Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Umeåsurfare – har ni isfritt?
-
Umeåsurfare – har ni isfritt?
Publicerad av frerok på 21 april, 2009 vid 06:05Hur är det med is i viken, är det surfbart? Vi har forfarande halvmetertjock is i Luleå och längtan till öppet vatten är stor..
/Fu-lilja svarade 15 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJ!!!! Den förbannade isen ligger ännu. Dock ej halvmetern. Lillskärsudden har ännu ca 30-40 meter ca, om inte den blåste bort igår. (vilket är föga troligt, pga sydliga vindar)Utanför är det öppet, så snart är det dags ändå, is eller inte.
Älven har börjat visa öppet vatten, vilket är ett gott tecken, byggd på min 1.5 åriga erfarenhet av Norrland.Nästa vecka borde det vara rent tycker jag, eftersom det ska vara varmt nu.
-
Va! är det inte isfritt!?
På senaste israpporten från SMHi ser det, helt klart, isfritt ut.
http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst/produkter/sstcolor.pdf
Men det är väl tyvärr inte första gången SMHI har fel. DIE SMHI DIE!Man blir ju så nedstämd att man nästan måste gå in i duschen, vrida på kallvatten och grunka.
-
jag blev inte särskilt klok på den där iskartan måste jag erkänna. Fast is = fast ice?
Vi har, troligen, lite fast ice (snabb is) på väg bort från Lillis, eftersom det inte ens var frost på bilen i morse. Som sagt, iskanten var ca 30-40 m ut i förrigår. Men det måste väl försvinna snart. (FÖRSVINN NU!!!!) -
Det ”gråa” på kartan är fast is m a o hård is. Det vita är öppet vatten sedan ett bra tag och det blåa är öppet vatten sedan igår.
Enligt kartan så ligger det fast is ner till Obbola, men i Mjölefjärden, som jag tror att det heter, verkar det enligt rapporten, vara öppet vatten.
Vi börjar bli ganska desperata här i uppe och önskar att någon spänstig rackare (Läs: Calle?) tar sitt samhällsansvar och åka ner till Lillis och kolla läget 😉 Snälla, söta, rara någon, Åk!??
Det är ju bara ett stenkast om man jämför det med att reka från Luleå.
-
ehh.. det har ju varit öppet hav på lillis i typ veckor nu..
-
Sweet!
Tack Jakob S. Vi gillar dig!SMHI har visat isfritt i 2 dagar, DIE SMHI DIE!
-
Jacob, vilket Lillis snackar du om? Jag var där i förrigår och nog låg isen där då… Öppet vatten, utanför isen ja, men knappast ett öppet Lillis?
-
oj, kom ut lite väl aggresivt det där. Sorry för det. Ses på sjön, inom kort!
-
U.Lilja;541872 wrote:Det ”gråa” på kartan är fast is m a o hård is. Det vita är öppet vatten sedan ett bra tag och det blåa är öppet vatten sedan igår.
Enligt kartan så ligger det fast is ner till Obbola, men i Mjölefjärden, som jag tror att det heter, verkar det enligt rapporten, vara öppet vatten.
Vi börjar bli ganska desperata här i uppe och önskar att någon spänstig rackare (Läs: Calle?) tar sitt samhällsansvar och åka ner till Lillis och kolla läget 😉 Snälla, söta, rara någon, Åk!??
Det är ju bara ett stenkast om man jämför det med att reka från Luleå.
Du får aktuell rapport, med bild imorgon! Kul att bli ett gäng på vattnet inom kort!
-
Segt att fortfarande ha is kvar, får hoppas ni kommer igång där uppe snart!
-
Här kommer några pix från i morse. Iskanten är på reträtten, kan inte vara mycket kvar.
”Iklivningen” o sen lite spridda vyer, sista taget ”åt vänster” från piren mot öarna och sandbanken. Bukten öppen, som Jacob skrev, solen skiner, fåglarna juckar i träden, skoterpacket har gömt sig, inte längre skidåkare över viken – kort sagt: det finns hopp! Söndag såg jag att det kanske skulle kunna blåsa en skvätt, men då är jag i Piteå av någon outgrundlig anledning.
Fridens, o hoppas vi ses på havet inom kort!
-
Det där sista vita möglet borde ju vara borta på några dagar. Vi kanske kommer ett lulegäng på valborgs eller helgen efter.
/ Jonas
-
Så skön syn! Tack för bilderna, mycket bra jobbat.
Nu rinner livslusten tillbaks i kroppen. Nu är det bara en helg i Gränsen kvar för att äta upp det sista pudret, sen kan säsongen börja.
Logga in för att svara.