Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    22 oktober, 2004 vid 14:11

grin.gif åh, styret, jag känner mej smikrad wink.gif

Jag vet vilken video du menar, and thats a gril in maj taste.

kommer dock inte ihåg om hon surfade, har för mej att man får se henne Waveride lite cool.gif

• safesurfer

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:13

Vilket syncroniserat svar Toka samma tidpunkt typ samma kommentar, fast du var något snabbare.

• styret

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:16

nä jag tror fan inte hon surfade nått i den filmen. typ två killar surfade så körde hon lite baywatchmoves och så hängde hon med snubbarna som hade rippat sen.

men emma hävdade att hon visst var rätt tajt, men varför fick man inte se det då.

kan iofs vart hon som surfade när jag tänker efter, om hon körde toples innan bröstförstoringen och var nyklippt…

• nordgren

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:19

Visst är det onödigt, men min poäng är att varför ska nakenhet vara något fult?
    Så fort man ser en naken tjej i reklam så är det sexism? Och då det dessutom inte tycks vara det om det skulle vara en naken kille i reklam är ju dessutom ganska underligt.

Men jag kan inte på något sätt förstå att den bilden skulle vara förnedrande. Jag skulle gladerligen ställa mig naken vid en bräda för en reklam om någon gav mig ett sådant reklamjobb, på vad sätt skulle det vara förnedrande att stå suktandes titta på tex nya Starboard Diva 62?
    Skulle nu målgruppen tycka att det såg läckert ut så är väll det bara bra?

-:Nakenhet är inte farligt:-

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    22 oktober, 2004 vid 14:20

vi kanske snakkar om olika, men Mattan surfade o nån mera dude..+ bruden, som man får se rigga i början..

o nu e jag nästan säker på att hon waverideade.

inte big deal, men hon värkade AWSOME cool.gif

• gurra1978

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:20

Svar till:

Kul med lite debatt! Jag tycker att det är helt onödigt att ha med en nästan naken brud i en reklam för en vindsurfingbräda.

[/ QUOTE ]

Lorch har ju så jävla fula brädor så vill dem att man ens ska kolla på deras reklam måste man ju ha något som lockar. Jag tittade på reklamen länge men kanske inte så mycket på brädan. Huvudsaken var att de fick mig att kolla och det är vad reklam ska göra, således var det en bra reklam.

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:52

Hm…
    Det är ganska uppenbart att vindsurfare finns av lite olika karaktär, olika åldrar, livserfarenheter och kunskaper. Det måste man väl respektera. Dock känns det lite på gränsen här tycker jag. Jag forskar i organisationsteori på Handelshögskolan i Stockholm, gillar tjejer både som kompisar och som sexuell partner, jag tycker naken hud kan vara oerhört vackert. jag har dessutom två döttrar. I mitt arbete både studerar jag och undervisar i könsteori. Dvs försöker förstå vad kön är för något och varför vi delar in mänskligheten i bland annat kön, även i sammanhang där de biologiska skillnaderna har mycket liten betydelse eller ingen alls.

Till exempel har tjejer mycket svårare än killar att bli högre chefer och om de lyckas bli det är sannolikheten att de kommer arbeta med information och personal väldigt mycket högre än att de kommer arbeta med finans och teknik. Detta kan inte vetenskapligt förklaras av biologi, däremot ganska enkelt av kultur. I vår kultur möter tjejer och killar olika vilkor, vår kultur är inte jämlik. I samma kultur, i samma samhälle blir tjejer våldtagna av sina killkompisar väldigt mycket oftare än vad killar blir. I samma samhälle står tjejer och tittar på sina pojkvänner som vindsurfar väldigt mycket oftare än killarna står och tittar på sina hårdrippande flickvänner..

Våldtäckter, chefskarriärer, antal sportutövare, och mycket annant hänger ihop. Tjejer har inte samma chans, på grund av att vi behandlar tjejer och killar anorlunda i vår vardag, i vår reklam, på våra konfar.

Ett ganska välstuderat område är hur de olika villkoren för tjejer och killar (att till exempel göra karriär eller börja med en viss sport) reproduceras är i reklambilder. Det handlar inte om man gillar naket eller om man gillar snygga brudar (jag gillar båda) utan om vilka konsekvenser vissa typer av bilder har för samhällsutvecklingen. Bilden i inledningen av denna tråd är ett typiskt exempel på en typ av bild som passiviserar, objektiviserar kvinnan till en leksak, ägodel, ett redskap för mannen, snarare än till en jämlik människa. Därför är den olaglig.

Bilder som denna kan fungera som effektiv reklam, men även få motsatt effekt om till exempel de potentiella kunderna är medvetna om de samhälleliga konsekvenser som bilder som denna har. Då kan dessa bilder snarast skada den produkt som man försöker sälja. Om vi vindsurfare vill ha fler hårdrippande tjejer, nakna som påklädda. Då bör vi reagera mot denna typ av bilder. Jag vill i alla fall att mina döttrar ska mötas med samma respekt av brädtillverkare, reklamare, vindsurfare och chefsrekryterare som deras killkompisar.

Jesper B

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    22 oktober, 2004 vid 15:03

djuuuuupt.

Men det är inte många i nutida snart 2005 som tänker o filosoferar om detta bara för att en brud råkat vara utan BH som reklampelare för ett märke, behöver inte vara surf.

Kolla bara i en HM katalog, en määäsa fina milfar där.

Det e bara att infinna sej i det, för oavsett vad o hur mycket man skriver här så kommer de inte förändra något, ännu mindre tror jag det förändrar nåns åsikt här inne.
    Även om ditt inlägg var av högsta kaliber på ett “seriöst” sett, det lukter alvar hos dej Jepsper.B…

Har inga ungar, men när man får nåra, om man får/vill ha senare så e det så verkligheten är..better get used to it.

Varför haka upp sej på småproblem när det finns en hell of a bunt fler som e mera kritiskta att fixa till,nämner inga…

• calle_kuling

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 15:11

Kom att tänka på John Lennons Imagine av någon anledning…

Respekt åt kvinnorna!

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    22 oktober, 2004 vid 15:13

jag med, John Lennon rokkar, likaså tjejer i BH cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 15:26

Tänker inte få sista ordet här, men ett inlägg till: Jag tycker också att HMs reklam är ett större problem. De kan dock försvara sig med att de faktiskt säljer underkläder. Men mycket viktigare än så: Vi kan göra någonting åt detta “lilla problem”. Vi är makthavare i vindsurfbranschen. Vi kan såsom kunder (även handlarna är kunder till sina leverantörer) stödja de företag som gynnar respektive missgynnar en jämställd/ojämställd sport/livsstil. Jag, Rambo mfl har mycket mer makt över RRD och Lorsch än över HM. Därför bör vi tänka lite längre än att påstå att någon lite mer reflekterande människa är frikyrklig (vad vi nu menar med det med tanke på alla sexsekter?) eller inte kan uppskatta vackra bilder.

Just här på konfen kan vi markera vad vi tycker. Vi kanske inte kan förändra världen, men vi kan få fler tjejer att börja vindsurfa, och det är väl inte helt ointressant…

Visst fasen ska vi fokusera på hur skoj vi har det, rippa gärnet helt enkelt! Men utöver det kan det väl inte vara helt omöjligt att ta lite ansvar – eller?

YO!

Jesper B

PS: Jag tycker dessutom att det är lite extra trist i detta fall eftersom Lorschbrädan ifråga nog kan vara en rätt rejäl uppgradering jämfört med deras förra formulabräda. Men vem fasen tänker på det med den här reklamen.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    22 oktober, 2004 vid 15:43

hehe..inte jag heller, o de lär ingen utav oss få..
    men ett inlägg till wink.gif :

Håller med dej, det hade vart grymt o se fler tjejer på vattnet som planade..
    Men tror du verkligen att att dem är så få pga att de blivit lite mere “surfporr” utöver vindsurf?
    Tror inte Rambo..hehe.

Det är ju just det som Vindsurfing e så bra på, ta bort alla problem runt om..”problemen” brukar vara för mycke ele för lite drag i seglet, för små vågor..fel intällning på tamparna smirk.gif Men såfort man kommer till konfen, så uppstår det en massa underliga “problem”, inlägg, komentarer..på vattnet e allt frid o fröjd.

Kan vi inte låta det vara så ett tag på konfen, 100% v-surf grin.gif

O ansvar, ligger i högre händer en i en vanligt Vsurfares..har jag fått för mej, vi kan skrika lite som nån bejbi utan snuttefilt, kommer pappan/mamman att reagera?

yaya…detta “problem” stör inte min fokus på vattnet iallfall.

OVER AND OUT FÖR MEJ cool.gif

• styret

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 15:48

så bra jesper. håller med dej stenhårt.

sen som upplysning kan jag medela att sexism (eftersom det ordet används här ett par gånger) inte är att visa bilder på nakna människor utan mer det jesper pratar om. att dela in människor i fack efter kön och könsroller.

• xavier

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 15:58

Nu tror jag du kan vara ute på tunn is Jesper. Att jämföra våldtäkt med chefkarriär och (manliga) sportutvövare i samma mening kan tolkas illa. Jag tar lika illa åt mig av detta som av Gudrun Schymans påstående att vi ska betala en “mansskatt” som kollektiv bestraffning för att vissa “nobrainers” våldtar och slår kvinnor.

Jag håller med dig om att kvinnor inte slåss på samma villkor som män i arbetslivet. Och visst är det kulturellt, men det kan kanske i stor del ledas till gamla (förlegade?) könsroller. Du pratar om att kvinnor inte är chefer i teknik och finansmarknaden? Nu är det så att det finns mycket färre kvinnor än män i de tekniska utbildningarna, samma gäller för de tyngre finansutbildningarna (strategi, revision). Borde inte detta naturligt reflekteras i antalet chefer? 10% kvinnliga studenter i ett ämne ger ~10% kvinnliga chefer i samma ämne. Att det skulle genereras 50% kvinnliga chefer bara för att befolkningen består av 50% kvinnor är inte direkt sant. Att det generellt (snitt över arbetsmarknaden) borde vara 50% kvinnor som är chefer beror på om det faktiskt är så att kvinnor vill bli chefer i samma utsträckning som män (jag känner flera män som inte vill bli chefer). Den här statistiken jag dock inte insatt i så jag har ingen åsikt.

Tillbaka till könsroller; i finansutbildningar (ekonomutbildningen) så är majoriteten av de som studerar marknadsföring/human relations kvinnor. Vad beror detta på?
    Att någon tvingar dem till det? Nej.
    Att de själva anser att det verkar roligare ? Ja.
    Varför anser de att det verkar roligare? Ingen aning, men om de verkligen gör det av egen fri vilja då kanske man ska fundera på om det är något biologiskt/kulturellt som gör att kvinnor söker sig mot “mjukare” ämnen. Men det kan ju även vara att de, kanske omedvetet, anser att de har en bättre chans där. Om så är fallet och detta beror på könsroller/tryck från allmänheten, ja då är det väldigt oyckligt och något som måste förändras.

Nu tror jag mycket säkert att könsroller spelar roll i kvinnors (och mäns) yrkesval/karriär/liv i allmänhet. Könsroller, och samspelet mellan könsrollerna, gör säkert att kvinnor förnekas positioner på arbetsmarknaden. Men tänker man så, så ska man vara på det klara med att det är könsrollerna, både de manliga och den kvinnliga, som ställer till det. Man ska vara lite försiktig med att anklaga de individer (alla som lever idag) för att vara ansvariga för samhällets nuvarande struktur. Könsrollerna och samhällets struktur har byggts av folk som (till stor del) inte lever längre. Vår uppgift idag är att skapa en jämlikhet i den mån den eftersträvas, inga absoluta 50-50 siffor utan möjligheten för alla att göra det man vill och är kompetent att göra.

Annars kommer jag att lobba för att bilmekaniker, byggarbetare och datornördar består av 50% kvinnor i framtiden. För det är absolut jämlikhet man eftersträvar, inte sant?

/P

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 16:16

Att olika yrken är könsmärkta precis som olika utbildningar är det kan inte förklaras av annat än att kvinnor och män möter olika villkor. Studier av hur vi talar till nyfödda barn (ljus röst till flickor och mörk röst till pojkar) är inte styrt till biologi. Eftersom jag arbetar på en skola där finansutbildningen är den största och mest prestigefyllda inriktningen kan jag mycket enkelt se hur den påverkar studenterna här. Kurslitteraturen är skriven av manliga författare, lärarna är män, gästföreläsarna är män mm. Dessutom problematiseras detta inte i undervisningen. Det finns så många studier som visar på hur det nyfödda barnets väg genom sin barndom av sina föräldrar, på dagis, i skolan, under sin yrkesutbildning och senare i sitt arbetsliv, inklusive vid chefsrekrytering, möter olika villkor beroende på kön. Det är dessa vilkor jag är emot. Om min dotter Tora väljer att bli bilmekaniker, surfbum, chefskarriärist eller något annat, vill jag ska vara hennes val. Inte Gudrun Schymans eller okunniga chefsrekryterares.

Men om man vill veta mer om detta får man gärna fortbilda sig i problematiken. Det finns oerhört mycket litteratur, lättläst och svår, kurser mm om könsteori, jämställdhetsarbete mm. Det finns även forskning om “försvarsreaktioner” hos både män och kvinnor när man för första gången möter könsteori. Flertalet av oss bygger upp vår identitet kring kön, därför är det så svårt att reflektera och diskutera kön lungt och sansat.

Håller med Rambo om att konfen kanske inte är bästa forumet för mer avancerade resonamang om till exempel kön. Jag bjuder gärna in till fortsatt diskussion på annat vis. jesper.blomberg@hhs.se

Vems is som är tunn kan man kanske diskutera, synd dock att glastaket är så förbannat tjockt!

Jesper B

Sida 2 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.