Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing uppgradering…

• uppgradering…

Publicerad av jks på 15 april, 2004 vid 22:48

Jag har tänkt skrota min gamla Tiga slalom 285 som härstammar från tidigt 1900-tal… Min nivå är att en och annan gipp funkar, vattenstart osv.
    Fråga: Vilken volym ska jag välja? Du lutar åt en freestyle-wavebräda efter att ha lusläst diverse magasin, men ska den vara 100 eller 90 liter eller nåt helt annat? Vissa säger “köp så litet som möjligt” medan andra “köp så du kan segla ofta” dvs i slakvind…
    Tänkte bara kolla om det finns några kloka synpunkter att inhämta från sköna vindsurfingsverige!
    Ha d!

kamaaina svarade 20 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • kamaaina

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:41

Beror på var du seglar, hur mycket du väger osv. Om man inte seglar så mycket kanske man bara vill gå ut när det verkligen blåser och då skulle jag ju själv köpa en mindre bräda, nackdelen e att man kan inte segla så ofta. Jag själv väger 68kg och har en 100L + en 75L, men om jag bara skulle satsa på en sverige bräda hade jag nog köpt något kring 85-90L så att jag kan segla 4.0-6.3 i alla fall. Så om jag valde en bräda 90 eller 100 så hade det nog blivit en 90, men om du väger mer kanske en 100 e bra.
    Lycka till
    /Fredrik

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:54

Som sagt, lite mer info…

– Vikt?
    – Segelstorlekar? Nu och i framtid?
    – Var seglar du?
    – Vad är viktigast – segla i mycket vind eller så ofta som möjligt?

• jks

Medlem
    21 april, 2004 vid 05:05

Bra frågor…
    vikten ligger på stabila 75kg.
    jag seglar idag mest vid vindar kring tio och har två lite äldre segel på 4,5 o 6,2 men det blir väl nya grejor så småningom!
    /jesper grin.gif

• kamaaina

Medlem
    21 april, 2004 vid 21:31

Om du vill segla vagor kanske jag skulle kora pa en lite mindre brada typ 85L, men det e alltid juste att laera sig pa en storre och efter ngt ar byta till en kortare/mindre volym. Sa du vager ca som mig, jag hade kort pa en 90L i sa fall, en freestyle/wave eller crossover braeda elle ngt. Jag har en fanatic cross 100L som jag e jaevligt nojd med, men skulle nog om jag fick byta till en 90L som jag funderar pa, kopa en JP freestyle/wave pa ca. 90L gillar dem. Men e oxa riktigt intresserad av Starboards Evo92, ser fin ut. Men jag skulle nog forsoka valja kring 90L, taecker gott in dina segel men fortfarande en hel del volym.
    /Fredrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing uppgradering…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.