Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing UDS Äntligen har man fått ett paket!

• fredrik-no1

Medlem
    17 november, 2003 vid 18:47

Funkar Recon från Cabrinha på samma sätt som UDS? Som jag läser det på Cabrinhas hemsida så ska man med Recon köra med kroken i chickenloopen hela tiden, förutom när det går åt helvete. Annars ser de ganska lika ut? Recon ser inte ut att tillåta att man spinner på bommen men det ser UDS ut att göra…

Blir det inte lätt att man fladdrar med bommen upp och ner när man inte kör med den i loopen? Jag menar då har man ju inte linan som håller bommen på plats. Måste man inte också alltid hålla i bommen med minst en hand(när man inte är ikrokad)? Annars tappar man väl skiten?

/Freddan

• patrikol

Medlem
    17 november, 2003 vid 19:15

Om jag har förståt det hela rätt så är Recon en utveckling av ett system som redan finns, inbyggd leash bättre säkerhet och lättare att vattenstarta kiten men UDS är ett helt nytt system som gör att du när du är uppe och kör kan utnyttja kite på ett helt nytt sätt en helt ny känsla och frihet på brädan. Recon överlåter vi till någon som kör med det att berätta om skulle vara kul att höra hur det funkar i verkligheten. Det du pratar om var mina farhågor också ingen lina som centrerar bomen men det märker du inte mer än på ett positivt sätt. Nej du måste inte ens hålla i bomen den stannar där den är. Låter otroligt men så är det! cool.gif

• gugge

Medlem
    18 november, 2003 vid 08:02

Förvirrat det här , Patrik du har ju testat! Tänk på att allt inte är självklart för oss som inte ens sett underverket.

Men, du hänger alltså i leachen lika gärna som chicken loopen. chicken loopen ger samma effekt som med vanlig bom antar jag. Alltså draget är varken bättre eller sämre.
    Sen kommer vi då till själva leachen som inte är en leach som vi normalt betraktar den, dvs. att släpper man bommen så löper kiten iväg ett par meter och leachen håller kiten fast vi dig. Här verkar det alltså som så att leachen INTE tillåter bommen att löpa iväg utan att den stoppar bommen vi en viss längd som gör att du fortfarande kan hänga i den samtidigt som att den ger tillräckligt med depower att du inte har någon ytterligare nytta av en normal leach’s “löpning”
    Är det korrekt? I så fall förstår jag att den är grymt bra för nybörjare då man inte behöver dra in bommen när man väl släppt den.
    Jag antar dessutom att leachen, precis som chicken loopen, löper genom bommen!

Eller?

/H

• patrikol

Medlem
    18 november, 2003 vid 08:45

Jag har varit lite rädd för att röra till det, men du verkar i allafall fattat hur det funkar. Bommen åker inte iväg precis som du säger den hänger kvar precis framför dig, men sen finns det ju givetvis ett säkerhets grepp “Re-ride Release” kula som du kan dra för att omedelbart få bommen att åka iväg längs linan precis som tidigare. Men eftersom draget är näst intill obefintligt så bör det ju nästan aldrig bli dags att dra i den. Låter knäppt men det känns i allafall som att du utan problem kan skicka upp kiten (14 kvm) i 15 m/s och inte ha något nämvärt drag men det är ju klart drar du ner kiten och till dig bommen så flyger du ju iväg som en raket! Men att det bara går tycker jag är skit bra. När det har blåst på gränsen för mig tidigare så har jag studsat omkring på tårna och fått kämpa mig ner till brädan bara för att få tag i den, nu kan jag förmodligen hålla en kopp kaffe i näven samtidigt som jag böjer mig och tar upp brädan! Utan att spilla en droppe! cool.gif

• gugge

Medlem
    18 november, 2003 vid 08:52

Coolt! Har kollat in filmerna också. Jag tror att jag fattar.

Ska ha, ska ha, ska ha!

/H

• patrikol

Medlem
    18 november, 2003 vid 09:06

Tror att nybörjare kommer att uppskatta det, hur det blir med dom avancerade åkarna återstår ju att se men dom som är glada för att hoppa kommer säkert att gilla att man slipper att tappa höjd på samma sätt som tidigare, krokar du ur precis när du landat så kan du börja ta höjd direkt!
    Synd att handlepass inte funkar men för min del har jag så mycket framför mig att lära så det känns som att det kan kvitta. Men som sagt tidigare prova helst först för det är en helt ny känsla, så det passar kanske inte alla.

• pepa

Medlem
    18 november, 2003 vid 18:24

Jag vet, jag domininerar.

• marh

Medlem
    18 november, 2003 vid 19:13

Som jag har förstått det så om man släpper bomen så blir får du heller inget drag i kiten (därmed skicker inte heller bomen iväg). Men då måste man väll onekligen lägga någon kraft på att få drag i draken.. dvs man måste ändå dra lite i bomen för att generera drag.. oder ja? äh man får väll åka ut o kolla nån gång när du e ute med underverket.

• patrikol

Medlem
    18 november, 2003 vid 19:46

Jo det är ju klart men det är ju inget tungt drag med armarna. Du hänger ju i leashen den tar ju mesta draget du mer följer med med bommen. Du är välkommen att prova det när jag är ute vilket brukar bli en till tre gånger i veckan beroende på vädret. cool.gif

• patrikol

Medlem
    19 november, 2003 vid 01:59

UDS Designern Chris Barrs uttalar sig om UDS. smile.gif

Glad that some of you out there are enjoying riding with the UDS and also the Spinning Safety System. The original post in this thread is right in the fact that the novelty of the UDS has overshadowed the SSS which works exceptionally well and is a great upgrade for anyone. It works just like any standard frontline leash, except it spins.

Now that both systems are available, it is time for a couple hints.

By the way, there are lots of how to and helpful hints in the downloadable UDS/SSS user manual located on the Naish site.

If the leash for either system doesn’t rotate all the way and leaves a partial twist, don’t bother to fix it with your hands. Just quickly sheet in and it will fix itself. This way you don’t have to take your hands off the bar. With the UDS I sheet in to the point of unhooking, and then hook back in.

Most of the time both systems rotate perfectly. When your kite is near the horizon, it is harder for the leash to flop around though. Spin the bar with gusto! The harder you spin, the more centrifugal force the leash has, and its momentum will carry it around.

The guys complaining about not enjoying the extra range of movement in free bar mode will find the awkward feeling going away with time. A huge help is to ride with your thumbs touching…put both hands on either side of the center hole…when riding unhooked. This forms a triangle and stabilizes the bar. The kite turns so fast and easily, you can get away with this no problem. Hands towards the bar ends when riding in the trim loop.

Treat the trim loop like a harness line. Tune the kite to be full powered when hooked in and the bar is against the strap, and the strap is at the longest setting. The strap and the trim line are the same length, so you can set the full power position at the lower end of the trim line just by pulling the strap all the way in.

I set mine up even more extreme, with full power when the strap is pulled in about two inches. When the lull comes and the front lines get shorter effectively depowering the kite, you can relengthen the lines by extending the strap. Even if you have the strap pulled all the way in to get your kite to fly in trim, you are not sacrificing any depower potential because you can unhook and depower in UDS mode.

The folks who want a long trim line ie powerlock and UDS combo are going to have a major problem when they unhook and let go of the bar. It is going to go towards the kite farther than they can reach. The extra depower is out there at the unreachable distance as well. That is why the bar is set up with full power and close to you like a harness line. Then your arms can reach the extra depower potential and faster turning range.

Try not to pass judgement on the UDS after one session, or just trying a system from a friend for half an hour. For sure it is different…and better. If it felt exactly the same as your old system, it would not be revolutionary!

Good winds and Aloha,

Chris Barrs
    UDS Designer

• patrikol

Medlem
    19 november, 2003 vid 09:27

Har kollat in lite UDS uppfattningar utomlands, verkar överlag vara mest positivt, duktiga killar som hoppar utan att vara i kopplade i öglan och kör 95 % utan öglan, hittade två som lämnat tillbaka sina system, tyvärr stod det inte varför! Det är så annorlunda känsla att man måste nog ge det en chans (minst 2 timmar gärna vid olika tillfällen) även om jag var såld efter cirka 5 min på vattnet! En säkerhets miss som jag upptäckte var att inte bara jag utan flera har råkat utför att den röda kulan (På första bilderna var den svart) som sitter på den lilla slangen som man drar över leash stumpen som sitter i selen lossnar! Det är inte bra speciellt nu när man använder handskar! Den blir väldigt hal då. Sätt lite superlim så sitter kulan fast ordentligt.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing UDS Äntligen har man fått ett paket!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.