Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhållstips

• Underhållstips

Publicerad av mrstral på 11 augusti, 2004 vid 11:40

Har planerat in en storstädning utav lyan i eftermiddag, inklusive tvätt och disk etc, och tänkte passa på att göra rent mitt segel när jag ändå håller på.

Så, vad skulle ni rekommendera en att använda vid rengöring utav rigg resp. bräda, och vad bör man undvika?
    Hur är det med mast, mastfot, bom etc, har ni några finfina tips om hur man håller grejerna i schysst skick?
    (En annan planerar ju att behålla grejerna i nyskick trots idogt användande framöver *s*) wink.gif

Hur är det förresten med att torka seglet i solen nu när det är så pass vackert väder? Jag menar, seglet utsätts ju för en del sol när man är ute med det, men man bör kanske undvika överexponering, eller har det ringa betydelse?

vinta_kestrel svarade 20 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • wilper

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 11:50

Visst utsätts seglet för massor med solljus när man är ute, men så länge det är blött blir det inte så farligt. När seglet ligger på stranden och är torrt, tar den mycket mer stryk av solen.

När vi var på NAXOS fick uthyrarsnubben ENZO (vi kallade honom för ENZO för att kunna prata skit om honom) krupp om seglen låg på stranden mer än 9.5 minuter…..man kan fortfarande höra hans ord..”Are you taking a long or short break, if long break, please bring up the gear”

Jäkla bärande fram och tillbaks blev det, men alla hans segel ver i toppskick ochså.

• apelbapel

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 11:55

Min bräda är vit under, och hade solkat till sig/gulnat, körde på rikligt med autosol, och det blev kanon.
    Seglen brukar räcka att spola med sötvatten, (seglar i salt, som dimmar till ytan). Sen har jag hittat några rör i källarn som jag hänger seglen över på tork.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 12:22

en av killarna på TWC sprayade på vinylglans, som eg är för plastdetaljer på bilar, på monofilmen. Seglet såg ut som nytt efter det. Gjort nyligen så vi vet ej om det är nån långtidseffekt. TSSS

• lars_k

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 12:29

Jag hade hört att oxal- och citronsyra skulle vara bra för att bleka gulnad plast. Så jag köpte en limefrukt på ica och slicade upp. Skivorna gned jag över botten på brädan och den blev helt kritvit efter att det verkat ett tag. Sjukt men sant…

• matsb

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 13:12

Najs,
    Låter som om det är en aning billigare än Autosol… wink.gif
    Sen kan man ju använda citronen till annat gott också!!

Tack för tipset det ska jag testa… tongue.gif

Hadé
    mats

• lars_k

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 13:25

Lime är effektivare än citron wink.gif

• matsb

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 13:34

Ahaaaaaaaaaaaaaaaa

Lite mer faaaaaart….. grin.gif

mats

• jaca

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 13:43

Svar till:

Lime är effektivare än citron wink.gif

[/ QUOTE ]

Tillsätt Tequila och salt så blir det mycket roligare cool.gif

• pederboy

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 13:46

Men kom ihåg att det är limen som är viktigast, och förmodligen boven till aj aj i huvudet dagen efter om du blandar den med tequila. wink.gif

• lars_k

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 13:50

Gnid in brädan med lime, strö på lite salt och häll tequila över. Sen slickar du brädan ren. Det blir livat kan jag lova.

• matsb

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 14:04

Sen flippar det ur… grin.gif
    Slickar brädan…hehe….??

Svar till:

Sen slickar du brädan ren. Det blir livat kan jag lova.

[/ QUOTE ]
    drunk.jpg

• lars_k

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 14:08

smile.gif

• mrstral

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 14:39

Ja va fan, jag börjar ju inte förrän 14.00 imorgon, och systemet har väl öppet ett tag till wink.gif
    Tack för tipsen, här skall spolas med sötvatten och sprayas vinylglans så det står härliga till i höst! Och Icas limefrukter (eller citroner!) får se upp hädanefter!

• ola-h

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 19:27

Det där blir ju både ett underhållstips och ett underhållningstips.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2004 vid 19:41

Hehe, där fick du till det. Det gäller att förena nytta med nöje vet du väl wink.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Underhållstips

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.