Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

• zehlertz

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 16:18

Perfect outline!
    De e ju precis vad det är!

Damen i fråga har ju en fin linje…en kvinnas kropp är fint att lägga ögonen på, så har d alltid varit o kommer alltid att bli.

INte så konstigt att reklam som vänder sig till oss boys (nästan enbart iaf) lockar med;
    “KÖp denna bräda som har lika fina linjer som tjejen”

Det är ju upp till oss att bedöma hur fina linjer brädan har.

O som alla andra har sagt, varför e d så fult/billigt/förnedrande när tjejer viker ut sig?

Chippendales får ju för fan uppträda på liseberg!?!?!?!?
    Va e d för skillnad på d jämfört m tjejer som strippar?

JÄmställdighet borde fan vi killar ta upp mera. Det är bara o inse att det äR skillnad på mano kvinna, vi passar bra till olika saker. men jämställdheten börjar gå för långt;

“D ska vara lika många kvinnor som män til ministrar/vd mm mm”.

Varför måste d vara så? Ända sen vi var apor har vi män varit den starka delen

jaja…sånt här kan man skriva om hur länge som helst.
    LÅt folk sälja sig själva!
    Hade nån betalt mig massa stålar för att stå näck på en scen eller i en tidning…tackar fan för att jag hade gjort d!

*Sen vore d väl ganska konstigt att se stora starka gubbar poosa framför en bräda, eller hoppas ner i en poll efter en frukost m kelloks special*

KVinnan har i årtusenden framhävt sin skönhet o mänskligheten har beundrat o trånat, d ligger i våra gener, sånt tar många år att få bort… o vart skulle d leda?….till en befolkning som bestog av 100% Gays!!!

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 16:29

Det verkar som det finns många uppfattningar om vad som är kvinnofönedrande eller ej på detta forum. Jag tror det avspeglar samhället i stort och den här typen av diskussioner förekommer i många andra sammanhang också, t ex diskuteras ju ofta om actionfilmernas våld är orsak till vissa vansinnesdåd och liksom i det exemplet så tvistar de lärda om svaret.

Hur som helst så har jag nu modifierat reklam loggan som ursprungligen kommer från Frankrike. (se [url=”http://www.vindsurfing.se)”]http://www.vindsurfing.se)[/url] Vi kan kalla det den svenska reklamlogga varianten. Om det fortfarande är någon som blir upprörd, säg till så tar jag bort den och har bara kvar formel 1 bilen (som kommer fram varannan gång, längst ner på sidan)

Till sist vill jag bara poängtera, jag är för ett jämlikt samhälle. (Jag har till och med läst 5 poäng feminism 🙂
    Johan /vindsurfing.se

• gurra1978

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 16:45

Svar till:

Om min dotter Tora…

[/ QUOTE ]

Hade det blivit Tore om det blivit en kille? wink.gif

• wiseguy

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 18:13

Svar till:

*Sen vore d väl ganska konstigt att se stora starka gubbar poosa framför en bräda, eller hoppas ner i en poll efter en frukost m kelloks special*

[/ QUOTE ]

Det hade mycket väl kunnat vart en stor gubbe som posat framför denna bräda, OM han hade vart en framstående formulasurfare. Men nu valde de en tjej och då är det viktigast att vara snygg. Medans killar i reklam oftast är där eftersom att de har nått med annonsen att göra (ex. Josh Stone i reklam för segel). Naturligtvis finns det undantag men oftast är det på detta sätt.

Jag har absolut inget emot att en lättklädd snygg surfartjej finns med i en annons för surfbrädor, så länge hon är med där för att hon både är snygg och duktig på surfing, och inte bara som ett smycke i annonsen

• calle_kuling

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 18:37

Det är inte lätt att förändra könsrollerna utan att vara medveten om att det förekommer en allmän diskriminering, och hur den förekommer. Tänk att man uppfostrar sin dotter som en son, eller tvärt om. Hur bra skulle hon/han då passa in i samhället? Samhället i stort förändras enormt långsamt, anledningen är nog att den enklaste eller säkraste är att anpassa sig.

Man får helt enkelt göra så gott man kan för att inte stöpa sina avkommor direkt efter den traditionella formen. Medvetenhet om att föräldrarna har den största rollen här kan stärka jämlikheten och öka kvinnornas möjlighet till lika förmånligt liv som männens. Eller “invandrares” kontra “Svenskars” identitet… osv

• styret

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 19:08

Svar till:

Jag håller med dig om att kvinnor inte slåss på samma villkor som män i arbetslivet. Och visst är det kulturellt, men det kan kanske i stor del ledas till gamla (förlegade?) könsroller. Du pratar om att kvinnor inte är chefer i teknik och finansmarknaden? Nu är det så att det finns mycket färre kvinnor än män i de tekniska utbildningarna, samma gäller för de tyngre finansutbildningarna (strategi, revision). Borde inte detta naturligt reflekteras i antalet chefer? 10% kvinnliga studenter i ett ämne ger ~10% kvinnliga chefer i samma ämne. Att det skulle genereras 50% kvinnliga chefer bara för att befolkningen består av 50% kvinnor är inte direkt sant. Att det generellt (snitt över arbetsmarknaden) borde vara 50% kvinnor som är chefer beror på om det faktiskt är så att kvinnor vill bli chefer i samma utsträckning som män (jag känner flera män som inte vill bli chefer). Den här statistiken jag dock inte insatt i så jag har ingen åsikt.
    /P

[/ QUOTE ]

det är ju just det som är könsroller. där avspeglar det sej. vad folk “väljer” för bana. Få tjejer väljer tekniska utbildningar eftersom dom har genom kulturen fått “kvinnliga intressen”. Omedvetet eller medvetet genom uppfostran. Jag tror det är väldigt svårt (jag säjer sällan att saker inte går) att uppfostra barnen helt utan könsroller, vare sej man vill eller inte. gör man itne det själv så får dom nog sin dos genom skolan och kontakt med andra barn. Mycket av mitt könsrollstänkande grundades i lågstadiet kan jag se nu i efterhand när jag fått lite distans till den tiden.
    ett samhälle där vi itne var styrda av könsroller tror jag att det skulle vara bra mycket närmre 50-50 än vad det är nu, såklart inte exakt 50-50.
    jag tycker itne att det är bra men med mitt inlägg menar jag inte att det är fel heller. jag vet itne heller hur man ska lösa det här, jag vet inte om det går. vad jag menar med mitt inlägg är mer ett fastställande. Från min synvinkel såklart, inget i det här området är ju praktiska fakta utan teoretiska, hur man tror det skulle vara utan dages system.

att kvinnor och män är olika biologiskt och på så sätt skulle välja jobb efter det tror jag är skitsnack. det innebär alltså, med utgångspunkt ur hur könsrollerna är fördelade i dagens samhälle, att kvinnor skulle vara mer vårdande än män och män mer våldsamma.
    ta en titt på djurvärlden där tillexempel många fiskar. Där sköter hanarna skötseln av ungarna, hos tillexempel pingviner och sjöhästar är det tillåmed hanen som bär på äggen tills dom kläcks och bland många djur, tillexempel hundar, lejon och spindlar är ofta honorna mer våldsamma.

men ja. svårt att bli av med, jag tror det ligger som en massiv grund som hela vårt samhälle vilar på. man får nog ta en mycket mycket liten bit i taget.

• wiseguy

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 19:10

Hahaha!!.. fi s-tan vad ja garva.. den nya annonsen är ju klockren (Även fast den driver med problematiken)

• calle_kuling

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 19:56

Alltså, män är ju bättre än kvinnor. Vi kan stå 2 meter från toastolen och pinka, vi kan göra fler armhävningar vilket såklart inbringar mer cash, vilket naturligt sett gör att reklam vänder sig till män, vilket gör att kvinnans former framhävs mer, vilket gör att andra kvinnor kan få sig en läxa att skärpa sig och se snyggare ut, vilket gör att samhället blir mer sexistiskt ytligt och trevligt, och man behöver inte röra vid människan bakom sminket vilket är en väldigt skön livsstil och snipp snapp slut dör man rik av synliga intryck.

• smurff

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 21:35

JÄMO hade nog sagt att bruden inte hade mycket med brädan att göra. Tycker det är rätt larvigt med avklädda brudar i surfreklam inte för jag inte gillar avklädda brudar utan för att det inte har något med sammanhanget att göra. Jag hoppas verkligen inte att det funkar med att fälla in en naken brud i bilden med surfbrädan försäljningsmässigt sett. Sen är ju Italienarna som de är vad det gäller RRD:s marknadsföring. Det är ungefär som reklamerna för båtmotorer från 70-talet en motor på en stenhäll och brevid en blond jänta i bikini , ahh men va fan de e ju riktigt corny. tongue.gif
    Men man ser aldrig några brudar i Fanatics reklam tex., som är avklädda då alltså, där är det mer fart och fläkt stänk och ride; det surf hanlar om. grin.gif

• styret

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 21:49

på 70 talet kunde dom jävlarimej göra reklam
    här tillexempel…
    varför sitter det en naken brud och ser kåt ut där liksom ovanpå bänken i en badrumsreklam? okej om hon hade kommit ur duschen eller nått men vafan.

bilden funkar inte att bifoga så här är länken
    http://www.omodern.com/Eurobad/euro10.html

• anonym-anvandare

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 22:35

Tack Jesper B för dina kloka inlägg i debatten! Jag håller med dig i det mesta. Jag tror även att PR-makarna inom vindsurfingbranschen skrämmer bort en osynlig och potensiell grupp när de bara visar flashiga bilder på lättklädda och vältränade typer. Kan inte:
    en spinkig grabb/tjej
    en medelålders snubbe/snubba
    en nyfiken, kämpande gröngöling i våtdräkt
    vara potentiella vindsurfingkonsumenter?!
    Tror ni inte att det går att göra en folklig reklam som går hem?
    För många år sedan hade Clerasil en mycket bra bio-reklam där en inte allför fager tjej berättade varför hon använde Clerasil. Hennes monolog lärde sig de flesta biobesökarna eftersom hon var så folklig och naturlig.

Allt fler i Sverige och västvärlden blir bara slöare och fetare. Klyftan mellan dem och de fysiskt aktiva bara ökar.
    Man behöver faktiskt inte ha en “tvättbräda” för att vindsurfa. Det fungerar även om man har kulmage!
    Per-Arne

• rasmus_w

Medlem
    22 oktober, 2004 vid 23:45

Svar till:

Håller med dej, det hade vart grymt o se fler tjejer på vattnet som planade..
    Men tror du verkligen att att dem är så få pga att de blivit lite mere “surfporr” utöver vindsurf?
    Tror inte Rambo..hehe.

[/ QUOTE ]

Jag tror det!

Eller bilderna i sig spelar inte så stor roll, men det ändrar rätt lite. Andelen vindsurfare som är tjejer är väldigt låg. Jag önskar att varannan surfare vore tjej.

Att brädtillverkare börjar hålla på och visa upp utvikningsbrudar i reklamen visar att surfvärlden håller på att bli grabbigare. Jag vet flera tjejer som tvekar inför att trappa upp sitt surfande just med hänvisning till att surfvärlden är så grabbig. Machofasoner, ibland den sorten som även tjejer kan gilla, att pressa sina gränser, surfa i ösregn i höstmörkret och så vidare, men ofta av den töntiga sorten, på runka bulle-nivå. Förr eller senare råkar de dessutom på nån äggskalle som ölkar ur sig “Tjejer ska inte surf, de ska stå vid spisen och föda barn”, eller bara nån som inleder konversationen med att fråga om hon är singel. Är hon inte väldigt fast besluten om att bli vindsurfare så är chansen stor att hon tröttnar och börjar ägna sig åt nåt mindre grabbigt. En surfande tjej mindre.

• anonym-anvandare

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 08:02

Vi kan stå 2 meter från toastolen och pinka, skrev någon.
    Är detta manligt?
    Förväntar sig alla att pojkar och män alltid skall stå och kissa?
    Hur är det med träffsäkerheten både som ung och som gammal?
    vilken brukar torka upp?
    Visst är det rackarns praktiskt att ha snopp, men ett mer flexibelt pinkeri-tänkande är inte helt fel.
    I våran segelbåt sitter en rolig tecknig med upmaningen:Sitt ned! inne på toaletten.
    Den kom till efter att en grabb hade pinkat där stående.
    Tror ni att han torkade upp efter sig?
    Brukar alla pojkar/män göra det?
    Nu gjorde jag det samtidigt som jag tänkte konstruktivt och framåt
    :
    Vi har en stor segelbåt och kan ha rätt många olika gastar ombord. Det här vill jag inte vara med om flera gånger samtidigt som jag inte vill tjata på varenda pojke/man om att sitta ned. Teckningen sattes upp strategist och gjorde susen! Tror ni att “machoskyltarna” typ: Inte närmare en 1 meter, hade haft samma effekt?
    Per-Arne

• smurff

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 09:07

jadu styret fick du lite inspiration till och göra om därhemma nu? grin.gif

• flikka

Medlem
    23 oktober, 2004 vid 17:25

väldigt intressant att läsa dessa diskussioner, av ENBART män!!!! smile.gif
    bestämde mig för att inte lägga mig i diskussionen, det har blivit så mycket tjafs när jag tagit upp sådana här ämnen tidigare i skolan, så jag har tröttnat… men jag ville verkligen säga Tack till Jesper B för mycket läsvärda och bra inlägg!!!!

När det gäller reklamen som startade diskussionen, ärligt talat, jag hade nog bara bläddrat vidare i tidningen och kanske suckat lite. Men man är ju van vid sånt numera, tyvärr. Var och varannan surfrulle har ju lättklädda brudar som vackert trippar runt i alldeles för lite kläder på blåsiga stränder helt utan koppling till grabbsens spocks och bakåtloopar.

Men som det sagts innan, som köpare har man faktiskt möjlighet att påverka. Själv kör jag Fanatic, och är väldigt stolt över det, de tre tjejer som är med i deras internationella team kan verkligen segla och då menar jag inte plana fram och tillbaka på en easyrider i minibikini….

En del bräd- och segelmärken har ju inte ens några tjejer i sina internationella team trots att de har duktiga tjejer som är uppe och slåss i toppen i PWA. Vissa verkar ju ha tjejer med i sina internationella team bara för att det ska se bra ut, Carine Camboulives för neilpryde, vad gör hon där??? Silvia Alba ligger 4:a i freestyle och 6:a i wave i pwa, det låter bättre i mina öron än omslagstjej.

Sida 3 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.