Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twinser fenor och onshore.
-
Twinser fenor och onshore.
Publicerad av jonni på 20 september, 2010 vid 12:11Hej!
Har nu seglat med min twin i onshore tycker att det funkar ok med 4.5an men när jag lägger på 5.0 så blir det svår att plocka höjd samt få ett avstamp i hoppen. När jag sen ripar vågen så är det tok roligt jag ler hela tiden både med 4.5 o 5.0an.
Har en Mistral twinzer 76l, 15,5 fenor som har mycket bakåt svep med ganska tunn profil samt att jag väger 70kg.
Undrar om det räcker att byta till fenor med mindre bakåt svep eller gå upp i yta samt rakare svep? :rolleyes:Tänkta fen val:
Choko Twixx2 ?
MFC Pro-LS (Fet profil) Surfers
MFC pro-FG (minst svepta samt fet profil) svår att få tag på
MFC Pro-VF ?surfslusken svarade 14 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Jag har en RRD 82a och kände samma sak. Dvs jag på 90 kg tyckte fenorna var för små när jag körde med större segel. Det sitter MFC Pro-KT 16 cm på den om jag minns rätt och jag köpte ett par MFC Pro-VF 17 cm. När jag väl fick hem dem insåg jag att ytan är i stort sett identisk med KT 16 cm men dom är rakare och blir därmed 17 cm. Det kändes skillnad, ffa i höjdtagning men det var marginellt. Jag tycker alltså att du bör köpa en fena som har större yta än dom gamla, bara rakare gör inte tillräcklig skillnad om man ändå ska ha två fenpar.
-
MFC tp LS 165 eller 170 tror jag på. Annars har jag ett par sprillans nya Drake 160 G10 som du kan få billigt. Mest “bottendrag” av alla twinfenor på marknaden, men den blir därför också lite segare i svängen.
-
Har nu inhandlat ett par MFC Pro-LS De är rakare, tjockare samt har bredareprofil så nu är det bara vinden som fattas så man får test köra tvillingarna, de ser grymt fina ut :tongue:
Jag återkopplar med en rapport senare.
Hare bra alla!
-
Har nu seglat med MFC-LS 165 och skillnaden var gigantisk till det bättre. Höjdtagningen förbättrades avsevärt samt att det gick att segla mera på fenorna, jag behövde inte luta mig framåt lika mycket för att tugga höjd. Sen så kunde jag stampa av bättre i hoppen. På vågen så kändes det som jag förlorade lite i manöverbarhet men brädan är så lättsvängd att det bara blev till det positiva då den fick en lugnare gång.
Provade åxå med olika placeringar av fenorna och längre fram i boxen så kändes brädan enklare att segla samt att höjd tagningen inte blev lidande, vilket jätte plus. Längre bak så funkade de bättre när det blåste på Hårt 4.0-3.7 segling.
Kan varmt rekommendera MFC-LS 165 för onshore förhållanden.:wink:
-
Jo, det är rackarns skillnad på fenorna. Jag testade 165, 170 och 175 under samma dag och på samma bräda, gick från såphal tvålkopp till nioskärig växelplog från Kverneland. Våga testa nya fenor!
-
Svenne;634864 wrote:gick från såphal tvålkopp till nioskärig växelplog från Kverneland.
Är det bra eller dåligt?
-
Doc;634886 wrote:Är det bra eller dåligt?
Välj själv, men jag la mig mitt i mellan och är helnöjd.
-
Va e en växelplog? Har man tvålkopp för att slippa plocka den från golvet efter hockeyträningen?
-
surfslusken;634946 wrote:Va e en växelplog? Har man tvålkopp för att slippa plocka den från golvet efter hockeyträningen?
Fråga bonnläppen du har som granne. Han kan nog visa dig både växelplogen och var tvålkoppen ska in. Har du tur hjälper han dig med takstolarna efter tvålbjudningen.
-
Svenne;634953 wrote:Fråga bonnläppen du har som granne. Han kan nog visa dig både växelplogen och var tvålkoppen ska in. Har du tur hjälper han dig med takstolarna efter tvålbjudningen.
Min bonnläpps granne la ner jordbruket för nåra år sen o sadla om till fårahede. Så ja har ett par hundra tackor som närmsta granne nu. Ha har aldrig sagt nåt om varken växelplogar eller tvålar. Men han hade ett par stövlar me vida stadiga skaft ja kunde få låna, ska visst va bra o trycka ner tackans bakben i stövelskaften så hon inte ränner iväg när man ska till.
Takstolaran e på plats sen länge, har baxat upp ett ton pannor me stege ida, blir ett ton till imorrn. Så fast ja inte har nån koll på den där plogen kan ja inte tänka mej att den skulle få kroppen o kännas nå värre än den redan gör, vart de än skulle in.
Logga in för att svara.