Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twintip eller Chili??

• basse

Medlem
    28 september, 2008 vid 20:09

@Maki5836 502736 wrote:

“Kan tänka mig att Naish:en också känns lite stor?? ” Kännsligt ämne det här, tycker att jag var ganska finkännslig i min komentar Basse, svårt att se det som en diss mot naish. Min komentar grundar sig helt på vad som står i specifikationerna så det stämmer inte, var ställt som en fråga. Kan absolut tänka mig en Naish också, verkar ha många nöjda åkare. 😉

Var bor du? Du får gärna testa min 100 innan du bestämmer dig.
    Mina erfarenheter säge rmig att folk har en tendens att välja för stora grejjor bara… det var bara det.

Oscar… verkar som att RRD över lag känns eller är lite flytigare än spec. iaf i de större storlekarna på brädor.

• dude

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 16:11

Jag skulle säga att min JP Freestyle 91 känns relativt “direkt” alltså att den är rätt skön att plana upp med snabbt och känns skön att köra rakt fram före man går in i manövrar, även om den känns grymt kort och lätt att gå in i rotationer i vilket led man skulle vilja. Fanatic Skate 97 har jag för mig det var jag testade (2007 tror jag) är lite mer skatig, alltså att den känns slajdigare i rotation när man väl gått in i en vulcan och fortsätter mot en spock t ex. AHD’n den som Petter har haft på Gotland känns också som att den slajdar mer än min JP. RRD’s har jag inte riktigt koll på vad den annorlunda känslan är riktigt, det känns som de har mer scoop och är annorlunda på det viset. Någon som kört mycket på RRD kan kanske förklara detta… 🙂

• rosholt

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 11:29

Hej Maki

Hvis du ikke kan få tak i en Chilli har jeg en 99 L til salgs. Se annoncen under profil 🙂

tommy

• rosholt

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 11:31
  • callep

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 17:32

jag har kört både tt:n och chillin och jag tycker helt klart mer om chillin. tycker rrdn va alldeles för seg och inte lika förlåtande. har dock inte testat den nya twintipen.

• simpa

Medlem
    22 oktober, 2008 vid 18:38

Någon som har en freestylebräda till salu runt 100 liter -> PM
    Den får vara dingad och billig bara den är bra lagad och inte tagit in vatten..

• hakman

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 08:20

Alla freestylebrädor som är dingade och säljs billigt har tagit in vatten, just pga. dingarna. Det är helt oväsentligt, bara skiten har torkat innan lagningen påbörjas. Det är inte själva krosskadorna som är det stora problemet med en freestylebräda, delamineringen från fottrycket i t.ex. switchtrick förstör brädan på ett sätt som är svårt att laga. Detta kommer av att brädorna är klena pga. den lätta och tunna konstruktionen.

Om du inte har kört freestyle (newschool) förut, kommer du ändå inte känna någon skillnad på en hårdkörd tung och en ny lätt bräda. Dessutom kommer du köra sönder den direkt – om du laddar ordentligt.

För en freestyleseglare som kör hårt och tränar mycket switch, håller en bräda inte mycket längre än ett år innan den är helt slutkörd.

Slutsats: Köp söndrigt och förstör helt.

Chillin är bättre än Twintipen.

Punkt.

• simpa

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 09:20

@Hak 510676 wrote:

Alla freestylebrädor som är dingade och säljs billigt har tagit in vatten, just pga. dingarna. Det är helt oväsentligt, bara skiten har torkat innan lagningen påbörjas. Det är inte själva krosskadorna som är det stora problemet med en freestylebräda, delamineringen från fottrycket i t.ex. switchtrick förstör brädan på ett sätt som är svårt att laga. Detta kommer av att brädorna är klena pga. den lätta och tunna konstruktionen.

Om du inte har kört freestyle (newschool) förut, kommer du ändå inte känna någon skillnad på en hårdkörd tung och en ny lätt bräda. Dessutom kommer du köra sönder den direkt – om du laddar ordentligt.

För en freestyleseglare som kör hårt och tränar mycket switch, håller en bräda inte mycket längre än ett år innan den är helt slutkörd.

Slutsats: Köp söndrigt och förstör helt.

Chillin är bättre än Twintipen.

Punkt.

Spelar nog egentligen ingen roll vilken bräda jag tar, det kommer att underlätta till tusen iallafall.
    Just nu kör jag Vulcan etc. på en Tabou Rocket 105 liters med 32cm fena(!!). Måste poppa rejält för att inte köra fast totalt, inte så lätt kan jag säga. Så jag säger det igen, någon som har en freestylebräda till salu -> PM.
    Som du säger, jag köper gärna en dingad bara den har torkat innan den har lagats osv.. För en billig peng, den kommer att köras HÅRT!

• dr-masse

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 11:27

Du kan ju alltid börja med att skruva i en 24-26 lite mer allround-betonad freestylefena i din Rocket… borde underlätta rejält, bara det… och gå att hitta till bra pris, dessutom!

• simpa

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 12:17

@dr Masse 510744 wrote:

Du kan ju alltid börja med att skruva i en 24-26 lite mer allround-betonad freestylefena i din Rocket… borde underlätta rejält, bara det… och gå att hitta till bra pris, dessutom!

Hade tänkt att kapa en fena men nu tar säsongen mer eller mindre slut i Falun så jag får ägna vintern till att hitta en freestylebräda istället.

Funderar på att ha en freestylebräda på ca 100 liter för att köra här hemma i chop/plattvatten och sedan komplettera med en vågbräda på 80 liter eller så för att köra med på västkusten dylikt (vågor), vad tror du om det Masse? Jag är 186 lång och väger 75 kg.

Alternativt att man skulle ha en freestyle/wave på typ 95 liter och köra med freestylefena här hemma (Blir väl ingen jättestor skillnad på en renodlad freestyle än en FSW, med freestylefena hoppas jag). Och köra i vågor med denna bräda med annan fena, när det inte blåser pung. Och när det blåser pung går jag ner på en ca 80-liters vågbräda.

• stinger

Medlem
    23 oktober, 2008 vid 12:20
  • hakman

Medlem
    24 oktober, 2008 vid 18:14

@simpa 510759 wrote:

Alternativt att man skulle ha en freestyle/wave på typ 95 liter och köra med freestylefena här hemma (Blir väl ingen jättestor skillnad på en renodlad freestyle än en FSW, med freestylefena hoppas jag).

Hahaha WTF?!?!!?! Ta en formulabräda istället, ingen skillnad där heller och den planar mycket tidigare.

• maki5836

Medlem
    30 oktober, 2008 vid 18:56

Nu är det bestämt, blir en chilli, var nära köp för en vecka sedan men avvaktar lite till. Känns bättre att köpa en bräda jag testat… Sen kommer ju mitt andra problem, storlek. Kör nu 101L och har testat chillin 108L som kändes bra! Är dock 1,82 och väger ca 75Kg så den lilla på 99 L kanske borde passa bättre?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twintip eller Chili??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.