Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhålla Våt/torr- dräkt´s funderingar…

• Underhålla Våt/torr- dräkt´s funderingar…

Publicerad av newold_surfer på 15 mars, 2005 vid 09:28

Jag funderar litegranna på om det är någon som vet något bra sätt att “renovera” sin dräkt på. Min dräkt börjar bli aningen torr i själva neoprenet, och min tanke är att man kanske kunde smörja in den med ngt.

Jag håller efter torr- dragkedjan med ett bra smörjmedel, samma som jag har till kedjan till cykeln. Ett parafinbaserat, som är vattenavstötande och smörjer mycket bra.

Sen är ju den slutgiltiga frågan, vilket neoprenlim är egentligen bäst?

Alltså:
    1. Kan man smörja in sin dräkt?
    2. Vilket lim är egentligen bäst?
    3. Andra tips på att fräscha upp sin dräkt…

Tack på förhand grabbs, för vad är egentligen roligast? Ett nytt segel eller en ny dräkt…

notbad svarade 16 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • apelbapel

Medlem
    15 mars, 2005 vid 09:58

Care Instructions

• Take care getting in and out of your suit. The super stretch materials can easily be pierced by finger and toe nails.
    • Watch out for sharp or abrasive materials such as deck grip, harness hooks, and fins.
    • Rinse your suit with clean cool water after each use. Do not tumble dry or dry clean.
    • Hang dry your suit on a wide plastic or wooden hanger. Avoid direct sunlight.

Definition of “Lifetime”

Everything has a finite lifetime and despite the quality materials used in their construction, wetsuits are no exception. Just like any garment, under normal use and proper care, it will wear out eventually. A visible symptom of this is cracked, dry neoprene or severely worn patches. At this point sadly, the suit’s lifetime is up.

The stitching in our suits will last a lifetime but unfortunately, the surrounding material into which the stitches are placed will deteriorate with time as described above and the stitches will pull out without breakage of the thread used in the stitching. The integrity of the stitching and the Neil Pryde Limited lifetime warranty on stitching remains intact.

Från Neilprydes site!

• safesurfer

Medlem
    15 mars, 2005 vid 10:05

På min dräkt står det även “no Ironing”, vilken överaskning.

• sunken

Medlem
    15 mars, 2005 vid 10:07

Vad exakt är det för smörjmedel du använder till din dragkedja. Har du ett namn på mirakelmojet?

• newold_surfer

Medlem
    15 mars, 2005 vid 10:33

Jag kör med White Lightning, grymt.. Luktar gott också, kedjan blir som ny. Hittade ingen bra länk, men på detta stället säljer de den…

http://www.supergo.com/profile.cfm?LPROD_ID=24579

Jag funderade på kanske Siliconspray eller något annat som kan göra dräkten mer följsam för att undvika att det blir torrsprickor. Jag vet att jag borde köpa en ny, men när pengarna inte finns ni vet…

Sen var det ju det där med lim, vad använder ni?

• apelbapel

Medlem
    15 mars, 2005 vid 11:00

Jag gjorde sönder ena strappen runt ankeln förra året, revs rätt av. det fick jag fixat hos en vanlig skräddare som sydde fast den igen, (jag hade tur som fick tag i den i vattnet) med en bit vanligt tyg som förstärkning, verkar hålla bra än så länge.

Jag pratade oxå med en dyksnubbe om mina handskar, som är öppna i greppet, och han sa att det skulle gå att köpa småbitar av neoprene eller ngt annat mtrl hos tex dykhandlare och sy fast för att täcka greppet, (pga att det blir kallt med öppna handskar).
    Har inte gjort det än, vet inte riktigt om det är lönt eftersom handskar inte är så dyra!!

Poängen dock, det kanske går att laga en gammal våtdräkt om det behövs, även om det inte besvarar din fråga.

• newold_surfer

Medlem
    15 mars, 2005 vid 11:10

jo det är klart det går…

Fast jag vill göra min dräkt mjuk och len som ett litet lamm…

• anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2005 vid 11:24

Har efter varje surf tagit mig tid att skölja av både våtdräkt och utrustning med söt vatten…kanske lite väl noggrannt men det har gjort att både segel och våtdräkt är och ser fräscht ut. Dropptorka våtdräkten och in med den i förrådet. Börjar skiten spricka och bli torr är det nog svårt att återfå gamla tiders kvalisort. laugh.gif

• gson

Medlem
    15 mars, 2005 vid 12:45

Skölj dräkten efter varje gång du använt den. Jag brukar lägga min i badkaret slår på en aning grumme grönsåpa och låter den ligga i blöt ett tag.

Silikonspray är bra för neoprenet, men det är nog försent när den redan börjat bli murken..
    Prova köp en ny och underhåll den men tvätt och spray osv, jag lovar den kommer att hålla längre.
    Alla dräkter stelnar dock med tiden.

Sic transit gloria mundi — “Så förgår all världens härlighet”!

• styret

Medlem
    15 mars, 2005 vid 12:54

jag har varit rätt nogrann med min vinterdräkt och den är tämligen fräsch för att vara två tre år och abra ursköljd, aldrig nått medel, har slappat till på sistone och abra låtit den hänga och torka, inte urskäljd och det blir en jävla skillnad. nu luktar den bukkake och ser inte lika färsh ut på insidan.
    tänkte köra den omgång i Piss Of framöver och sen börja skölja den igen nu när isen släpper, det är det värt.

min kortärmade 3/2a däremot får utstå en hel del skit genom att ligga blöt i bilen mellan surfen (blir iofs bara nån dags mellanrum då och då under sässong). om jag lyxar till det ordentligt så hänger jag den över bildörren när jag riggar.

• Knatte

Gäst
    15 mars, 2005 vid 15:07

Min F2-dräkt har jag haft 5-6 år och den är nästan i nyskick (i gummit i alla fall) fortfarande.
    Men jag sköljer alltid av den i sötvatten och låter den dropptorka innan den åker in garderoben igen.

• oaxen

Medlem
    15 mars, 2005 vid 16:06

Jag ger min dräkt en omgång med silikonspray, en gång på hösten inför vinterdvalan samt en gång när vårsäsongen drar igång.
    Det funkar bra, dräkte är i skick som ny – och då är den bara använd knappt ett år wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    15 mars, 2005 vid 22:47

White lightning kan man köpa hos cykelhandlarn. Vaxspray för cykelkedjor mm

• anonym-anvandare

Medlem
    16 mars, 2005 vid 08:49

Jag har aldrig hört talas om något som räddar en dräkt med torrsprickor. Man kan däremot göra smålagningar med siliconlim. Annars e det bara två saker som gäller för att få dräkten att hålla; skölja den i sötvatten och att inte hänga upp den på en galge (galgar e neopren dödare, även lyxmodellerna, spelar ingen roll).

• newold_surfer

Medlem
    16 mars, 2005 vid 09:47

Nej det är ju inte så illa som att jag har fått torrsprickor, men jag ville ju veta om det fanns något sätt att motarbeta sådan utveckling.

Jag tror inte riktigt ni förstod vad jag menade, självklart är det enklaste sättet att skölja av sin dräkt, inte utsätta den för sol med mera. Men som med alla saker vi använder så kan man med lite underhåll få saker att få en längre livslängd, och varför skulle inte en dräkt vara likadan.. Jag menar man smörjer kedjan på cykeln, vaxar bilen, fettar in lager, impregnerar kapell, oljar in utemöbler, vaxar vandrarkängor, och ej att glömma vaxar benen på tjejerna, allt detta gör ju att livslängden ökar på dessa saker..

Jag menar en våtdräkt är ju gjord av Neopren, och det jag ville veta var om någon visste vad man bäst smörjer detta med, Neopren borde jag vara någon sorts petroleum- produkt. Därför kanske någon visste vad man skall använda…

Jepp White Lightning finns hos Cykelhandlarn, men det viktiga är att man köper Dry Lube som det brukar kalls. Finns i massa olika fabrikat, PEDROS, Motorex med mera. Det är väl egentligen Parafin utblandat med något lösningsmedel…

Ja det var väl allt… Men vi kör med siliconspray tills någon annan kommer på en snilleblixt då!

• gson

Medlem
    16 mars, 2005 vid 13:17

Okej då tar vi det en gång till…

Silicone Pump� Lubricant & Protectant
    Lubricates and conditions all rubber products. Prevents oxidation and corrosion from salt water exposure. Ideal for wet suits, boots and gloves, gear bag zippers, hose protectors, spear guns, rubber slings, masks, fins, snorkels and more. Available in 8 oz Spray and Gallon (not shown).
    http://www.mcnett.com
    Märket heter Aquaseal.

Antagligen går det lika bra med vilken silikonspray som helst.
    Snoka runt lite så hittar du det i nån butik typ clas ohlson eller industributik.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhålla Våt/torr- dräkt´s funderingar…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.