Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ungefärlig wind range Naish Cult 2010

• sourra

Medlem
    9 september, 2010 vid 13:30

Svårt att säga eftersom det förutom vikt även beror på vad du kör för bräda och hur duktig du är. Jag väger kring 76 kg i adamsdräkt och med 9m kommer jag igång i ca 8 m/s med vågis. Med en rätt plan twintip är det ungefär samma men om man har en twintip med mycket rocker så får man nog lägga på 1m/s. En 7.5m kör jag från 10 m/s och en 6m kommer igång runt 11. Min 4.5 m/s kör jag från ca 13 m/s och. I ditt fall vill man nog lägga på 1-2 m/s, med tanke på viktskillnaden.

Övre gräns är svår att säga. Jag har t.ex. kört min 4.5m i 20 m/s medelvind men det börjar bli hårt redan vid 18. I mitt fall skulle jag nog säga att nian funkar i ca 8-14, 7.5 i 10-16 och 6 i 11-17 (samtliga med 24 meters linor).

• regfellow

Medlem
    9 september, 2010 vid 19:27

Tack för svaret!

Har en Naish Sol 134. Blev med 9a och 6a igår och fick provat 9an med 20m linor idag i Lundåkra i byig 10-11 m/s och det gick bra. Mitt arsle lämnade 6an hemma så jag fick sitta och kolla när folk körde 5,6,7or i ett par timmar… prognoser…

• sourra

Medlem
    9 september, 2010 vid 19:53

Gör det till en vana att följa Oskars regel: “Ta alltid med alla kites du har”. Så fort jag inte gör det så kukar prognosen ur helt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ungefärlig wind range Naish Cult 2010

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.