Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undersida av brädan

  • Undersida av brädan

    Posted by swe-496 on 23 mars, 2009 at 16:25

    Vad är det som egentligen gäller?
    Ett planande skrov ska väl vara våtslipat för bästa fart eller är en högpolerad yta bäst?

    Någon som kan besvara denna fråga???

    Segelbåtar poleras ju ordentligt för att glida fram bra i deplacementfart, men ett planade skrov har jag iaf fått för mig mår bäst av en våtslipad yta med 1000-papper eller 1200-papper för att få bäst fart…

    Kanske finns någon ytteknisk kemist som kan svara på detta. Funderar på att maila ytkemiskainstitutet och ställa denna fråga.

    klint replied 15 years, 9 months ago 14 Members · 17 Replies
  • 17 Replies
  • surfen

    Member
    23 mars, 2009 at 17:24

    Ja inte vet jag! Men en gång i tiden för lääänge sedan, snyggade jag till min då super Dufour Sun. Den hade fått lite skit på sig under första sommaren på landet, så när jag kom hem efter dagens surf så åkte rengöringsmedel fram, både svagare och starkare grejer. Ren och snygg och vit som den vore ny! På med vax för att behålla snyggheten på brädan, ner till vattnet på med riggen, men tji vad man bedrog sig fick inte fart på brädan den liksom sög sig fast i vattnet, så upp med skiten på taket hem och fram med avfettnings medel väntade ett tag sköljde av och avslutade med ett fint våtpapper, ner till sjön på med riggen och det fungerade igen? Nu var det inte någon planande bräda utan mer åt deplacement hållet. Men vem vet! Man kanske inbillade sig att det gick sämre, vad vet jag? Men efter det inget vax på brädorna för mig i alla fall!

    //surfen

  • sailorstiffrigg

    Member
    23 mars, 2009 at 17:37

    @SWE 496 536649 wrote:

    Vad är det som egentligen gäller?
    Ett planande skrov ska väl vara våtslipat för bästa fart eller är en högpolerad yta bäst?

    Någon som kan besvara denna fråga???

    Segelbåtar poleras ju ordentligt för att glida fram bra i deplacementfart, men ett planade skrov har jag iaf fått för mig mår bäst av en våtslipad yta med 1000-papper eller 1200-papper för att få bäst fart…

    Kanske finns någon ytteknisk kemist som kan svara på detta. Funderar på att maila ytkemiskainstitutet och ställa denna fråga.

    Scrolla ner till mitten på Jimmys sida så kan du läsa hur det ligger till på ett lättförståeligt sätt: http://samst.se/

  • swe-496

    Member
    23 mars, 2009 at 17:39

    Förvisso, men jag är ute efter ett mer vetenskapligt bevisat resultat.

    PS…Läste igenom Jimmys “artikel” igen… Om man ska gå efter hans rön så ska det vara ordentligt polerat, frågan är om man kan få en sån fin finish med polermedel. Tänkte på formeln han skrev. 194(vart han har fått den siffran från vet jag inte) dividerat med den fart man seglar i.

    Om man tar en Formula och den fart man kommer upp i, ca 25knop, så var det i princip autosolpolering som krävdes.
    Speed/slalom där man kommer upp i högre hastigheter verkar det vara en omöjlighet att få till finishen;)
    194/minimum30knop;)

  • jester

    Member
    23 mars, 2009 at 17:39

    *Alla* slalom/speed-brädor är slipade undertill.. Lär väl knappast vara en slump?

  • sailorstiffrigg

    Member
    23 mars, 2009 at 18:21

    What we want for best performance is for the hull surface to be wet with water, rather than covered with a water repellant car wax. We want a surface that water doesn’t bead up on but instead wets it evenly like the left side of the above picture. If your hull does what’s on the right, then try again since that represents friction.

    One option is to use a coating product that promotes wettability such as Hyspeedcoat. This is a water insoluble polymer coating that actually holds a continuous film of water on underwater surfaces. The resulting effect of water against water is reduced resistance (drag) and increased efficiency.

  • sailorstiffrigg

    Member
    23 mars, 2009 at 18:25

    Kanske inte räcker som vetenskapligt bevis men intressant ändå.

    What we want for best performance is for the hull surface to be wet with water, rather than covered with a water repellant car wax. We want a surface that water doesn’t bead up on but instead wets it evenly like the left side of the below picture. If your hull does what’s on the right, then try again since that represents friction.

    One option is to use a coating product that promotes wettability such as Hyspeedcoat. This is a water insoluble polymer coating that actually holds a continuous film of water on underwater surfaces. The resulting effect of water against water is reduced resistance (drag) and increased efficiency.

  • lars_k

    Member
    23 mars, 2009 at 19:07

    Carbon-Art tycker man ska polera undersidan:

    “Some people believe polished surfaces to be slower than wet sanded surfaces, whereas others believe the reverse. However it is clear that polished surfaces remain clean for longer, and a clean surface is a fast surface.”

    http://www.carbonartwindsurf.com/Performance/Maintenance/

  • dberg

    Member
    24 mars, 2009 at 07:19

    Polerat eller inte, jag måste säga att slutklämmen säger allt (hänvisar till tidigare nämnd sida):

    “Eller så skiter man i allt vad finish heter och hänger på mer segel!”

    När jag seglade express för några år sedan och säsongens sista tävling inte alls gick i linje med tidigare resultat hoppade vår förtvivlade skeppare i havet (ca 10 grader) och våtslipade skrovet frenetiskt mellan två starter. Regelboken tillät ju dessvärre icke utökad segelyta i denna entypsklass…

    Alla ombord var dock fullständigt överens om att det blev OERHÖRT MYCKET BÄTTRE efter skepparens insats. :smirk:

    Resultatmässigt gjorde det dock ingen skillnad…

  • svenne

    Member
    24 mars, 2009 at 09:03

    Alla tävlingsbåtar jag har åkt på har varit högblanka, inklusive de tre ORMA-trimaraner jag har seglat och de seglar ofta ovanför 20 knopstrecket.
    Alla Volvo Ocean-båtar är extremt polerade, och de går också ganska fort.
    De två motorbåtar jag jobbade med förra året marschar 50 knop. Högblankt så det går att peta finnar i spegelbilden.
    Jag har slipat segelflygplansvingar i absurdum. Högblankt, ofta 5 eller 7 lager hårdvax på det.

    Och så har vi de häringa vindsurfarna som vill köra med våtslip.

  • carl-r

    Member
    24 mars, 2009 at 13:13

    Finns det nån relevans att jämföra med belag för alpinskidor och golfbollar?
    Belagen på skidorna jobbar man ju med vallor på så det är väl en annorlunda teknik förståss.

  • booman

    Member
    24 mars, 2009 at 13:37
    Carl R;536793 wrote:
    Finns det nån relevans att jämföra med belag för alpinskidor och golfbollar?
    Belagen på skidorna jobbar man ju med vallor på så det är väl en annorlunda teknik förståss.

    Intressant fråga… Det är ju samma med längdskidor, och där får du ju ett mycket sämre glid om det är blankpolerat. Därför Rillas och borstas belaget för att få längsgående spår i belaget som släpper snön bättre.:confused2:

  • bjornen

    Member
    24 mars, 2009 at 14:43

    Här en speedare som har lite åsikter i ämnet
    http://www.speedsurfingblog.com/2009/03/degree-of-finish.html

    //Björn

  • benke-2

    Member
    24 mars, 2009 at 16:19

    Chris lockwood är ju känd som sliparkungen säger ju det mesta, han har nog en bra kombination mellan teori och praktisk erfarenhet
    Men gränsskiktet mot turbulent strömning blir ju tunnare ju fortare det går, så tusenpapper låter ju bra.

  • sailorstiffrigg

    Member
    24 mars, 2009 at 19:00

    @Svenne 536755 wrote:

    Alla tävlingsbåtar jag har åkt på har varit högblanka, inklusive de tre ORMA-trimaraner jag har seglat och de seglar ofta ovanför 20 knopstrecket.
    Alla Volvo Ocean-båtar är extremt polerade, och de går också ganska fort.
    De två motorbåtar jag jobbade med förra året marschar 50 knop. Högblankt så det går att peta finnar i spegelbilden.
    Jag har slipat segelflygplansvingar i absurdum. Högblankt, ofta 5 eller 7 lager hårdvax på det.

    Och så har vi de häringa vindsurfarna som vill köra med våtslip.

    På båtar som är i vattnet en längre tid, typ VOR låter det logiskt med en blank yta för att hålla borta smuts men vad är teorin bakom en blankpolerad yta utan hänsyn till tid i vattnet?

    Är det vanlig polish man anväder på de båtarna du kört?
    Vaxar man efter polishen?

  • jesper_b

    Member
    24 mars, 2009 at 20:18

    1200 papper, polish, autosol och sedan rödsprit för att få bort allt fett och så avsluta med en produkt utvecklad för planande skrov, Go Go Fast eller andra ännu bättre och dyrare som jag glömt bort namnet på.

    När jag seglade 470-jolle (i landslaget, internationella tävlingar och nästan i OS) Våtslipade vi fram till ungefär centerbordet, liksom centerbordets främre hälft, bakom detta blankpolerade vi utan bara den. Logiken var att den matta ytan bibehåller laminär strömning, dvs ett tunt vattenlager fastnar på den lite mattare ytan och sedan är det vatten som glider mot vatten, vilket ger minst motstånd. Allt eftersom vattnet färdas utmed skrovet uppstår allt med turbulent ströming, dvs den tunna vattenytan orkar inte hålla fast vid skrovytan och det blir då vatten som strömmar mot skrovyta, då ger superpolerad minst motstånd.

    Möjligen innebär detta att matt yta är bättre i nosen och framkant fena, men om strömningen blir turbulent där är det långsammare än polerad. Ju längre bak på brädan desto större sannolikhet at superblankt är snabbast. Fett ska undvikas i alla lägen, vette 17 om inte autosol har lite fett i sig?

    Som sagt, toppolerad eller 1200… go go fast eller liknande produkt…

    Spelar mer mental roll än faktiskt. Vill man segla snabbt kan det vara bättre att stå rätt, dra nedhal rätt, slänga på rät fena och framförallt hålla i skiten rätt när byn slår till!

    /JB

Page 1 of 2

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undersida av brädan

You must be logged in to create new discussions.