Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Ungefärlig wind range Naish Cult 2010
-
Ungefärlig wind range Naish Cult 2010
Publicerad av regfellow på 9 september, 2010 vid 11:04Väger 88 kg med utrustning:
Ungefärlig wind range för:
6a
7,5a
9amvh,
Mats
sourra svarade 14 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar -
3 Svar
-
Svårt att säga eftersom det förutom vikt även beror på vad du kör för bräda och hur duktig du är. Jag väger kring 76 kg i adamsdräkt och med 9m kommer jag igång i ca 8 m/s med vågis. Med en rätt plan twintip är det ungefär samma men om man har en twintip med mycket rocker så får man nog lägga på 1m/s. En 7.5m kör jag från 10 m/s och en 6m kommer igång runt 11. Min 4.5 m/s kör jag från ca 13 m/s och. I ditt fall vill man nog lägga på 1-2 m/s, med tanke på viktskillnaden.
Övre gräns är svår att säga. Jag har t.ex. kört min 4.5m i 20 m/s medelvind men det börjar bli hårt redan vid 18. I mitt fall skulle jag nog säga att nian funkar i ca 8-14, 7.5 i 10-16 och 6 i 11-17 (samtliga med 24 meters linor).
-
Tack för svaret!
Har en Naish Sol 134. Blev med 9a och 6a igår och fick provat 9an med 20m linor idag i Lundåkra i byig 10-11 m/s och det gick bra. Mitt arsle lämnade 6an hemma så jag fick sitta och kolla när folk körde 5,6,7or i ett par timmar… prognoser…
-
Gör det till en vana att följa Oskars regel: “Ta alltid med alla kites du har”. Så fort jag inte gör det så kukar prognosen ur helt.
Logga in för att svara.