-
Tyst sa musen, men nog byggs det allt…
Tyvärr så verkar det som att jag kommer att stå för århundradets största bomkörning. 350 mil enkel resa och enligt the locals har det inte blåst så här lite på 40 år. Jag har bara seglat en handfull gånger på tre månader…
I och för sig har jag surfat massor, men sen försvann vågorna också och de tog till och med upp det på TV-nyheterna att det är ovanligt lite vågor. Nu verkar det i alla fall som att det kommer att bralla i lite om ett par dagar, så jag håller tummarna!Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag har hängt hur mycket som helst i flera surffabriker och bytt idéer med folk, byggt egna brädor, lagat brädor (som vanligt…) och testat olika konstruktionslösningar.
Självklart måste jag göra en Cred-lista:
Jonas Hörnstein och Mario Rocha, som driver Bluebottle Surfboards.
Fabio på RedEye för sköna idéer på grafik.
Och en av mina personliga favoriter som sitter högt upp på Respektlistan – Ulf Landwehr, som bygger Fatum-brädorna och ett-visst-stort-märkes alla protosar och teambrädor. Grymt trevligt snubbe som verkligen kan bygga brädor!Här kommer i alla fall lite bilder på en av brädorna byggd här nere. Den är byggd på ett tyngre skum än tänkt från början och ett extra lager fiber i botten, plus att den har onshore-kross-förstärkningar på sidorna och dubbla lager fiber över fenboxarna. Dessutom har både över och undersidan heltäckande furufanér för bättre stöttålighet och för att skydda sandwichen. Inte ett gram kolfiber. Trots det väger den in på ca 6,5 kg med padsen. 83 liter och twinfin. Jag vet, twin är sjukt old skool…
Den är numera, som ni ser, VW-approved (ja, min son har VW som inititialer – med flit).
Log in to reply.