Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing UDS fråga…

  • UDS fråga…

    Publicerad av walle på 9 maj, 2004 vid 17:46

    Läste på kiteforum om en kille (instruktör!) som blev svårt skadad frown.gif

    http://www.kiteforum.com

    Han använde UDS men, enligt vad jag förtod, blev “loftad” och hade problem att frigöra sig från kiten???
    Ska inte UDS va bra för nybörjare och lätt att lösa ut???
    tycker det hela låter konstigt och han var ju INTE nybörjare heller! confused.gif

    gugge svarade 20 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 18:25

    Konstigt, det är väldigt lätt att frigöra sig från kiten, finns en vanlig release leach och en release där du frigör dig helt, plus om du släpper bommen helt så får dubbel depower (jämfört med vanliga bommar). Men allt kan ju gå snett ändå…

  • patrikol

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 20:14

    Får vi genast kolla upp har mycket svårt för att tro att det beror på uds men man skall aldrig säga aldrig måste kollas upp.

  • walle

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 20:20

    det var därför jag undrade, tycker det låter konstigt…
    Men det står att han hade problem att komma i från kiten.

  • rambo_johnson

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 20:22

    Svar till:


    Läste på kiteforum om en kille (instruktör!) som blev svårt skadad frown.gif

    http://www.kiteforum.com

    Han använde UDS men, enligt vad jag förtod, blev “loftad” och hade problem att frigöra sig från kiten???
    Ska inte UDS va bra för nybörjare och lätt att lösa ut???
    tycker det hela låter konstigt och han var ju INTE nybörjare heller! confused.gif

    [/ QUOTE ]

    FAN när det väl smäller så hjälper fan inga safteysystem, folk e för fega för att “SKJUTA KITEN”

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 20:23

    quick-releaser har ju aldrig varit 100% säkra…men det har ju inget med UDS i sig att göra…om det nu var QR som krånglade och inte själva UDS-systemets uppbyggnad som satte käppar i hjulen…

    jens

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 20:26

    du menar rent bokstavlig eller? var väl någongalning på hawaii som sköt hagelgevär genom kiten? poängen kanske går bort om man samtidigt råkar träffa kitearen med en skur bara smile.gif

    men det är ju så…15m man tänker kanske fan 10000 spänn kan man inte kasta bort jag komer säkert ner, 30m – fan jag skulle släppt!…därför man har leash…så kan man släppa ändå och behålla kiten även om det blir en jävla smäll när man landar…

    jens

  • patrikol

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 21:39

    On Wednesday, May 26th in the afternoon Utah Kite Boarding Instructor, Darren “Derik” Sayers was seriously injured while launching his kite at Utah Lake, South Bay Location. Two other kiters were there when the incident took place. The wind was approximately 16 – 20 mph with 25 mph gusts blowing out of the south (typically quite gusty). There were some high clouds, but no squalls or microbursts. One rider (weight approx. 80 kg) had already launched a 13 M kite and was out on the water. He reported to me later that he was well-powered, but not overpowered.

    Derik (weight 95 kg) was assisted by another kiter while launching a 12 M Naish X2 kite on a side-shore launch. The launch area was a bit difficult with rocks and uneven surfaces. Derik was using the Naish UDS System and was not hooked into the chicken loop. Derik launched his kite with the kite at the edge of the water. He then steered the kite to zenith and started walking towards the water. The person (weight 85 kg) assisting him noticed that he was struggling with the power. He held onto Derik’s harness to help him get to the water. A large gust came through and lofted both of them into the air about 10 feet high. When they hit the ground, the helper was knocked free. Derik asked what he should do and the person assisting him told him to get rid of the kite. Derik was then lofted 10 feet in the air again. In trying to free him from the UDS system, he most likely let go of the bar and the kite came down low and pulled him into the ground. Derik was knocked out cold and lay motionless on the ground while the person assisting him grabbed the kite. Derik was not wearing a helmet. Other than a few scratches it appears that he received a critical head injury. He was life-flighted to a local hospital and has not woken up at the time of this writing (2 days later). Doctors did not have to operate and Derik appears to have full muscle control. He has swelling of the brain and the first 72 hours are critical. Hopefully, the swelling will subside quickly and he will wake up soon.

    All of our hearts and prayers go out to Derik and his family. I honestly believe that Derik is safety-oriented, but he did not realize how crucial it is to always wear a helmet and not to bring the kite to apex while launching. We wish him a full and speedy recovery.

    His wife, Jenny is thankful for the concern of the local kite boarding community. She prays for Derik’s quick recovery and asks that we all wear helmets while kite boarding.

    Kenny

  • walle

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 21:41

    In trying to free him from the UDS system, he most likely let go of the bar and the kite came down low and pulled him into the ground.
    …lyckades alltså inte lösa ut confused.gif

  • patrikol

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 21:44

    Har läst om olyckan och det är bara att beklaga! På din fråga jo det är mycket bra för nybörjare och väldigt enkelt att lösa ut. Problemet är att ingenting är helt säkert man måste bestämma sig för att skjuta iväg kiten eller inte du har ibland inte mer än ett par sekunder på dig att bestämma sig! Det man alltid måste tänka på är att vindar kan vara väldigt oberäkneliga och ingen ting är helt säkert.

  • patrikol

    Medlem
    9 maj, 2004 vid 21:54

    quick releasen sitter mitt framför näsan på ett uds system och är en enkel slang konstruktion så enklare än så kan det knappast bli. Finns många omständigheter som kan ha spelat roll men det blir ju bara spekulationer. Var grejorna rätt ihopsatta försökte han dra i QR? blev han rädd för det hade jag blivit om jag på ett par sekunder for rakt upp i luften! Om detta vet vi inget men att hålla en hand på QR när man launchar sin kite är ju väldigt bra speciellt i byiga vindar. Inget system är 100% säkert.

  • skutt

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 07:36

    Vad jag kunde tyda av texten började han helt fel eller citat:He then steered the kite to zenith and started walking towards the water. Han hade även problem att hålla kiten och att ha kiten rakt över sig i hård byig vind är ju nästan som att be om att bli lyft . Men vet ju inte om det var så dom menade , och som någon skrev smäller det så går det jävligt fort var själv med om en liten olycka första dan jag höll i en kite vet fortfarande inte förstå att det gick så fort bara stog där med kiten helt plötsligt flög jag rakt upp ett par meter nästa sak jag minns är vatten som snurrar sen störtade kiten hela resan tog bara några sekunder så gör man en miss och kiten sticker så har man inte mycket tid att reagera .
    C.C

  • bohn2fly

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 07:39

    Otäckt…

    Det är ju inte helt fel att torröva på sin egen quickrealease innan man launchar. Så det sitter i ryggmärgen, även fast den är enkel och sitter framför näsan.

    Innan hoppare slänger sig ut från ett flygplan så är det många som greppar cut-kudden och reservhandtaget för att just torröva reservdrag ett antal gånger.

    Man ska bli förvånad när det fungerar som det ska. Då är man alltid beredd på det värsta smirk.gif

    /peter

  • gugge

    Medlem
    10 maj, 2004 vid 08:04

    Det står ju till och med att han frågade vad han skulle göra!!!!

    Det ska man ju inte fråga, det ska man ju veta!

    /H

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing UDS fråga…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.