Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Unika fördelar med Ozone?
-
Unika fördelar med Ozone?
Publicerad av above_the_law på 2 oktober, 2007 vid 23:40Nej, nu är jag ärligt talat nyfiken:-)!
Jag har ganska ofta (från relativt “ickeneutralt” håll) hört små inlägg i stil med att Ozone:
– spelar i en liga för sig.
– har unika fördelar.
– har rakt akterlik/trailing edge, vilket medför otroooliga fördelar.
– har det “bästa” materialet.
– har de renaste bomarna.
– har bästa säkerhetssystemet.
– o s v.Vad jag däremot aldrig har hört är PÅ VILKET SÄTT kiterna är så mycket bättre än andra märken och VILKEN BETYDELSE dessa “unika” fördelar HAR FÖR MIG som kitar!?
Så nu har alla Ozone-kitare chansen att informera mig och alla andra, som tydligen inte förstått bättre än att välja andra märken!
PS.
Själv åker jag omkring på mina lagade Waroo-06:or (dock med -07-bom) och har skitkul.
Det är m a o inte så att jag frågar p g a att jag är “köpt” av något annat märke med fet spons!
Vill dock vara öppen med att jag tycker att Robban på RobSport (som jag köpt BEST-kiter av) är en hygglo och reko kille som sköter sin kiteförsäljning på ett mycket seriöst och öppet sätt jäntemot både kunder och konkurrenter (i enlighet med både konsumentköplagen, mf-lagen och god affärssed).DsPeace n Love!
fesen svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
haha. Vilken rolig fråga att försöka svara på.
Det viktiga är ju inte vilken teknik som påverkar utan snarare hur den gör det. Instinctarna beter sig och känns på annat sätt än bow och C-kiter tack vare tekniska lösningar i designen. Ifall det är bra eller dåligt kan bara du bestämma, genom att testa.
Väl på vattnet är det ju kitens samspel med dig som räknas, skit samma hur det går till exakt. 🙂Jag skulle gärna se att fler av ozoneåkarna uttalade sig om sina kiter, men det är ju surf på vattnet som kiterna är för. Så det lämnar Internetsurfet åt bland annat mig. Och det är ju svårt att som teamkille att berätta om annat än teknik. Resten är ju som sagt till åkarna själva. Men förhoppningen är ju självklart att intresserade inte nöjjer sig med att bara testa bow och C-kite utan även en av våra när det är dags att byta grejjor.
Väl mött. /Jens (Ozone Sverige)
Just ja:
För vatten så pensionerar vi demodagarna för året, vi kanske trycker in nått enstaka tillfälle ifall förutsättningarna är bra. Men vi har några teamkillar ute och åker kring Varberg-Göteborg. Ta tag i någon av dom så får du säkert testa ändå ifall intresse finns.PS. Vi gillar också Robban 🙂
-
Haha, bra provocerande 🙂
Rak bakkant tror jag inte spelar så stor roll överhuvudtaget. (Shockwave har ju också rak bakkant) Tror rak bakkant har mer att göra med att man vill slippa riskera bli stämda för patentintrång (bow-patentet). Men det kanske gäller mer Shockwaven där allt i övrigt är enl.bow.pat.
5-linan som jag antar du är mest nyfiken på nu är unik eftersom den är fast och inte används för säkerheten eller kopplas till leasen alls. Istället är trimmet kopplat så att man drar ner 5-linan 2ggr mer än front-linorna. Detta gör att kiten tippar framåt exakt. Dvs det som bow-patentet istället gör med ett komplicerat fisknät av linor upp i kiten är här förenklat och alla töjningar i material med mera är minimerade. Det fina med detta är att oavsett hur man trimmar kiten (dvs hur det blåser) så känns den likadan att styra. Samma styr-bom-tryck över trimrangen. Hur viktigt detta är ju upp till var och en att tycka. Jag tycker att det är viktigt eftersom jag bara behöver tajma in mig på en “känsla”.
En annan unik feature är den tvärgående linan som effektivt hindrar kiten från invertering. Detta kanske är viktigare för nybörjare som inte fått in i ryggmärgen att i alla lägen se till att hålla tryck i kiten. Men jag tror det händer alla nån gång att man tappar trycket och då ökar risken för invertering. Även om det bara händer en ggn per år så är det jobbit att i utsatta lägen veta att risken finns.
En relativt unik feature är Tejin-materialet som är lite dyrare en det vanliga Dacronet som nästan alla andra kitar är sydda i. Enligt tester ska det vara dubbelt så beständigt mot UV-ljus. UV-ljus är den största orsaken att tyget åldras och blir känsligt för mekaniskt slitage. Det är endast Best Pro-modellen vad jag vet som också är sytt i Tejin.
Renaste bommen? Jo, numera finns det faktiskt många rena bommar därute. Bland annat Best-bommen. Någon annan får förklara varför man skulle vilja ha 2:1 koppling med block på bommen istället för att kontrollera bomtrycket med design upp i kiten. Tills dess tror jag det beror på lathet.
Jag skulle även vilja slå ett slag för direktkopplingen till kiten gör att kiten känns direkt. Det i kombination med att den har c-kite-svängar gör att man känner vart kiten är på väg i alla lägen. Feedbacken från kiten gör att man snabbt lär sig vad som påverkar kiten, vilket i sin tur gör att Ozoneägare lär sig lite snabbare 😉
Om de spelar i en liga för sig tror jag du får testa dig fram till. Så vi får väl byta kites nästa gång vi ses.
nic
-
Tack Nic!
En mycket bra redogörelse och förklaring dessutom:-).
Jag gillar verkligen vad jag hör ang att slippa vanlig bridel som är kopplad till bomens depowerläge, samt att man får C-kitens direktstyrning!
Jag hade faktiskt fått för mig att den hade både bridels och 5:e-lina (trots att jag hjälpt till att launcha många Ozone). Synen är det första man blir blind på:-).Förklaringen om tvärgående lina har jag inte heller sett ordentligt tidigare. Kanske inte alla som använder den heller? Om det funkar bra, utan att krångla till det hela vid ev “ofrivillig landning i vattnet”, så borde det ju var en bra grej också. Särskilt lätt är det ju att mista trycket när man testar nya trick och kanske inte får i kanten tillräckligt fort (t ex när man kör en S-bend med toeside-landning och downloopar kiten till ny bog..). Det är just i det beskrivna momentet som jag fått problem med min Warro 7:a (-06:a).
Testar gärna en Ozone någon dag, men jag tvivlar väl på att du vill byta någon längre stund mot mina lagade Warro-06:or;-).
Tack för erbjudandet! Kanske antar det om vi ses på söndag (eftersom det verkar bli vind då…)Ha de gott!
/Nicco@nic 419572 wrote:
Haha, bra provocerande 🙂
Rak bakkant tror jag inte spelar så stor roll överhuvudtaget. (Shockwave har ju också rak bakkant) Tror rak bakkant har mer att göra med att man vill slippa riskera bli stämda för patentintrång (bow-patentet). Men det kanske gäller mer Shockwaven där allt i övrigt är enl.bow.pat.
5-linan som jag antar du är mest nyfiken på nu är unik eftersom den är fast och inte används för säkerheten eller kopplas till leasen alls. Istället är trimmet kopplat så att man drar ner 5-linan 2ggr mer än front-linorna. Detta gör att kiten tippar framåt exakt. Dvs det som bow-patentet istället gör med ett komplicerat fisknät av linor upp i kiten är här förenklat och alla töjningar i material med mera är minimerade. Det fina med detta är att oavsett hur man trimmar kiten (dvs hur det blåser) så känns den likadan att styra. Samma styr-bom-tryck över trimrangen. Hur viktigt detta är ju upp till var och en att tycka. Jag tycker att det är viktigt eftersom jag bara behöver tajma in mig på en “känsla”.
En annan unik feature är den tvärgående linan som effektivt hindrar kiten från invertering. Detta kanske är viktigare för nybörjare som inte fått in i ryggmärgen att i alla lägen se till att hålla tryck i kiten. Men jag tror det händer alla nån gång att man tappar trycket och då ökar risken för invertering. Även om det bara händer en ggn per år så är det jobbit att i utsatta lägen veta att risken finns.
En relativt unik feature är Tejin-materialet som är lite dyrare en det vanliga Dacronet som nästan alla andra kitar är sydda i. Enligt tester ska det vara dubbelt så beständigt mot UV-ljus. UV-ljus är den största orsaken att tyget åldras och blir känsligt för mekaniskt slitage. Det är endast Best Pro-modellen vad jag vet som också är sytt i Tejin.
Renaste bommen? Jo, numera finns det faktiskt många rena bommar därute. Bland annat Best-bommen. Någon annan får förklara varför man skulle vilja ha 2:1 koppling med block på bommen istället för att kontrollera bomtrycket med design upp i kiten. Tills dess tror jag det beror på lathet.
Jag skulle även vilja slå ett slag för direktkopplingen till kiten gör att kiten känns direkt. Det i kombination med att den har c-kite-svängar gör att man känner vart kiten är på väg i alla lägen. Feedbacken från kiten gör att man snabbt lär sig vad som påverkar kiten, vilket i sin tur gör att Ozoneägare lär sig lite snabbare 😉
Om de spelar i en liga för sig tror jag du får testa dig fram till. Så vi får väl byta kites nästa gång vi ses.
nic
-
Best Bularoo är sydd i Tejin, Best NemesisHP är sydd i Tejin också.
-
Har ni kommit på nån bra lösning att modda bommen så att man kan koppla leachen utan att den snor upp sig vid loopar ännu???
Börjar tröttna på att tappa kiten när man missar unhooked trick efter att ha kopplat leachen i chikenloopen.
Jag har tappat den pga att jag ryckt sönder leach-infästningen i selen 2 ggr och infästningen i chickenloopen 1 gång.
Om kiten hamnar i vattnet och man inte hinner starta den innan man hamnar på land så är det ju för stort tryck för att kunna hålla emot om man har leachen kopplad i chickenloopen. Enda lösningen blir ju att ditcha kiten så den flyger iväg.
Så länge den flyger i luften är det ju tokbra depower och fungerar superbra på alla sätt.
Renaste bommen eller inte men har man inte milsvida sandstränder är detta ett problem…/Oskar
Nyköping -
Jag har inte hört att det varit så mycket strul för våra glada urkrokade wakare här.. Men det går nog två av dom på din muskliga hydda iofs.
Jag har ett safetkitt från förra årets kiter som borde funka för dig. Det är nog inte optimalt, men borde göra att du kan flagga mycket mer när du missar urkrokade trick.
Nu vet jag hur dina spots ser ut så jag argumenterar inte för att du ska köra längre ut så du hinner launcha.
Vad händer ifall du tar i o-shithandtaget och releasar resten, då flaggar ju kiten ut. För det låter ju som det är kontrollerat när du har problem.Ring mig istället så fixar vi nått.
-
Asså skriver man så mycket har man för mycket tid över och för lite liv.
-
@skejtar_henke 419910 wrote:
Asså skriver man så mycket har man för mycket tid över och för lite liv.
Eller så vet man vad man snackar om…
Eller så blåser det dåligt…
🙂
Logga in för att svara.