Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tyst sa musen, men nog byggs det allt…

Tagged: 

• Tyst sa musen, men nog byggs det allt…

Posted by svenne on 21 juli, 2009 at 19:42

Tyvärr så verkar det som att jag kommer att stå för århundradets största bomkörning. 350 mil enkel resa och enligt the locals har det inte blåst så här lite på 40 år. Jag har bara seglat en handfull gånger på tre månader…
    I och för sig har jag surfat massor, men sen försvann vågorna också och de tog till och med upp det på TV-nyheterna att det är ovanligt lite vågor. Nu verkar det i alla fall som att det kommer att bralla i lite om ett par dagar, så jag håller tummarna!

Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag har hängt hur mycket som helst i flera surffabriker och bytt idéer med folk, byggt egna brädor, lagat brädor (som vanligt…) och testat olika konstruktionslösningar.

Självklart måste jag göra en Cred-lista:
    Jonas Hörnstein och Mario Rocha, som driver Bluebottle Surfboards.
    Fabio på RedEye för sköna idéer på grafik.
    Och en av mina personliga favoriter som sitter högt upp på Respektlistan – Ulf Landwehr, som bygger Fatum-brädorna och ett-visst-stort-märkes alla protosar och teambrädor. Grymt trevligt snubbe som verkligen kan bygga brädor!

Här kommer i alla fall lite bilder på en av brädorna byggd här nere. Den är byggd på ett tyngre skum än tänkt från början och ett extra lager fiber i botten, plus att den har onshore-kross-förstärkningar på sidorna och dubbla lager fiber över fenboxarna. Dessutom har både över och undersidan heltäckande furufanér för bättre stöttålighet och för att skydda sandwichen. Inte ett gram kolfiber. Trots det väger den in på ca 6,5 kg med padsen. 83 liter och twinfin. Jag vet, twin är sjukt old skool…
    Den är numera, som ni ser, VW-approved (ja, min son har VW som inititialer – med flit).

ola_p replied 15 years, 5 months ago 9 Members · 11 Replies
  • 11 Replies
  • dr-masse

Member
    21 juli, 2009 at 19:45

Ey, den där hade man velat se på plats! Kul att den är klar, å hoppas verkligen att du får premiäråka på den snart!

Hemma igen… å saknar Guincho redan!, hade trotsallt skapligt flyt med min vistelse med tanke på hur det var innan…

• svenne

Member
    21 juli, 2009 at 20:00

Ja, och din bräda ligger på lamineringsbordet. Portugisers starka sida är INTE leveranstider… Du får premiärköra den hemma istället. 🙂

• oaxen

Member
    21 juli, 2009 at 20:00
    Svenne;560600 wrote:
    Tyvärr så verkar det som att jag kommer att stå för århundradets största bomkörning. 350 mil enkel resa och enligt the locals har det inte blåst så här lite på 40 år. Jag har bara seglat en handfull gånger på tre månader…
    I och för sig har jag surfat massor, men sen försvann vågorna också och de tog till och med upp det på TV-nyheterna att det är ovanligt lite vågor. Nu verkar det i alla fall som att det kommer att bralla i lite om ett par dagar, så jag håller tummarna!

Men inget ont som inte för något gott med sig. Jag har hängt hur mycket som helst i flera surffabriker och bytt idéer med folk, byggt egna brädor, lagat brädor (som vanligt…) och testat olika konstruktionslösningar.

Självklart måste jag göra en Cred-lista:
    Jonas Hörnstein och Mario Rocha, som driver Bluebottle Surfboards.
    Fabio på RedEye för sköna idéer på grafik.
    Och en av mina personliga favoriter som sitter högt upp på Respektlistan – Ulf Landwehr, som bygger Fatum-brädorna och ett-visst-stort-märkes alla protosar och teambrädor. Grymt trevligt snubbe som verkligen kan bygga brädor!

Här kommer i alla fall lite bilder på en av brädorna byggd här nere. Den är byggd på ett tyngre skum än tänkt från början och ett extra lager fiber i botten, plus att den har onshore-kross-förstärkningar på sidorna och dubbla lager fiber över fenboxarna. Dessutom har både över och undersidan heltäckande furufanér för bättre stöttålighet och för att skydda sandwichen. Inte ett gram kolfiber. Trots det väger den in på ca 6,5 kg med padsen. 83 liter och twinfin. Jag vet, twin är sjukt old skool…
    Den är numera, som ni ser, VW-approved (ja, min son har VW som inititialer – med flit).

Varför just furu? Om man lyssnar på t ex Björn Thomasson så torde svensk gran vara optimalt (http://www.thomassondesign.com/building/materials.aspx). Eller?

• j-s

Member
    21 juli, 2009 at 20:09

Hear hear! Och hur breda stringers skall man köra med…. Egentligen!

• svenne

Member
    21 juli, 2009 at 20:12
    Oåxen;560605 wrote:
    Varför just furu? Om man lyssnar på t ex Björn Thomasson så torde svensk gran vara optimalt (http://www.thomassondesign.com/building/materials.aspx). Eller?

För att gran och granfanér är helt olika saker. Granvirke kan du köpa var som helst, granfanér är svårt att få tag på och nästan tre gånger så dyrt. Skillnaden i vikt på så här lite material är liten och furu är hårdare.

Thomasson är en bra källa om man vill bygga i trä, helt klart.

• jonatan

Member
    21 juli, 2009 at 20:34

Vackert. Hoppas den seglar lika fint som den ser ut.

• mikaels

Member
    21 juli, 2009 at 21:51

Ser skitfint ut 🙂 när börjar lillgrabben surfa ;)?

• hakuna

Member
    22 juli, 2009 at 06:14
    Svenne;560600 wrote:

Tråkigt med stiltje, men resa är oftast skönt ändå!

Mina barn har initialerna OKOK och MILK.

Niclas

• getwet

Member
    22 juli, 2009 at 06:26

När är du hemma igen gobit?
    Här i Sthlm kör vi för fullt på den älskvärda västanvinden samt sydostan, du vet hur bra det är!

• svenne

Member
    22 juli, 2009 at 14:21

Ååh, gammal härlig sunksydost! Jag skyndar mig hemåt i slutet av augusti. Ska bara mellanlanda på Öland ett tag först. 🙂

• ola_p

Member
    22 juli, 2009 at 16:30

Ser fiiint ut!

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tyst sa musen, men nog byggs det allt…

You must be logged in to create new discussions.