• Publicerad av Problem på 24 april, 2006 vid 14:19

Jag har problem när jag har riggar mitt Twist 6.3. Jag trodde först
    att det var för att jag använde en 430 mast, men igår provade jag att rigga det med en 460,
    men det blev inte bättre. Grejen är att lattarna ligger riktigt tjat mot masten! Jag har provat med mycket
    nedhal med de blir inge bättre.. har även provat mer uthal och då blir de lite bättre med fortfarande inte bra (blir ett veck på segelt).
    Jag har även provat och grejat lite med lattarna, men de blir i princip ingen skillnad (?)
    Är dålig på att förklara, men här finns en bild:
    http://download.yousendit.com/F9500AB94C7F8342

maki5836 svarade 18 år, 6 månader sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • the_novice

Medlem
    24 april, 2006 vid 14:42

Behöver inte vara något fel, simmer (?) seglen är rätt tajta i mastfickan. Seglet skall vara platt när det inte är någon vind i det och buken bildas sedan när vinden fyller seglet…

Regga dig och släng in en bild här så är det lättare att ge kommentarer.

• alexasu

Medlem
    24 april, 2006 vid 15:37

om du menar vecket vid den understa lattan, så tror jag du kan få bort det om du ökar lattspänningen lite.

• sm00rph

Medlem
    24 april, 2006 vid 15:42

tycker de ser ut som att du ska ha mer nedhal!
    lattorna ska typ ligga på sidan av masten..

• oscar

Medlem
    24 april, 2006 vid 16:01

Helt klart för lite nedhal. Du behöver nog dra 3-5 cm till.

• el_duderino

Medlem
    24 april, 2006 vid 16:13

En till röst på mer nedhal!
    Ta i så du kräks lite 😉

• donpedro

Medlem
    24 april, 2006 vid 16:17

Mer nedhal OCH spänn bottenlattan en smula.

• Knatte

Gäst
    24 april, 2006 vid 16:39

Jag håller med alla ovanstående! Mer nedhal och spänn bottenlattan ordentligt mer..:tongue:

• sea_surf

Medlem
    24 april, 2006 vid 17:27

Jag köpte två Simmer Twist från -04 förra året, 6.0 funkar utmärkt men 7.1 gick inte att rigga rätt, nedersta lattan låg för nära masten oavsett nedhal och uthal. Den var felsydd i lattfickan, Surfers Paradise (heder åt dem!) tog tillbaks seglet och jag köpte ett annat istället. Så om det inte funkar oavsett hur mycket du halar ner så kan det nog vara ett produktionsfel. 6.0 funkar helbra, härligt segel faktiskt.
    mvh Christer

• john1

Medlem
    24 april, 2006 vid 18:27

Dra nerhalet tills du med säkerhet har 3dje lattan från toppen helt fri från masten ett par cm, altså så mycket att den inte ligger an mot mastens sida. Mer lattspänning i sista lattan
    JJ

• Oregistrerad

Gäst
    24 april, 2006 vid 18:41

Okey! skall testa med mer nedhal och dra åt botten-latten mer, känns som jag har provat och dragit max nedhal, segelt är “fladdrigt” ända ner till typ 3 latten från toppen om inte mer… men det sägs att Twistet skall se ut så 🙂

• Oregistrerad

Gäst
    24 april, 2006 vid 18:42

Fast bottenlatten är lika tajt mot masten iallafall, men de kanske löser sej när jag drar åt den..

• dr-masse

Medlem
    24 april, 2006 vid 18:50

Har haft ett sådant där, 6.7. Najs föregångare till Crossover.

Instämmer med samtliga – för lite nedhal. Fladder till 3e lattan från toppen är det minsta du skall dra. Fick lite “riggskola” på Simmer av min Guru, och det hjälpte då och hjälper fortfarande. Simmer segel, enligt min erfarenhet, behöver en dos nedhal för att funka rätt. Det behöver lite uthalsspänning oxå, typ så att seglet längst bak endast ligger mot bommen om du trycker mot duken med handen. Skall se rätt plant ut på land för att funka, fylls sedan fint på vattnet.

Den nedersta lattan roterade kanske lite hårt på de däringa seglen, men rätt riggat skall det vara OK. Det är relativt hög spänning längst ned, dock.

Lycka till!

• pure

Medlem
    24 april, 2006 vid 18:55

Hade samma problem med simmer zerofive.. men frågade här på forumet och då var oxå lösningen mer nedhal.. funkade riktigt bra.. viktigt att ha koll på akterlikets väck längre upp i seglet.

• Oregistrerad

Gäst
    24 april, 2006 vid 20:03
    sea_surf wrote:
    Jag köpte två Simmer Twist från -04 förra året, 6.0 funkar utmärkt men 7.1 gick inte att rigga rätt, nedersta lattan låg för nära masten oavsett nedhal och uthal. Den var felsydd i lattfickan, Surfers Paradise (heder åt dem!) tog tillbaks seglet och jag köpte ett annat istället. Så om det inte funkar oavsett hur mycket du halar ner så kan det nog vara ett produktionsfel. 6.0 funkar helbra, härligt segel faktiskt.
    mvh Christer

Nu blir jag väldigt misstänksam. Var nere i lördags på Surfersparadise å köpte ett twist 7.1 som såg väldigt fint ut. billigt med tänkte jag så jag slog till. Sen när jag kom hem så gick det bara inte å rigga det. Nedersta lattan låg för tajt mot masten hur mycket nedhal/uthal jag än drog. Dom på surfers sa inget om att det var felsytt eller så. Men kan det vara det seglet? Mitt är rött/blått. Höll på å bli galen i lördags när jag efter 2 timmars justeringar inte fick det seglingsbart.

MVH Michael

• oscar

Medlem
    25 april, 2006 vid 06:19

Generellt så har ju simmer en hel del rotation när seglet inte är fyllt av vind. Provsegla innan du dömmer ut det.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.