Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultra glozz polish?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 november, 2003 vid 15:35

    Jo, jag har Ultra glozzat bilen och det blev helt super.

  • surfen

    Medlem
    4 november, 2003 vid 19:12

    Ja till bil/MC är det super! Men att ha det på brädan är helt fel!!!!!!!!!!

  • boman

    Medlem
    5 november, 2003 vid 05:40

    Tjena!
    Jag tänkte på min Starboard 175 som blev kraftigt gul på undersidan, jag ska försöka förhindra det på min nya bräda med någon form av coating, det kanke duger med vanligt båt vax…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 november, 2003 vid 07:45

    Använd oxalsyra för att få bort det gula på brädan!

  • surfen

    Medlem
    5 november, 2003 vid 11:07

    Nej för f..n använd inget vax på brädan!!!!!! Då kommer alla att köra ifrån dig, vaxet gör nämligen att det blir lite för mycket friktion mellan bräda/vatten känns som om du hela tiden kör med sjögräs på fenan. Försök att göra rent med vanligt rengöringsmedel lr slipa upp ytan med ett ruskigt fint våtpapper(400-800). Klorin/oxalsyra/serit för att bleka den, men som sagt inget vax.
    //Tommy

  • andreas-t

    Medlem
    5 november, 2003 vid 13:07

    Ytbehandling diskuterades ganska flitigt på Gaastra-forumet för ett tag sedan:

    http://forums.gaastra.com/bepartofit/ubb/Forum1/HTML/001680.html

    Är det någon här som kör med Sailkote?

    /Andreas

  • boman

    Medlem
    6 november, 2003 vid 10:08

    humm det var en tung tråd!

    det där sailk(å)t kan var något wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 november, 2003 vid 16:48

    Skitsnack att vax skulle påverka friktionsmotståndet negativt. Allt som gör ytan slätare är positivt även om det finns en gräns då där det inte spelar någon roll.
    /Henrik

  • surfen

    Medlem
    6 november, 2003 vid 19:14

    Då tycker jag Anonym ska prova att vaxa brädan! Själv så har jag gjort det för att brädan såg för djä..lig ut för ett par år sen, tog den till vattnet för en tur efter vaxningen och konstaterade att brädan sög sig fast och kändes trög i vattnet! Hem och på med avfettning och allt kändes som det skulle igen, att det inte har någon betydelse är strunt prat, för det påverkar verkligen brädan. tongue.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 november, 2003 vid 07:59

    Jag tycker att du ska framföra det påståendet till en gammal race-surfare eller bankappseglare, är tämligen övertygad att de skulle svara att du INTE ska vaxa brädan utan möjligen våtslipa den med riktigt fint papper…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 november, 2003 vid 11:54

    Jag tror på ditt lilla test lika mycket som jag tror på de tomtar som på båtmäsor mässar för att deras mirakel vaxer ska sänk motståndet och få båten/brädan att flyga fram.
    Hur kontrar du mot deras inlägg?? De är också helt övertygade. Detta med vaxa eller slipa eller både och kan liknas vid “new age” hysteri. Alla tror sig veta utan att ha några som helst belägg för det.

    Jag såg en herre på tv (Pluss med en rosen rasande Sverker)som förökte kränga en vatten blandar som skulle virvla up vattnet innan det kom ur kranen och på så vis ge vattnet energi. Detta vatten skulle vara jätte häslosamt. Det skull räcka med att ställa en hink med vatten i ditt sovrum och du skulle bli kvitt alla krämpor. Han trodde också på det han sa.
    För övrigt så kan man väll inte kallas anonym om man skriver under med sitt namn? Är Surfen så mycket mindre anonymt?
    /Henrik

  • thelee

    Medlem
    9 november, 2003 vid 04:56

    Visst är det väl så att om ytan inte ska vara helt slät även om den vekar det för ögat, då blir det ett lager vatten som suger “sätter” sig i ojämnheterna och man får vatten mot vatten effekten som ger den minsta friktionen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 november, 2003 vid 09:41

    Hej
    Visst ska ytan vara slät. Man behöver inga skrovligheter för att det ska fastna ett vattenskikt på brädan. Blöt blir brädan ändå. Prova får du se.
    Faktum är att hela havet består av vatten och man behöver därför inte heller oro sig för att man inte ska få denna ta del av denna mytomspunna “vatten mot vatten friktion”. Det är faktiskt den friktion som finns i vatten.

    Nu finns det strukturer som bevisligen kan minska friktionen men de är mycket väldefinierde strukturer fåror eller stacket, för en bräda kanske 0,01-0,02 mm höga, inte en grovt slipad yta. Vill man ge brädan ett lågt friktions motstånd och inte orkar polera brädan blank så bör man slipa färdiktningen.

    Men de flesta brädor är mycket släta och fina under till, så detta bör inte vara ett stort problem.
    Segeltrim, brädshape, fena och din teknik har avsevärt större påverkan.
    MVH Henrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultra glozz polish?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.