Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..
-
Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..
oldschool svarade 19 år, 3 månader sedan 28 Medlemmar · 85 Svar
-
Men vad har dom att oroa sig för? Om det handlar om förhållande så har dom ju inte så mycket att bry sig om. Då är det ju inte utseénde som man går på. Tyvärr så har den manliga stereotypen också blivit märkt, alla tjejer tar för givet att alla killar vill ha en tjej med platt mage o stora bröst.. Vilket jag vet inte är fallet. Sen vad tjejerna intalar sig själva kan jag tyvärr inte göra så mycket åt, men inte fan anser jag att media påverkar mig i mitt dömmande av en livspartner.. Vilket trotts allt är vad det skulle handla om.
/Hellgren
-
varför måste det handla om att välja livspartner? är det inte viktigt att känna sej bra utan att leta efter en livspartner?
skönt att du är så säker på dej själv men man kan itne anta att alla är det. en specifik grupp som brukar ha svårt att vara så självsäkra är tjejer i yngre tonåren och nästan lika ofta killar i samma ålder som vill göra allt för att behaga det andra könet. och du kanske inte kan göra något åt det så okej. jag ville mest få fram att folk faktiskt tar åt sej av såna här grejer (kanske inte just den här reklamen i synnerhet men medias bild av kön i allmänhet).
jag vet inte vad man ska göra åt det men jag vet att problemet finnsjag hjälper till lite på en ungdomsgård här hemma och får rätt ofta höra unga killar, 13-15 år som kommer och är kära i en tjej men som inte vågar vara ihop med henne för att hon inte är snygg enligt hans kompisar. alltså kan det påverka vad gälller förhållanden.
-
Mitt sista inlägg på denna tråd. Vill absolut inte göra någon upprörd (jag är själv ganska lugn) vet dock av egen erfarenhet och av andras studier att det mycket lätt blir upprört när man talar om kön, jämställdhet mm. Detta beror på att vi alla har/är kön och att vi lätt relaterar till oss själva, till vårt inre, till våra relationer mm, i stället för att se problematiken på lite distans.
Jag vill absolut inte vara en “mästrande” besserwisser. Alla har rätt att tycka som de gör, så länge de inte skadar andra (hm.. här håller det på att bli knepigt igen).
Självklart ska vi ska ha kul, rippa järnet, gossa med pojk-/flickvännen, ragga, eller vad 17 det nu är vi är inne på.
Tycker ändå att det är bra att en tråd som denna kommer till. Lite debatt måste vi väl klara av utan att bli högröda i tonen.
Nu vill jag personligen sluta fred med de som jag oavsiktligt kan ha upprört eller skrämt bort från en viktig problematik i vårt samhälle, i vår vardag.
Peace all yo bros (n sistars)!!
Jesper B
-
Men om du inte letar efter en livspartner, vad finns det då för anledning att granska sitt yttre? Då handlar det bara om att vara nöjd med sitt inre, och det har inget med reklam plansher att göra.
Jag vet precis vad du pratar om, jag är själv överviktig, har varit mobbad hela mitt liv, men att jag vill uppnå förändringar med min kropp och alltid har velat, har ingenting med reklam att göra eller mode eller något sådant. Det är ju inte precis så att alla skulle va tjocka om inte reklamen fanns, och att man ska vara smal lärde man sig redan som liten, då “sportfånarna” (ursäkta uttrycket, man är inte fåne för att man sportar men det är enklare förklarat så) fick flesst tjejer.
Angående dina problem på fritidsgården så hoppas jag verkligen att du pratar med dom ordentligt när dom kommer med sånna kommentarer, där handlare det ju egentligen inte om tjejen, utan istället killens eget självförtroende.
Skönhets idealen har alltid istortsätt varit dom samma, det beror inte på vad media berättar för oss, utan hänger oerhört mycket på naturliga instinkter. Ex. så ser killar stora börst och breda höfter som ett tecken på befruktsamhet, rent instinktivt dras vi därför till detta. Media såg ganska annorunda ut för många år sedan, men skönhets idealen har i stortsätt varit dem samma.
Avslutningsvis vill jag påpeka att inte heller jag är högröd i ansiktet, alla får ha sin egen åsikt, men jag kan inte se att media skulle vara ansvariga för skönhets idealen. Och om dom nu är det, varför är det inte samma liv på männen som på kvinnorna, det är ju inte direkt så att det inte finns lättklädda killar ute på gatorna.
/Hellgren
-
Jag tycker verkligen inte att Jesper B har något anledning att be om ursäkt för att denna tråd svävade ut lite! Tvärt om! jag tycker att det var berikande och gav även en möjlighet till visa lite mera av våra själar än vindsurfingsidan. Det är inte bara Jesper B som i detta ämne har visat upp en annan bild än traditionellt insnöat manligt makttänkande vilket jag tycker är glädjande.
En litet spinn off spår att surfa vidare på när vi ändå har lämnat huvudspåret:
Om det var vi män som i alla tider hade diskriminerats med bl a sämre löner trots samma jobb.
Vad hade vi gjort då?
Egentligen tycker jag att Gudrun Schymans förslag är det mest radikala och smartaste förslag som någonsin har kommit angående lika lön för olika kön.
Individuella löneförhandlingar fungerar inte, Stämningar och lagförslag fungerar inte.
Det enda språk som alla föstår och engagerar de flesta är kollektiva ekonomiska reformer. Vi har alla ansvar för att skapa en rättvis värld. Då måste ALLA män ställa upp och öppna plånboken lite!
Per-Arne -
Ja!! För ALLA män tjänar ju så FRUKTANSVÄRT mycket mer än ALLA kvinnor..
Jo det lär nog funka toppen tror jag!
/Hellgren -
Det är betydligt fler kvinnor än män som arbetar inom den offentliga sektorn. Alla kvinnodominerade yrken är sämre betalda och det förekommer även löneskillnader där män och kvinnor utför samma arbete och har samma kompetens.
Deras löner finnansieras oftast av skattemedel.
Om det nu är så liten och obetydlig löneskillnad som Hellgren antyder i sitt smått ironiska inlägg kanske det inte är så mycket att gnälla om gubbar om vi vill ha jämlikhet: Öppna plånboken gubbar!
Eller har ni något annat förslag för att uppnå samma mål?
Per-Arne -
Nu finns det även en manlig muskelbyggare på reklamen….
gå in och kolla på sidan! -
Nu syftade ju inte mitt inlägg till att skillnaden inte är sååå stor.. Utna till att jag har adlrig tjänat mer än en kvinna, och det är ju ganska många fler med mig. Varför ska då dom betala mer skatt? Jag tycker det är sjukt att det faktiskt skiljer i löner, och ska naturligttvis försöka se till att jag och mina kvinliga medarbetare har samma lön. Men att dra extra skatt för att man är man?
När blir man en man? Vad händer med 18 åriga grabbar på sitt första sommarjobb? Mitt första sommarjobb fick jag inte ut många tusen för, om man sen ska betala en mans skatt också? Heh, nej jag tror minsann att det förslaget är det dummaste jag någonsinn stött på. Och vi inser nog alla, äver du per, att man kan inte ta betalt för precis vad man vill här i livet./Hellgren
-
Svar till:
Skönhets idealen har alltid istortsätt varit dom samma, det beror inte på vad media berättar för oss, utan hänger oerhört mycket på naturliga instinkter. Ex. så ser killar stora börst och breda höfter som ett tecken på befruktsamhet, rent instinktivt dras vi därför till detta. Media såg ganska annorunda ut för många år sedan, men skönhets idealen har i stortsätt varit dem samma.
[/ QUOTE ]
Jag personligen är ganska övertygad om att media är orsak till den utseende och kroppsfixering som vi har idag. Du säger att idealen i stort sätt alltid varit desamma. Jag har mycket svårt att tro att idealen för 100 eller 200 år sen var som dagens modeller ser ut, trådsmala tjejer vars form mer liknar killars. I dagens samhälle är man tjock om inte rutorna på magen syns (nästan). Läser man skittidningen Aftonbladet så matas man dagligen med nya bantningstips, – hur du ska gå ner de där sista tre kilorna, – ät inte si sller så, etc..etc.. Sån journalistik kan inte skapa annat än snedvridna ideal. Jag hoppas att vi går mot en förändring där det är mer okej att vara vanlig. Där man inte matas med dessa trådsmala modelltjejer i annonserna och där man inte hela tiden måste tänka på vad man äter och att känna att man behöver banta inför sommaren bara för att rutorna på magen inte syns -
så sant wiseguy. för hunda år sen var det vackert att vara runtlagd, inte fet men mullig, för att visa att man hade råd att äta fet mat. och innan det skulle man ha getingmidja med gigagtiska häfter och rumpa.
det här ser man fortfarande i många frikanska stammar som inte har det så fett. där ska kvinnorna vara stora för att visa att dom är fruktbara och rika och inte som i dagens mediasverige där man ska vara trådsmal med gigantiska bröst.sen handlade ju inte masskatten om att könen skulle ha samma lön eller lika mycket pengar ut utan deras förslag tille extraskatt på män grundade sej i att mäns våld mot kvinnor kostar samhället så stora resuser att alla män tillsmamans skulle få vara med och betala en särskilld skatt för just det ändamålet.
nu råkar kollektiv bestraffning vara förbjudet i sverige men fyllegudrun minns väl inte såna detaljer efter ett par år i botten på glaset. -
Svar till:
så sant wiseguy. för hunda år sen var det vackert att vara runtlagd, inte fet men mullig, för att visa att man hade råd att äta fet mat. och innan det skulle man ha getingmidja med gigagtiska häfter och rumpa.
det här ser man fortfarande i många frikanska stammar som inte har det så fett. där ska kvinnorna vara stora för att visa att dom är fruktbara och rika och inte som i dagens mediasverige där man ska vara trådsmal med gigantiska bröst.sen handlade ju inte masskatten om att könen skulle ha samma lön eller lika mycket pengar ut utan deras förslag tille extraskatt på män grundade sej i att mäns våld mot kvinnor kostar samhället så stora resuser att alla män tillsmamans skulle få vara med och betala en särskilld skatt för just det ändamålet.
nu råkar kollektiv bestraffning vara förbjudet i sverige men fyllegudrun minns väl inte såna detaljer efter ett par år i botten på glaset.[/ QUOTE ]
Väl sagt. Det är förjävligt att man i ett modernt samhälle äns tänker på att bestraffa alla för fåtalet idioter. Klart hårdare straff för våldsmän och sexförbrytare hade varit en bättre lösning. Samt en stor sattsning på upplysning om att det _aldrig_ är kvinnans fel! Genom detta tror jag att man kan komma en klar bit på vägen.
Ingen kvinna ska någonsin acceptera sådana händelser, men även ska inte alla män beskyllas eller utsättas för bestraffning av minoritetens illdåd.
-
Det är ju bara att kika på Anders Zorns tavlor, tror de speglar den tidens kroppsideal. Som styret säger så var det en gång i tiden “inne” att vara fet eftersom det betydde att man hade råd med fet mat.
En annan gång i tiden var det modernt att vara likblek, eftersom det betydde att man inte behövde vara ute på fälten och jobba (och då bli solbränd). Efter industrialiseringen blev det helt plötsligt modernt att vara brun, eftersom det berydde att man inte behövde vara instängd i en fabrik hela dagarna (man hade alltså råd att vara ledig)./adde
-
Det enda egentliga övertaget män har jämnfört med kvinnor är den fysiska styrkan. Och i de flesta sk civilicerade kulturer har männens möjlighet att utnyttja detta övertag eliminerats m h a lagtexer. Sen finns det ju alltid individer på alla områden som inte föjler de lagar som man enligt mig automatiskt accepterar genom bo och verka i ett visst land. Om vi kliver ner några från steg från toppen på behovstrappan ( där majoriteten av oss bosatta i sverige befinner oss) så är det ju faktiskt kvinnan som har all makt. Hon har makten att välja partner, Hon har den sexuella makten, Hon har makten att välja bort graviditet. Givet under förutsättningen att vi män följer lagarna och inte använder eller hotar att använda den fysiska styrkan.
Och om vi bortser från de allra mest grundläggande behoven som mat på bordet och tak över den samma, så är kärlek, sex och fortplantning det som kommer främst. Sen att männen fortfarande har mer makt när det gäller “lyx” problem som högre lön etc är absolut inte ok, men det gäller ju inte bara könsfrågan utan är mycket mer komplext än så. Det problemet finns inom många områden. “Vackra” personer har högre lön och bemöts bättre än “fula”, folk behandlas och avlönas olika beroende på ras, religon, ursprung, sexuelläggning, vikt etc.
Vad jag vill komma fram till är att i min värld är det iaf så att kvinnor har makten, det gäller bara att de inser det.Förhoppningsvis förlåter de oss män för hur vi behandlat dem genom historien och förvaltar den bättre än vi gjort.
-
hon kan väl knappast välja en partner som inte vil ha henne som partner och vadå för sexuell makt? att hon har makt över när man ska ha sex eller ett hon kan ta makt genom sex? vad menar du? båda grejerna tycker inte jag stämmer om man itne utgår ifrån att män är varelser som har sex när som helst och med vem som helst och gör vad som helst för att få det.
Logga in för att svara.