Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

• flikka

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 17:47

Hellgren, du pratade innan på denna tråd om att det är lättare för kvinnor att få vissa sorts jobb, tex brandmansyrket. Vill bara tala om för dig att du fått det om bakfoten. Har en väldigt nära vän (tjej) som nyligen klarade testerna för att bli brandman/kvinna och det var inga undantag på varken hennes eller de andra tjejernas fys-tester. (vill även tillägga att hon klarade testerna bättre än de flesta killarna, girlpower!!!) Dessutom så, att man har lättare att få vissa jobb pga kön, utseende m.m, gäller ju även männen. Manliga lärare har lättare att få en tjänst pga att det är brist på manliga lärare. För att inte tala om hur det är inom vård och omsorg…

• flikka

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 17:58

ja att Gudrun svävade ut rejält när hon hävde ur sig att alla män skulle betala skatt för att vissa män slår kvinnor. Men jag måste säga att det hela i alla fall ledde till en bra sak, debatten om ämnet!!! Detta är något som måste diskuteras för att få ordning på våldet. Exempelvis tycker jag att det är förj-igt att det i de alla organisationer mot kvinnovåld mest är kvinnor som ställer upp och i de allra flesta fall jobbar mer eller mindre ideellt. Visst, den första person en misshandlad kvinna vänder sig till kanske inte alltid bör vara en man. Men det finns grymt mycket mer att göra, både ekonomiskt och ideellt arbete.

Sitter här och klurar, vore det egentligen inte mer än rättvist att ni män (de flesta här på konfen är ju män) betalar lite mer i skatt för era våldsamma vänner/ovänner. Vi kvinns får ju inte ut lika mycket i pension som män för att vår beräknade livslängd generellt är längre. DET tycker jag är rejält orättvist.

Nej allvarligt talat kära vänner, jag tycker faktiskt inte att alla män borde betala särskild mansskatt, men det lär ju bli av heller. Men att jag kommer få mindre i pension pga att jag är kvinna och beräknas leva längre, det är verklighet, redan bestämt och klart, tyvärr…

• styret

Medlem
    26 oktober, 2004 vid 21:09

emma! du vet ju vad vi brukar säja. Live hard, die young så slipper du oroa dej över dom grejerna.

förlåt att jag pajjar en bra och seriös tråd och jag håller med dej.

• lars_k

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 06:35

Om man ser krasst på det hela, att pensionen är en form av försäkring (mot ålderdom och oförmåga att försörja sej själv…). Och att ersättningsbeloppet vid “skada” är ett fast belopp, utslaget på ett antal år, så är det egentligen inte konstigt att kvinnor får lägre pension per månad eftersom de beräknas leva längre.
    Det är samma sak som att jag som bor i storstad får betala mkt mer i försäkring än de i Norrland, eller Öland…
    Jag beräknas helt enkelt drabbas mer och får betala för det.
    Orättvist…? Kanske.

• poopzilla

Medlem
    27 oktober, 2004 vid 09:30

Intressant debatt. Att tydliggöra samhällsproblem som könsdiskriminering och jämställthet bidrar till att hålla tonen på konfen välkomnande och öppen, tror jag. Det pågår en intressant kampanj på stortavlor och på nätet just nu som ställer en del relevanta frågor i ämnet.

När det gäller annonsen på http://www.vindsurfing.se så tror inte jag att den skulle klarat en granskning i Etiska Rådet. Kolla på deras tidigare uttalanden, som det här t ex.

Att sätta dit en lättklädd kille som alibi för att kunna ha kvar tjejen där är ungefär som att komma med ett rasistiskt uttalande till någon och sen ursäkta det med att man säger nedsättande saker om andra också. Det ena ursäktar inte det andra.

Thomas

• anonym-anvandare

Medlem
    19 augusti, 2005 vid 22:03

Läste att bilmekaniker viker ut sig. kika på http://www.dinbilverkstad.se

• anonym-anvandare

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 05:41

Fan.. så finns inte länken längre när man trodde man skulle få se surfande lättklädda damer… frown.gif mad.gif

• frippe75

Medlem
    20 augusti, 2005 vid 19:33

Svar till:

Våld mot kvinnor är en jämställdhetsfråga.

Och ja, schyman är väl en något förvirrad mediadomptör. Men den irritation killar känner över det löjliga förslaget kan kanske kan vara en nyttig upplevelse. Det är inget kul att klumpas ihop och få annorlunda behandling pga sitt kön.

så det så. smirk.gif

//Louise

[/ QUOTE ]

Louise, ta inte mitt inlägg så seriöst nedanför men jag bara måste….

om vi nu ska betala skatt på våld mot kvinnor… innebär det att jag efter säg 2 år utan att ha misshandlat en kvinna uppnått en gratis misshandel??? Eller ???

CP Förslag ifrån en CP tant… som iofs inte har något med andra kvinnor att göra… Lägg ner tråden…

• surfslusken

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 15:49

Frippe, vi som nu inte är så roade av att sopa på tjejer då,(Fast enligt Schyman o henens lakejer är det tydligen det enda vi av manligt kön gör, förutom när vi våldtar dom mellan varven förstås.) Kan inte jag efter 2år utan att ha klappat till en enda kvinna få spöa på DEJ under staff imunitet stället? Det skulle ju t o m va lite skoj!

• oldschool

Medlem
    21 augusti, 2005 vid 15:55

taskigt med vind i hela landet antar jag grin.gif

Sida 6 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.