Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ultimata segelstorlekar
-
4,4 – 5,0 – 5,7 – (6,4) kör jag med.
Ibland saknar man något som är mindre är 4,4 även här i Sverige. Men väger man strax under 100 så kan det blåsa på ordentligt innan det är ett problem.
/P
-
min vikt 88kg
Bräda 74liters vågbräda
4.2 5.0 eller 4.0 4.5 5.0Bräda 97liters fsw
5.0 5.7 6.7budget variant är 4.2 5.3 6.7
tycker att två brädors kombinationen är rätt bra vinner man verkligen så mycket på att ha en 110-120 litersbrärda.
-
5,3 ligger ju rätt nära ändå. tror inte du kommer sakna de så mycket.
-
Det beror ju på lite var man kör. Och när man vill sticka ut. På min 116L bräda kan jag ta segel upp till 8.0! utan några större problem. Så på fina dagar då det inte blåser mer än 5-7 m/s och man känner för lite kvällssegling så gör det ju stor skillnad med att rigga en 8.0:a mot en 6.7/6.9 Men den känns samtidigt rätt go ända ner till 5.7 (har ju såklart en annan fena då) för mig. Men här i Hbg är det inte så fruktat med vågor mest chop ner till 5.7 segling iallafall. Först vid 5.0 börjar det bli antydan till vågor som är att räkna med.
så e de ju härMen jag kan sakna en 95-100L FSW el liknande om jag e på andra ställen tex vildshärad eller apel då min 86l blir lite liten om det är byigt. Jag är näligen ingen master of planing och kan behöva lite mer volym när det e större vågor+byigt. Hade en dag i apelbapel sent i somras då jag låg i drickat hela tiden mens det var 4.5 körning i Lejet. Vinden låg på SV men jag skulle tvunget ner i den viken….. så jag låg mest och plaskade med min 5.3:a och 86 liters vågis. tog ju inte med nåt annat eftersom det var helt lila färgat på DMI runt varberg med omnejd. om man ändå varit på rätt ställe…..dvs träslövlage…har fått ett antal pikar av en kompis ang denna dagen
-
Jag har både haft 5.0 och 5.3 i två säsonger. Det är en tydligt skillnad, speciellt på mina som är lite olika typer av vågsegel, men ett bra segel i ena storleken täcker rätt mycket av användningsområdet på det andra.
Det var egentligen mest på Maui som jag verkligen kunde uppskatta att ha dessa två storlekar. Hemma var det t ex aldrig så att jag riggade på 5.3 när 5.0 var lite för litet eller att jag drog på 5.0 när 5.3 blev lite för stor, då gick jag direkt på nästa storlek uppåt eller nedåt (5.9 resp 4.5).
-
Hej!
har nu i flera år kört 4.0 – 5.0 – 6.2 på vågsegel. det har fungerat alldeles utmärkt. Dagens segel har så pass brett register så det funkar alltid. Har kört med Simmer de senaste åren och har aldrig upplevt att jag saknat någon storlek. Tvärtom så blir det lättare att välja segel när det är större steg emellan.
Mvh
Lars -
ja där ser man! Det kan iofs ha med vindens egenskaper här i detta norra land. Precis som OlaH nämde att han byter ju inte mellan tex 5.0 och 5.3 här. Jag upplever (nu vet jag inte att det är så efersom jag har inte mätt att mäta är ju att veta) att även när det blåser mycket så kan det vara ganska byigt dvs om du har en medelvind på tex 12 så kan du ha byar på 15-16 vilket gör att med ett mindre segel kan du ju uttnyttja dessa byar bättre istället för att skota ut lite som man gör när man har en storlek större. Tycker att det ofta är antingen typ 6.9 eller 5.7/5.3 väder. och blåser det 5.0 så vips kan det öka till 4.2 4.0 på ingenting och helt plötligt e man överrigad så det smäller om det. Vet inte om det kan ha att göra med hur vinden “uppstår” här i dessa regioner vi har ju sällan sk “trade winds” (termik?) utom på vissa platser öland/habo/klagis som de har längre söderut typ tarifa, mistralen i frakrike? utan våra vindar- de kraftigare iallafall uppstår ju oftast vid skillnader i lufttryck Ht/Lt så jag antar väl att vi därför får mer varierande vindförhållande i själva förhållandet det blir mer turbulent så attsäga öhhja ni förstår nog vad jag menar!?. .
-
En sak jag funderar på är hur stort glapp man behöver om man byter segeltyp när man byter segel. Jag gillar att ha fullcambrade recesegel i stärre storlekar och vågsegel i de små, och de seglen hade i alla fall förr rätt olika register. När 6,6:an (fullcambrad) var för stor, var 5.3-vågseglet ofta det med och det blev 4.5 i stället.
Nu har jag en 5,7:a och tänker mig att nästa större segel ska vara ett racesegel och har tänkt mig att nåt runt 7.0- 7,5 kanske är lagom. Nån som vet?
-
Tja
Bästa linjen: 3.3 3.7 4.2 4.7 5.3 6.0.
Kelso -
köpte ny våglinje 2004, först i storlekarna 4,2 5,0 5,7. Upplevde dock glappet 4,2-5,0 som alltför stort och blev tillslut tvungen att bita i det sura äpplet och byta ut 5,0 och 5,7 mot 4,7 och 5,3. Detta visade sig vara perfekt för mig, lagom glapp plus att en 5,3 tillskillnad från 5,7 upplevs som ett relativt litet segel(=roligare segling). Hittills är min erfarenhet också att när vinden är tillräcklig för bra 5,7 segling funkar även 5,3. Jag väger 70-75 kg och kör 80l vågbräda på västkusten. Har man större bräda vill man möjligtvis överväga större segel…
Cada
Logga in för att svara.