Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › US dollar
-
US dollar
Publicerad av budda på 29 september, 2007 vid 09:58Sitter och funderar på ny prylar. Och hade tankarna på den amerikanska valluta som trots allt, mer eller mindre styr den svenska ekonomin. Med tanke på att dollarn inte varit så låg som nu på otroligt länge borde inte priset på utrustning ha ett lägre pris då? Men då man tittar runt så är prylarna facktiskt lite dyrare nu en förra året.
mvh Danielola-h svarade 17 år, 2 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Nej, nu har du missuppfattat det hela.. Den sjunkade dollarn ger större vinstmarginal till återförsäljaren, inte billigare priser till slutkonsumenten! 😉
-
Det mesta produceras i Kina och far east så priset på prylarna är inte så känsliga så känsliga mot dollarn. Inte så vitt jag märkt i alla fall.
-
Intressant tanke, för även om prylarna tillverkas i FjärranÖstern (t.ex. Kina) så är ju oftast dollarn den globala valutan som priserna sätts i. Så man skulle ju kunna tycka att den svag dollar (mot krona & euro) skulle gynna surfarna med lägre priser. Kanske är det så att grejorna skulle varit ännu lite dyrare med en normalstark dollar…
Men vad vet jag?
-
Fler och fler märken sätter (i dagsläget tyvärr) sina priser i Euro numera. Rätt logiskt, då Europa är en betydligt större vindsurfprylsmarknad än USA.
-
Jo, och när dollarn är dyr, sätter dom sina priser i dollar :-s
/ Calle -
@dr Masse 418838 wrote:
Fler och fler märken sätter (i dagsläget tyvärr) sina priser i Euro numera. Rätt logiskt, då Europa är en betydligt större vindsurfprylsmarknad än USA.
Antar att det är de j-a tyskarnas “fel” 😉
-
Oregistrerad
Gäst29 september, 2007 vid 18:41@BUDDA 418786 wrote:
Sitter och funderar på ny prylar. Och hade tankarna på den amerikanska valluta som trots allt, mer eller mindre styr den svenska ekonomin. Med tanke på att dollarn inte varit så låg som nu på otroligt länge borde inte priset på utrustning ha ett lägre pris då? Men då man tittar runt så är prylarna facktiskt lite dyrare nu en förra året.
mvh DanielSurfers P och Bromma brukar ju ha lite rea på fjolårsprylarna direkt när de nya anländer på sensommar/höst. Jag tycker alltid att reaprylarna har ett högre ordinariepris än de nya men det kan ju inte stämma med tanke på att prylarna blir lite dyrare för varje år. io.f.s. kostade ju en F2 bullit 1988 ungefär lika mycket som en Guerilla idag och med tanke på valutans värdeminskning borde det ju då vara billigare idag eller ?
/doffe -
Någon som vet vad det är för produktionskostnad på en bräda?
Kan tänka mej att det inte är så mycket, säkert under en tusing. 😉 -
Hmmm… borde det inte vara helsikes mycket dyrare idag än 1988 med tanke på inflationen. När jag gick på bio 1988 kostade det kanske 3-4 tior men nu är det ju det dubbla *suck*.
-
Jag vet inte produktionskostnaden totalt men tror du får svårtatt få ihop materialt till en bräda för under 3000:- Inte så länge de innehåller högkvalitativ kolfiber i alla fall.
Brädtillverkarnas prototyper brukar kostar 30-35.000 att hyvla ihop har jag hört.
De som byggt själva kanske vet mer om detta….Bicless
-
Det är inte så jättemycket kol i de flesta produktionsbrädorna och 3000 är nog inte en helt orimlig uppskattning för materialet. Gissingsvis ger fabrikanterna ca 400 euro för brädorna när de kommer från Cobra.
Att hyvla ihop en prototyp för 35000 är nog inte lätt. Kanske med guldinlägg. I själva verket är många prototyper väldigt enkelt byggda. Det som kostar är nog snarast att ha en shaper som lägger tid på att fundera på brädorna och ett bra team av testare som seglar dem, samt ibland frakt över halva världen.
-
Det är väl framförallt tävlingsseglarnas protosar som kanske kostar jättesummor, jag kan tänka mig att Peter Thommen inte direkt köpte fiber på Clas Ohlsson när det skulle byggas slalombräda åt Dunken typ -97 eller så.
-
Oregistrerad
Gäst30 september, 2007 vid 21:24@Ola H. 419097 wrote:
Det är inte så jättemycket kol i de flesta produktionsbrädorna och 3000 är nog inte en helt orimlig uppskattning för materialet. Gissingsvis ger fabrikanterna ca 400 euro för brädorna när de kommer från Cobra.
Att hyvla ihop en prototyp för 35000 är nog inte lätt. Kanske med guldinlägg. I själva verket är många prototyper väldigt enkelt byggda. Det som kostar är nog snarast att ha en shaper som lägger tid på att fundera på brädorna och ett bra team av testare som seglar dem, samt ibland frakt över halva världen.
3000 !
Då måste nog fena/or, stroppar och pads vara inräknat men det är nog högt räknat ändå. Knaske 2.500 kr och då inkl. alla kostnader, lön mm kan nog stämma. “superlight epsfoam core” eller frigolit på ren svenska kostar bara ca 200 kr till en bräda (om man köper det på Genevads cellplast). glasfiber några tior per kvm och kol/kevlar väv max 300 per kvm. kol stringer och träinlägg samt pvc sandwich har jag ingen direkt uppfattning om men det kan kanske kosta max några hundralappar. Materialkostnaden som Cobrafabriken faktureras för en bräda hamnar nog på max 1500 kr. Priset i butik här i sv blir ju ofta det samma oavsett vilket märke 12.499 kr (kvalitetsmärken). T.ex. Fanatic har ju en hel skolklass med seglare som ska ha flera brädor var och en del rejält betalt också utöver det. Lägg därtill Boards & Mores andel, vinst, marknadsföring/annonser/filmer mm. Sen ska ju SP och Bromma ha sitt jag vet inte men de kanske betalar max hälften av vad de säljer brädan för exkl. moms dvs ca 4.500 kr. Trots detta tycker jag att det numera helt klart är värt att lägga drygt 12 papp för en bräda.
Idag bygger man själv inte en lika bra bräda som cobrafabriken massproducerar. Inte ens om man använder de bästa kolfiber/kevlar/dynema väver som finns på marknaden. Cobra använder prepreg väver med epoxi i exakt rätt mängd för att optimera styrka med lägsta möjliga vikt och laminerar i vaccum under hög värme för att epoxin ska få högsta möjliga styrka. Jag har provat och kan lova att det inte är värt besväret och detta redan innan man börjar titta på hälsoriskerna!
/Doffe -
Oregistrerad
Gäst1 oktober, 2007 vid 07:03Transferpriserna är ungefär dessa
1) Cobra till fabrikanterna ca 400 Euro
2) Fabrikanterna till ÅF Sverige, snitt 650 Euro + Frakt (I sverige får man lägga till ca 10% i frakt)Med en valutakurs på 9,36, snittinköp på 650 Euro och snittförsäljningspris på 10.000 SEK blir ÅF marginalen strax under 15%
Lyckas man sälja den för 12.000 blir marginalen 25% men troliga är att snittpriset blir betydligt lägre då brädor både säljs i paket och skall reas ut.
Ingen bransch där man blir stormrik på att sälja brädor i direkt.
Logga in för att svara.