Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ultimata segelstorlekar
-
Ultimata segelstorlekar
Publicerad av anonym-anvandare på 18 februari, 2005 vid 06:29Tjena
Dags att beställa vågsegel men frågan är vilka som är de ultimata segelstorlekarna om man ska ha max 3 segel.Funderar på:
* 4,5 – 5,0 – 5,7
* 4,2 – 5,0 – 5,7
* 4,5 – 5,3 – 5,7 (rekommenderar ni både 5,3 & 5,7)Tips tack!
cada svarade 19 år, 9 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Det har diskuterats otaliga gånger och slutsatsen är väl att det beror på. Beror på var du seglar, beror på brädorna du har, beroro på dig själv etc. Om t ex din lilla vågis funkar bra med 5.0 men blir lite segl med 5.3, så kanske en 5.0:a är bra t ex. Annars tycker jag nog att 4.2-5.0-5.7 rent allmänt känns som det bästa alternativet.
-
Det är ju som sagt en smaksak, men jag skulle nog välja 4,5 – 5,0 – 5,7 om de primärt köps för Sverige. Jag tycker 0,8 kvm är lite för stort glapp i de mindre storlekarna.
Ska man ut och resa kan ju dock 4,5 vara lite stort som minsta segel på många ställen…. men då kan man kanske satsa på en billig begagnad 4.0 eftersom den ändå inte kommer att användas så mycket här hemma. Tilläggas bör kanske att jag väger ca 90 kg. -
Håller med Ola H. (som så många gånger förr, ah!).
Beror ju på bräda (brädor), egen vikt och förhållanden.
Men själv kör jag nu 4.2, 5.0 och 5.7. Känns lite skumt att ha större glapp mellan 4.2 och 5.0 än mellan 5.0 och 5.7, men det får gå.
Mitt val styrdes av tre faktorer:
– Så litet segel som möjligt på 400-mast. Det blev 4.2.
– Täcka så stort vindregister som möjligt med så få segel som möjligt.
– Ville ha ett segel mellan 5.5 och 6.0 som största på vågisen, minsta på freestylebrädan (även om den funkar med 5.0).Fick jag välja fritt skulle jag nog ha 4.2, 4.8 och 5.5. Men det fanns inte, så det fick bli så nära som möjligt. 75 kilo väger jag.
Lycka till!
-
Ok – tackar!
Får väl tillägga att det är två uppsättningar som ska köpas.
Jag väger 85 kg – den andra tångräkan väger 75.Vad säger ni om ett glapp mellan 4,7 och 5,7. Är det för stort?
-
petar in med att jag den här säsongen kommer att köra 4.0, 4.7, 5.3 som mina tre minsta… men det känner du väll med vikt och sånt med och vad DU är van vid…
-
Jag kör med 4,0 4,7 5,7 och det fungerar alldeles utmärkt på 80 liters vågis, väger 70 kg.
-
Svar till:
Beror ju på bräda (brädor), egen vikt och förhållanden.
Men själv kör jag nu 4.2, 5.0 och 5.7. Känns lite skumt att ha större glapp mellan 4.2 och 5.0 än mellan 5.0 och 5.7, men det får gå.
Mitt val styrdes av tre faktorer:
– Så litet segel som möjligt på 400-mast. Det blev 4.2.
– Täcka så stort vindregister som möjligt med så få segel som möjligt.
– Ville ha ett segel mellan 5.5 och 6.0 som största på vågisen, minsta på freestylebrädan (även om den funkar med 5.0).Fick jag välja fritt skulle jag nog ha 4.2, 4.8 och 5.5. Men det fanns inte, så det fick bli så nära som möjligt. 75 kilo väger jag.
Lycka till!
[/ QUOTE ]
Kan inte annat en hålla med, har EXAKT samma förutsättningar, vill man komplettera nedåt blir det visserligen en mast till men ett trevligt hopp till en 3.7a
//Glenn -
Näe, då åker 430 masten fram. Faktiskt så kör jag 5.0 på både 430 och 400… På så vis kan jag alltid ha två segel riggade, inte dumt.
Surfa På!
-
Jag har kört 5.7 – 4.7 också. Och 5.4 – 4.5.
5.7 – 4.7 funkade, men det var ett ganska så stort glapp. 5.7, 4.7 och 4.2 fanns med länge, liksom 5.3, 4.7 och 4.2.
Med det blev 5.7, 5.0 och 4.2. De främsta skälen är att 5.7 är kalasbra på freestylebrädan, 5.0 funkar också på den plankan. Dessutom kan jag med 5.7, 5.0 och 4.2 ha två segel riggade med 430 och 400 master (5.0 funkar på bägge). Tre segel om jag tar med 6.7 i det hela oxå.
Lycka till!
-
jo det lönar sig att tänka efter före. Själv valde jag lite fel sist jag köpte nytt. Ville ha ett 5.3 men de hade bara 5.7 eller 5.0. Glappet 6.9-5.0 tyckte jag var för stort så det blev 5.7. Sen borde jag kanske köpt en 5.0:a efter det men det blev inte så. Så nu har jag så förbaskat tätt mellan storlekarna 4.2 4.7 5.3 5.7 6.0 6.9 (8.0) puuh! så ibland har man ju faktist stora problem med att välja segel.
Klart nu behövs bara en bra begagnad 3.7:a så har man täckt allt vad det gäller sverige. Men problemet e ju att man blir ju liksom lite fäst vid sina prylar på nåt sätt och man vill inte göra sig av med något innan man verkligen vet vad det går för….men om nåt nytt segel skall in så skall nåt ut iallafall de e jag säker på!Men hade jag köpt allt på en gång nu så hade det nog blivit 4.0 4.5 5.3 6.2 i de små/mellan seglen. Och då hade jag nog valt en linje som funkat på 400 mast från 4.0-4.5 sen 430 5.3-6.2. ps väger 85 kg och kör bräda 75L(sällan) 86L(ibland) 116L(ofta) Har även ett reparations projekt på 100L som skall klämmas in där vi får se när den blir klar….
-
Jag kör upp till 6.3 på 400-mast, det ni, men med tanke på min mast-quiver så är det knappast för att jag inte gillar att ha många master.
En fördel med att pressa in många segel på få master är när man reser med flyg och måste pressa packningen lite. Då är det skönt att bara behöva ha en mast och får man plats med två så kan ju en reservmast som passar till alla segel vara smidigt.
-
Jag kör som DR Masse och har kommit fram till att det funkar med en vågis på 85 liter, 2 master, 1 bom och 3 segel 4,2 – 5,0 och 5,7. Ibland kan jag sakna 5,3, men det lutar nog snarare åt 4,0 4,5 5,0 och 5,7 efter senaste säsongen med mycket vind. Bor man på västkusten tycker jag detta kit räcker även om man ibland kan önska en lite mindre vågis runt 75 liter för bra 5,0 och neråt. Större segel är sällan man får använding av. Hade tidigare en större bräda med 6,7 men använde den 2 gånger 03. När det blåser går det nästan alltid att köra 5,7.
-
Glömde säga att det är lättare att hålla ett snävt kit uppdaterat rent ekonomiskt. Ju flergrejer desto dyrare blir det.
-
Japp – det var en grym säsong – tyvärr byggde jag hus och spoilerade hela säsongen. Frågan är hur nästa säsong blir.
Det lutar nu åt 4,5/5,0/5,7 men det känns som att jag kommer att sakna 5,3. Å andra sidan vill jag hålla nere antalet segel så då får man väl stryka något.
Jag gillar dock 6,7 och stor bräda. Det är perfekt för sommaren och träning även om det givetvis inte är som att segla vågor när det brallar i.
Logga in för att svara.