-
Unikt tillfälle att se Apelvikens botten och stenrevet nära Koviken mm
Efter en lång tid med kraftiga O/SO vindar så ligger nu vattennivån uppskattningsvis 75-100 cm under normal vattennivå (-71 cm vid Ringhals). Och då ligger
vattennivån långt över när det är kraftig pålandsvind, vid surf, vilket gör att det totalt blir stor skillnad. Detta gör att alla stenar och stenrev, speciellt utanför Koviken (den lilla viken i den södra delen) syns tydligt. Där blir det väldigt fina vågor på V/NV…men nån sten har väl skymtat i riktigt stora vågor.Många verkar helt omedvetna om stenarna har jag lagt märke till när det är mycket surfare ute, och då menar jag inte dom som kan uttnyttja vågorna utan mer oerfarna slalom/freerideseglare.
Den stora stenen ca 100 m utanför Majas är nu nästan helt ovanför vattnet, där ligger det nog många fenor…
Nära den stenen ligger även ett vrak som kartlades mer noggrant förra året
marinarkeolgiskt med dykare. Det ligger oftast helt under sanden men kommer fram ibland efter stormar.Passa på att kolla stenreven, det är inte ofta det blir så lågt vatten. Även Lejet var kul att se men bjöd inte på några stora överraskningar. På några ställen i Lejet där det blir sådär riktigt fina vågor nästan som på Maui då vet man ju att det finns något under som snabbt grundar upp och där de långa vågorna börjar bryta. Men är det sand eller sten…
Jag har även dykt med tuber i Apelviken, 1995 tror jag att det var, men då såg vi inget speciellt förutom lite fisk. När jag surfat ensam på vår eller höst har jag flera gånger sett säl på nära håll.
¨Förresten, ni har väl sjökorten Varberg – Tistlarna, Varberg – Tylön
på väggen?
Logga in för att svara.