Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twistade hängselelinor och olyckor

• markan

Medlem
    4 mars, 2008 vid 17:44

Även om man sitter fast i hängselen, kan man inte få upp huvudet på mastsidan av seglet? hade för mig de..

• carrera

Medlem
    4 mars, 2008 vid 19:05

Vet inte om man börjar bli gammal o kännslig men jag personligen tycket att vågsurfingen blev lite obehaglig med spolingar o fastna under/i segel osv. och att endel skador då uppkommer! Tänkte därför att slalom/speed är ju ett säkrare kort, sällan mer än midjedjupt o inga vågor som ställer till det…tji fick jag!!! Nu kraschar man i +30 knop o vatten är hårt som fan o nog fan hamnar man under seglet ändå… o i högre farter är det lätt att tappa andan vilket medför att man börjar sin flygt undan seglet med mer eller mindre tomma lungor….fan börjar man bli känslig eller 😉

• safesurfer

Medlem
    4 mars, 2008 vid 20:09

Det jobbiga är väl att det inte är så lätt att ta av sig selen då man blir spolad av våger samtidigt. En kniv känns inte så lockande att ta med sig men det borde gå att göra en hängseletamp som går att lossa snabbt men ändå inte riskerar att lossa ofrivilligt vid segling. En så enkel grej som kardborre är ju rätt starkt i sidled men lätt att lossa om man drar i rätt riktning, men går säkert att konstruera någon bättre lösning. Något för er ingenjörer att klura(matlabba,autokladda) på.

• ubaten

Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:00

kanske ska köpa sig en back up kniv på båt mässan finns små dyk knivar som har spjut spets udd och såg tandat blad . den finns med arm band . låg själv under seglet i sommras med tvinnade linor och en midje sele som inte ville lösa ut . min räddning var att jag lyckades vika undan lite segel vid clew och ta ett andetag innan jag lyckats ta av mig selen

• rasmus_w

Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:10

Jag har hamnat under seglet med tvistade linor i december, och då har det ett litet formulasegel med 2.53 i bomlängd. Så farligt är det verkligen inte! Klarar man inte att kroka ur så har i alla fall jag två kroppsdelar som kallas händer och som är rätt bra på att svepa undan linorna. Största problemet är att det kan vara en hyfsad simtur innan kan är fri från seglet. Jag har för mig att jag brukar försöka simma mot akterliket för att slippa riskera att dunka skallen i masten. Lite längre att simma men slå huvet i masten är obehagligt om än för det mesta ofarligt.

Om man nu inte har en superskör mast som knäcks av smällen då, fast det lär inte heller hända.

• swe-496

Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:49

@andersbq 449320 wrote:

När skärmen trasslar sig och man ska dra i reserven. Tyvärr missade min syrra det och blev delvis invalidiserad när hon kraschade… 😡

Ajjdå Anders. Inte min mening att göra mig rolig över någons allvarliga olycka. Ber om ursäkt för det..

• kinetic

Medlem
    5 mars, 2008 vid 21:58

Jag tror att den bästa o smidigaste lösningen är att man frigör sig från kroken…På de flesta (?) hängselar så träs väl “krokbandet” genom varsin “ögla” på hängselekroken, bandet fixeras sedan med ett “klämfäste” (inte isofix), är iaf så på min gamla Gaastra sele. Vill man frigöra sig är det bara att ta tag bandets ände o dra lite framåt så öppnar sig spännet varvid bandet glider ut hyffsat lätt o snabbt…O öppnar man spännena på båda sidor på detta vis är kroken helt “fri”, dvs du lär torska kroken men du är fri o kan klara dig iaf, kan ju vara värt några hundralappar:grin:

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twistade hängselelinor och olyckor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.