Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Uppdrag!
-
Uppdrag!
Publicerad av anonym-anvandare på 3 december, 2000 vid 20:47Hallå boys! Har fått ett uppdrag av en polare att hjälpa honom hitta en bra nybörjar bräda. Killen väger ca 65 (räka) men har talang o är säker på sk. calypsosegling. Han har ca 10 kulor att lägga på hela utrustningen allt som allt, exklusive dräkt. Jag tror att det är ett ganska vanligt problem bland oss surfare att hjälpa nybörjare. Personligen tror jag att techno 273 skulle vara ganska optimal. Vad säjer ni?
ola-h svarade 23 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
jag har samma problem.
jag tror det lämpligaste hade varit freestyle-bräda med en sexa -
En bräda liknande en TwinTip max hade vart optimalt med typ 5.0 och 6.5 … men det blir nog lite mer än 10 lakan då…
Mvh
Fredrik B -
Tjah! Köp en Bic Astro rock! Lätt att segla och framförallt kul! Du får en Astrorock med en bra rigg OCH en våtdräckt för under 10000! (Det köpte jag för några år sedan!)
-
Var seglar ni? Finns det gott om vågor och VIND?
Jag tycker att Techno låter som ett mkt bra val, men se till att han inte köper en kass rigg. Något lätthanterligt utan cambers är nog att föredra i början, 7.5 som störst. -
Knatte
Gäst4 december, 2000 vid 18:20Håller också med ovanstående. Själv kör jag Tiga X 271(Bic tecno 273) med ett Simmer Fusion 7.4. Är du ute efter tidig planing, så kan du ju öka på segelytan, men det är väl inget att rekommdera ifall man är ny inom gamet.
-
Jag har stött på samma problem nu i ungefär fem år med fem polare som börjat vindsurfa med val baserat på tips.
Lillbrorsan på 75 kg började två år sedan och köpte en Flow 76 på 103 liter med ett Naish edge 6.5 som passande störstasegel och har sen kompletterat med 5.3 och 4.5. Detta funkar bra. Brädan är väldigt lätt att gippa och håller ner till små segel på 4.5.
Skulle han gjort annorlunda tänkt idag så skulle han köpa en aningen bredare bräda med samma volym, typ en freestylebräda. Meningen är att flytta planingströskeln till aningen lägre vind men han skulle aldrig hoppa på racetåget och ge sig in på utrustning för lättare vind där det inte är kul ändå säger han. Han funderar på att köpa en vågbräda på 85 liter för att ge ännu enklare gippar med små segel.
En polare frågade mig tidigt i höstas och jag tipsade om en ahd 295 som ju fick mycket beröm på sin tid. Den tar ju upp till 7.5 eller mer kanske. Nu har jag kommit på att, det är inte hans ide av vindsurfing. Han vill köra med 6.0 eller max 6.5 som största segel. Det är i stället en bred freestylebräda han ska ha som bäst. En sån kommer han snabbt upp i planing med och den är lätt att gippa.
Segelmässigt är det camberfria segel med så lite segel under bommen som möjligt som gäller – ni har väl sett Neil Pryde Raf Jet, ett segel där underliket nästan är en rak linje mellan bomnocken och upphalet? Jag rekomenderar rena vågsegel till allt, och även liknande NP Soul (för mer punch i större storlekar?). Redan Naish Edge 6.5 ’98 är stelare och har mer kör-rakt-fram-känsla, är lite svårare att gippa och definitivt svårare att lära sig några konster med. Jag själv märker en stor skillnad i lätthanterlighet mellan NR 6.2 ’98 och Edge 6.5 ’98. Segel ämnade för slalomsegling är onödigt stabila och stumma om man inte vill åka överriggad förbi alla men sen få det svårare att lära sig gippa.
ha re, och lycka till!
Niklas
-
Skojar du? en astro rock kan väl knappast ligga på över 1000-lappen i dagens läge, så då har man ju gott om stålar över till en läcker rigg, och dräkt. Men det är ju absolut en av dom bästa nybörjarbrädorna, nästan alla jag känner har lärt sig surfa på en astro. (inkl Mig) Det är inte för inte man säger: Rock on!/The praam.
-
Om ni håller till på ett ställe med någorlunda mycket vind, och aknsek till och med lite vågor ibland, är det antagligen bra att satsa på en freestylebräda. Eftersom personen i fråga är så lätt är det ingen fara att gå ned lite i storlek. Vikten gör extremt stor skillnad när man skall lära sig på en liten bräda. Min fru klarar sig t.ex. utmärkt på min 255:a, medan en kompis som som mig väger runt 67 kg får storaproblem, trots mer styrka.
Är man väldigr entusiastisk, får mycket och bra hjälp och håller till där det går att träna beachstarter kan man säkert börja på en bräda ned mot 90-95 liter. Givetvis blir det lättare med lite mer volym. En Mistral Score 111 tror jag skulle funka kanon. Jag tror fler nybörjare tycker manöverbarhet kommer skyhögt före fart när det gäller egenskaper att prioritera. En freestylebräda är tillräckligt snabb och planar tillräckligt tidigt OCH är lättsvängd. Tänk på att när man väl lärt sig plana, vattenstarta och använda stroppar och sele är det rätt lång tid man tränar i huvudsak gippar och sån’t.
Till en sådan bräda kan man köra segel från 4.5 till kanske 7 kvadrat. Freestyle (eller freemove typ NP Jet) eller vågsegel är nog bäst. Börja med en schysst 5.7:a med en bra, lätt mast, sedan kan man utvidga med 4.7 och 6.7 om man vill.
Ola H.
Logga in för att svara.