Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Twist???
-
Twist???
Publicerad av anders_hoffman på 1 oktober, 2002 vid 18:07Vad betyder twist, t.ex twisten i seglet osv.
s svarade 22 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
jo jag ska försöka svara på den här frågan så gott jag kan!
När du riggar ett segel av lite nyare modell så drar du ofantligt mycket i nedhalet. när du drar där så kommer du att märka att seglet kommer att bli alldeles slappt o sladdrigt i akterliker uppe i toppen ju mer du drar desto mer släpp får du!
sedan när du är ute o kör med ditt segel så kommer vindan göra så att flaxet uppe i toppen släpper ut en del av vinden det vill säga att seglet twistar.alltså twisten i seglet är akterliket i toppen (det fladdriga) som släpper ut vinden när du kör!
ni får gärna rätta mej om jag har del!
Surf´s up dudes!
-
Seglet ”tvistar ut”, dvs. viker/böjer ut sig i toppen, kan bäst beskrivas med en bild:
http://www.formulawindsurfing.org/showPics.php?type=pics&name=news&folder=170502_1&picID=16
Förr (kanske 10 år sedan) hade vindsurfingsegel ju ingen tvist. Detta gjorde givetvis att riggarna blev mycket mer svårkontrollerade, men hur påverkade det maxhastighet?
-
Okey, då tror ja att jag fattar,
Tackar så mycket för svar…
-
Du kanske har en point där… kanske är därför ART Speed1993 (som någon skrev) fortfarande är det snabbaste surfseglet. Dagens segel är helt enkelt åt helvete för förlåtande.
-
Nu har du fått förklarat vad tvist är men det har en egenskap också som inte nämnts. Om detta är den enda egenskap som är tvistens nytta tvistar
de lärde om – men det är en teori som jag hört.
Tvisten i akterliket gör att seglet följer med vindvirvlarna som blir då seglet ”släpper” vinden. Tvisten hänger liksom med i tryckskillnaderna och kompenserar därmed det över-/undertryck som finns och släpper detta så effektivt som möjligt bakåt, dvs. vi får effektiv kraft framåt. Tvisten gör därmed att turbulensen i bakkanten på seglet minskar och därmed borde den framåtdrivande kraften bli effektivare och seglet bli mer kontrollerbart även i byig vind.
Om seglet vore stumt så skulle det bli mer turbulens i bakkant som stör farten och eftersom seglet inte kompenserar de skillnader som uppstår i tryck mellan fram- och baksida borde det bli ”stökigare” att hålla.Ja, som sagt är säkert detta bara en teori vad tvisten gör för nytta.
Staffan
-
Det finns lite mer teori inblandat här oxå:
Den sanna vindhastigheten (=hur mycket det blåser) ökar vanligtvis ju högre upp man mäter (rimliga höjder i dessa sammanhang…). När man då är ute och planar iväg på en halvvind och kan skota fullt i 10m/s (mätt vid 1,5 meter ovanför vattenytan) så beror det på att den relativa vinden kommer typ 20-40 grader framifrån. Om vi då skulle ta och mäta vinden 5 meter ovanför vattenytan så kanske det visar sig att där blåser det 13 m/s vilket betyder att den relativa vinvinkeln där uppe blir 35-55 grader från färdriktningen. (om nån vill kan ni räkna ut exakta vinklar…) Hur som helst så tjänar man som seglare på att optimera den relativa vindvinkeln LÄNGS HELA SEGELHÖJDEN och därför låter man seglet twista ut uppåt.
Det fungerar på pecis samma sätt på segelbåtar.
det syns ganska tydligt här tex:
http://www.volvooceanrace.org/gallery/archive/download/leg_8/ppages/ppage16.htmlHur som helst så är det viktigare ju mer det blåser precis som någon tidigare skrev….
/Jonas
-
det var mycket info om twisten i seglet det där!
jag hade inte en aning att det var som de två inläggen ovanför mej beskriver!
tack för den infon!
kanke inte helt nödvändigt men väldigt kul att vet särskilt om man får en fråga som grund frågan på denna tråd!
då kan man ju skryta lite med sina kunskaper! -
Alldeles riktigt!
Detta utnyttjas av jolleseglare också och de har ju ungefär lika långa master som vi.
Som säkert du vet men kanske inte alla andra så kan man på en seglebåt/jolle dra ner bommen med en snedställd ”lina” som går från roten på masten till mitte på bommen. Dvs. att man tvingar ner bommen i bakkant och sträcker därmed akterliket för att minska tvisten och vise versa. Justeringen kallas ”kicken” och är mycket viktig för att optimera farten. På modernare båtar, typ Volvo Ocean Race båtar tror jag dock att man justerar tvisten genom att höja och sänka bommen i framkant medan ”kicken” är ett fast stag. Kan ses här: http://www.volvooceanrace.org/gallery/archive/download/leg_8/ppages/ppage10.htmlLite synd att jag lärt mig alla dessa teorier efter det att jag slutade segla jolle (vilket jag gjorde så fort jag testade vindsurfing på det glada 80-talet), jag var ganska usel jolleseglare även om jag tyckte att det var kul. Det var liksom ingen som förklarade alla dessa segelteorier och justeringsmöjligheter för mig, frågan är om de inte kunde eller om det var dåligt ledarskap? Hur som helst är jag glad att jag började vindsurfa!
Staffan
Logga in för att svara.