Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Uppskatta vindstyrkan
-
Uppskatta vindstyrkan
Publicerad av anonym-anvandare på 20 augusti, 2004 vid 07:53Jag lärde mig någon gång i forntiden hur man kunde uppskatta vindstyrkan utan att ha en vindmätare. Nu har jag helt glömt hur. Någon som har koll. Numer är bedömningen av enklare slag: bra, mycket, mer och skitmycket samt kass. När börjar det t.ex. gå gäss på sjön, någon enstaka samt när sjön är full av dem (inte såna gäss som skiter ner gräsmattan och passar bäst i ugnen). När börjar björkarna böja sig?
Jörgen
gurra1978 svarade 20 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Små träd och buskar rör sig vid över 10m/s. Gäss beror på var. Om plattvatten 8-10.
Snö knarrar vid kallare än -10.
Du är rejält berusad när Sofia Eriksson, du vet Orups gamla slampa, är snygg. -
Beaufort-skalan baseras just på observationer av hur träd, vågor och vatten beter sig. Sökte lite snabbt på internet och hittade denna beskrivning:
http://www.smhi.se/sgmain/lopsedel/vind_styrka.htm
Jag vet att det finns en som är mer anpassad till hur det ser ut på havet vid olika vindstyrkor, men kunde inte hitta den nu. -
För att uppskatta vindstyrkan som var igår hade man behövt 3.0!
/adde
-
Annars så finns ju den här tabellen för seglare.
Stiltje (0-0,2 m/s)
Seglen hänger slappa, rodret passar sig själv.Nästan stiltje (0,3-1,5 m/s)
Begynnande drag i seglen. Om alla skot slackas kan rodret passa sig själv.Lätt bris (1,6-3,3 m/s)
Seglen blaffrar och båten lovar. I anständighetens namn bör skoten halas hem och rodret fattas. Efterhand som seglen fylls kränger båten och ölbacken flyttas ner på durken.God bris (3,4-5,4 m/s)
Ölflaskorna kan inte längre stå fritt utan måste stödjas eller hållas i handen.Frisk bris (5,5-7,9 m/s)
Tomflaskorna rullar mot varandra och måste därför slängas överbord.Styv bris (8,0-10,? m/s)
Öl på kylning halas ombord.Frisk kuling (10,8-13,8 m/s)
Ingen får nu ha ansvar för mer än en flaska – åt gången.Styv kuling (13,9-17,1 m/s)
Ölbacken far omkring på durken. En man får till uppgift att sitta på den.Hård kuling (17,2-20,7 m/s)
Ölen kan fortfarande öppnas av en man. Begynnande besvär med att träffa munnen.Halv storm (20,8-24,4 m/s)
Flaskan måste hållas med två händer. Endast personer med sjövana får av kapsylen själv.Storm (24,5-28,4 m/s)
Det krävs två personer för att öppna en flaska. Tomflaskorna slängs ut i lä Mycket svårt att träffa munnen. De första tänderna slås ut.Svår storm (28,5-32,6 m/s)
Ölet börjat skumma. Mycket svårt att dricka. Läppar spricker och tänder slås ut.Orkan (Över 32,7 m/s)
Alla öppnade flaskor skummar över Omöjligt att dricka. Temporärt förbud mot att öppna fler flaskor. -
Ha! Tänk att det finns folk som har tid att sitta och knåpa ihop sånt.. Roligt dock!!! på tal om annat.. Tjohoo, nu är det bara 30min. kvar innan jag sitter i bilen på väg ner till varberg.. Hoppas helgen blir så fin som den ser ut!!
-
Ah verkar smidigt att vara seglare, då slipper man spana efter de vanliga tecknen på vind typ 5m/s sträcker vimpel osv…
-
Som tidigare sagts vid rikligt med vita gäss blåser det 6-7 m/s
När en flagga börjar att vippa uppåt i änden för att släppa vinden blåser det 10 m/s eller mer.
När vattnet bildar skum som lyfter från ytan är det dags att packa ihop för då blåser det >25 m/s. -
Det var ju en riktigt bra beskrivning. Klistrar in den här för de som inte orkar kolla in länken.
När de lägsta effekterna med knappt märkbar vind klarats av börjar det bli intressant.
2-3 m/s: en vindflöjel (i gott skick) visar vindens riktning.
4-5 m/s: vinden sträcker en vimpel, sätter blad och tunna kvistar i oavbruten rörelse. 6-8 m/s: kvistar och tunna grenar rör sig. Damm och lössnö virvlar upp.
8-11 m/s: Mindre lövträd börjar svaja, vågor med utpräglade kammar på större insjöar. I nästa steg,
11-14 viner det i telegraf- och telefontrådar. Det är dock lite svårt att hitta några telegraftrådar idag. Sedan börjar det bli mer dramatiskt.
Med 14-17 m/s: hela träd börjar svaja, man går ej obehindrat mot vinden.
Nu börjar det bli dags att hålla i hatten.Blåser det 17-21 m/s så bryts kvistar från träden och det börjar bli besvärligt att gå i det fria.
I intervallet 21-25 blir det mindre skador på hus, rökhuvar och taktegel blåser ner.
-
3m/s uppskattas inte alls
8m/s uppskattas av en del
10m/s uppskattas av många
och 15 m/s uppskattas utav bara helvete… -
allt under gäss (typ 7 m/s) är inte värt o veta för det är “icke planande” vind dvs dålig vind.
-
Svar till:
3m/s uppskattas inte alls
8m/s uppskattas av en del
10m/s uppskattas av många
och 15 m/s uppskattas utav bara helvete…[/ QUOTE ]
Logga in för att svara.