Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultimata arbetet???

• Ultimata arbetet???

Posted by draaaag_eller on 14 november, 2002 at 13:41

HJÄLP MIG!!!
    Sitter djupt försunken i den vidrigt tråkiga lagboken när det slår mig:
    Varför sitter jag här och pluggar för… Jag vet inte ens vad jag vill bli när jag blir öhh… mindre liten … det måsten ju finnas ett svar på konfen till frågan:
    Vad är det ultimata surfar-jobbet?
    Några tankar…
    – Precisions kranförare, som inte kan jobba om det blåser mer än ~7 m/s
    – Musselodlare, som inte kan samla musslor om det går för höga vågor.

Ja, det måste finnas en uppsjö olika yrken som är lämpade för oss. Kanske sitter någon på konfen och innehar just det perfekta jobbet, eller i alla fall vet vilket det är…

Ge mig tips innan det är försent, jag vill inte fastna i fel yrke!!!

/Jonas

skarabe replied 22 years, 1 month ago 12 Members · 14 Replies
  • 14 Replies
  • anonym-anvandare

Member
    14 november, 2002 at 13:47

jag funderar på att söka metereolog utbildnigen. (fan vet inte ens hur det stavas crazy.gif)
    4 år=fil.mag.
    3 år=fil.kand.

• getwet

Member
    14 november, 2002 at 13:57

Förr vet jag att det fanns killar och tjejer på Hawai som var lediga från jobbet om vågorna översteg en viss höjd.
    Har försökt med min arbetsgivare men det går segt………annars vore det väl drömmen. Tjolahopp jobbet…..nu blåser det mer än 10ms!

Och nu lite kuriosa: För ca 20 år sedan arbetade jag på samma avdelning som ett gäng elitsportare, det var fotboll, hockey, friidrott och allt möjligt inom sportens värld. Där ingick jag ett par år och fick faktiskt segla på arbetstid. Dom andra arbetade ett par timmar per dag och tränade resten, och jag gjorde likadant om det blåste. Det var en medveten satsning av arbetsgivaren att få in elit folk och använda dom som “dragplåster” i marknadsföringen. Tyvärr är det inte likadant idag, tiderna lite annorlunda, men det var gött att få segla varje dag det blåste…….

• ola-h

Member
    14 november, 2002 at 13:58

En kompis la plåttak – omöjligt om det blåser. Annars är nog att plugga det allra bästa. Doktorera är nog rätt bra. Extremt fritt. Utbildningsgraden blan mina surfkompisar är skrämmande hög.

• endy

Member
    14 november, 2002 at 14:04

Knappast det ultimata, men att jobba som lärare hade funkat för mig..ledig oftast när barnen är, vinterlov, sportlov, påsklov, SOMMARLOV och höstlov det är f*n inte fel….plus att man ofta slutar tidigt de dagar man jobbar..

• calle_b

Member
    14 november, 2002 at 14:40

Gick ut med precis samma typ av tråd(“Hur gör man?”) här för ett tag sen och fick bra svar. Blev till slut fritidsledare vilket passar alldeles utmärkt smile.gif smile.gif smile.gif

ha d fet gott o lycka till med slitet!

• draaaag_eller

Member
    14 november, 2002 at 14:45

Där fanns ju alla supertips redan… Bakläxa på sökeriet för min del…
    /Jonas

• ove226

Member
    14 november, 2002 at 15:01

läste på nån tråd att sopgubbe var bra…..sjyst lön och man slutade tidigt….. grin.gif

• skywalker

Member
    14 november, 2002 at 15:19

Hittat ett kanonjobb. Inte välbetalt, men värt att visa här:

Tångplockare; Torekovs Warmbadhus; Båstad; 021112
    Vi söker en tångplockare till Torekovs Varmbadhus. Arbetsuppgifterna består i tångplockning ca: 8 timmar/vecka. Arbetskläder tillhandahålles. Arbetsplatsen är hamnen i Torekov.
    Arbetstid/Varaktighet
    Tidsbegränsad. Tillträde snarast. Deltid. Dagtid.
    Lön
    Annan löneform. 150:-/timma, timlön

(Taget från Arbetsförmedlingens hemsida) grin.gif

Sopgubbe är nog inte dumt. Men det där med att sluta efter färdig runda stämmer nog inte överallt idag. Tror de får andra uppgifter…..(inside info smile.gif)

• borje

Member
    14 november, 2002 at 16:36

Nackdelen med plugget är ju som alla känner till betalningen, annars så finns det ju omtentor om det blåser den dan wink.gif

• anonym-anvandare

Member
    14 november, 2002 at 18:32

Professionell vindsurfare är nog det ultimata jobbet om man vill surfa mycket.

• highway

Member
    14 november, 2002 at 19:39

Det ultimata jobbet är helt klart trading, man kan stryra sin egen tid då det inte är någon som kommer att sakna dig om du struntar i att jobba en dag eller bara jobbar några timmar.

Sen kan man välja vilka arbetstider man vill ha genom att handla i Sverige eller USA och det behövs inga jättesummor för att starta

• markram

Member
    14 november, 2002 at 21:56

Jag vet en och annan som blåst sina pengar de sista åren på Trading. Trading är inget jobb, det är spekulation.

Däremot att jobba på en surfuthyrning i något varmt land kanske?
    Är det någon som haft ingenjörsjobb på någon av Hawaii-öarna?
    Det är dyrt at bo där, men lönen är HELT annorlunda än i svedala..
    I morgon skall jag köpa en triss-lott -25000 i 25 år borde duga.. cool.gif

• anonym-anvandare

Member
    15 november, 2002 at 10:01

Säljare med kombibil som tjänstebil.
    Ett fritt välbetalt arbete med vindflex under eget ansvar.

• skarabe

Member
    15 november, 2002 at 15:53

De flesta kväll-/nattarbete borde funka om man pallar jobba så sent efter surfet. På min anställningsintervju sa jag att surfing var passionen och jag frågade helt enkelt dem vad de tyckte om jag drog iväg tidigt de dagar det blåste. Svaret blev att det var OK så länge det inte gick ut över mitt arbete. Arbetsgivare brukar vara reko och det mesta kan man ju ta igen de andra dagarna i veckan eller liknande.

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultimata arbetet???

You must be logged in to create new discussions.