• klint

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 10:42

    Har för mig att den där dr. masse skrev ett långt inlägg om räntabiliteten i vindsurfingindustrin för ett tag sen.

    Någon klagade på att surfshopparna gräver guld och fick svar på tal, någon som har länk till den tråden?

  • dr-masse

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:27

    ähum…

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=20900

    fast vill vi ge oss in i det där igen?

  • bicless

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:44

    Nej, var ju rätt grundligt avhandlat sen tidigare.

    Vill man bada i pengar skall man välja annan branch än vindsurfing att jobba i. Denna är mer entusiast orienterad. Lite av charmen med branschen. Det finns andra värden än att bli rik.

    Bicless

  • andersbq

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 16:24

    DR Masses korståg mot den anonyme är ju roande läsning!
    Vill bara i detta sammanhang tillägga att en vanlig bil typ Mazda 3, Ford C-Max, Volvo S40 etc kostar knappt 17.000 SEK i tillverkningskostnad.
    Om den plockas ihop i kina med samma kvalitet, kan man få ner den med någon tusing. Resten är andra kostnader, för som alla vet så går knappt någon biltillverkare med plus… Och svenska bil-återförsäljare har en genomsnittlig vinst på cirka 1,5%, bottom line.
    Och kollar SP:s årsredovisning och Mackans senaste taxering så inser väl alla att det inte är särskilt lukrativt att sälja brädor till svenska entusiaster.

  • lars_k

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 16:38

    @andersbq 419242 wrote:

    Vill bara i detta sammanhang tillägga att en vanlig bil typ Mazda 3, Ford C-Max, Volvo S40 etc kostar knappt 17.000 SEK i tillverkningskostnad.

    Var har du fått denna siffra ifrån? Jag jobbar för en biltillverkare och VET hur mkt en S40 kostar att tillverka. Betydligt mer än 17000!
    Sen tillkommer kostnader för marknadsföring, produktutveckling, transporter etc etc innan bilen når återförsäljaren.
    De faktiska kostnaderna är hemliga dock. 😉

  • andersbq

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 17:21

    Oj det ska stå drygt 19.500:-, ursäkta. Sedan kan vi ju säga Opel Astra, Saab 9-3 istället, om det känns bättre. Inga pensionskostnader, ingen produktutveckling, ingen marknadsföring, inga garantikostnader, inga transportkostnader, inga licensavgifter, inga avgascerifieringar, ingen aktieavkastning osv osv osv ingår i den tillverkningkostnaden. Poängen är att ingen skulle vilja vill ha en sådan bil, som saknar allt ovan. Men får ju flytta denna tråden till OFF-topic om vi inte snabbt svänger över till brädor & segel igen!

  • soulsurferusa

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 17:21

    Du kan köpa mina 2007 quatro FSW 95L och WAVE 92L för USD 750 (SEK 4850) i MYCKET bra skick men exkl. frakt från cali till usa…billigt vad!

  • lars_k

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 17:34

    @andersbq 419257 wrote:

    Oj det ska stå drygt 19.500:-, ursäkta.

    Tänkte först att du har åt helvette fel, men allt beror ju på vad man räknar in. För 19500 kanske man får en hög med skruvar och komponenter. Men vi gräver inte mer i detta…håller med. 😉

  • bicless

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 15:57

    Vore skönt om vi kunde döda myten om att vindurfingbrädorna kostar max ett par tusenplappar för butikerna att köpa in och att de är av ren elakhet de säljer dem för 15.000.

    En sak som jag däremot tycker är lite småruttet i branchen är att importör och butik rätt ofta är samma företag. Hur kul är det som butik att köpa av någon som samtidigt säljer i egen regi till konsument. Desto mer du säljer desto mer gynnar du din konkurent, mysko. Konkurrenshämmande och gynnar troligen inte konsumenterna på sikt.

    Skulle fler aktörer verkligen konkurrera på riktigt och marknadsföra hårdare skulle branchen växa och det tror jag de flesta skulle tjäna på.

    Alltså fram med importörer som inte har intressen i egna butiker. 🙂

  • Knatte

    Gäst
    2 oktober, 2007 vid 16:10

    @Lars_K 419245 wrote:

    Var har du fått denna siffra ifrån? Jag jobbar för en biltillverkare och VET hur mkt en S40 kostar att tillverka. Betydligt mer än 17000!
    Sen tillkommer kostnader för marknadsföring, produktutveckling, transporter etc etc innan bilen når återförsäljaren.
    De faktiska kostnaderna är hemliga dock. 😉

    Jag jobbar ju för samma firma som Anders och Lars_K och har väl hört en lite högre siffra än ca 20000 kr i tillverkningskostnad för våra prylar. Men isf bör ju Anders ha hyffsad koll på detta..:smile:
    Men det var ju inte detta tråden handlade om 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 16:43

    Med tanke på att stora delar av personalen är ute och surfar mest hela tiden är jag oerhört förvånad att bilarna från ert företag inte är betydligt dyrare… 😀

    Just det, “oväntat hög betald frånvaro pga kulingvarning” ingick visst inte i kalkylen. Tur det.

  • Knatte

    Gäst
    2 oktober, 2007 vid 18:08

    @dr Masse 419408 wrote:

    Med tanke på att stora delar av personalen är ute och surfar mest hela tiden är jag oerhört förvånad att bilarna från ert företag inte är betydligt dyrare… 😀

    Just det, “oväntat hög betald frånvaro pga kulingvarning” ingick visst inte i kalkylen. Tur det.

    Vi jobbar ju hela tiden på att bli mer “premium bilmärke” och ta bättre betalt för bilarna.. Då måste det ju vara guld värt, att ha vindsurfande medarbetare:smile: 🙂 🙂

  • lars_k

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 19:17

    Min chef frågar inte längre var jag varit. Det verkar som han redan vet… Det är premium det!

  • klint

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 09:22

    utnyttja den fördelaktiga USD kursen och åk på en fet surfresa som finansieras i dollars.

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2007 vid 10:05

    @Oregistrerad 419116 wrote:

    3000 !
    Då måste nog fena/or, stroppar och pads vara inräknat men det är nog högt räknat ändå. Knaske 2.500 kr och då inkl. alla kostnader, lön mm kan nog stämma. “superlight epsfoam core” eller frigolit på ren svenska kostar bara ca 200 kr till en bräda (om man köper det på Genevads cellplast). glasfiber några tior per kvm och kol/kevlar väv max 300 per kvm. kol stringer och träinlägg samt pvc sandwich har jag ingen direkt uppfattning om men det kan kanske kosta max några hundralappar. Materialkostnaden som Cobrafabriken faktureras för en bräda hamnar nog på max 1500 kr. Priset i butik här i sv blir ju ofta det samma oavsett vilket märke 12.499 kr (kvalitetsmärken). T.ex. Fanatic har ju en hel skolklass med seglare som ska ha flera brädor var och en del rejält betalt också utöver det. Lägg därtill Boards & Mores andel, vinst, marknadsföring/annonser/filmer mm. Sen ska ju SP och Bromma ha sitt jag vet inte men de kanske betalar max hälften av vad de säljer brädan för exkl. moms dvs ca 4.500 kr. Trots detta tycker jag att det numera helt klart är värt att lägga drygt 12 papp för en bräda.
    Idag bygger man själv inte en lika bra bräda som cobrafabriken massproducerar. Inte ens om man använder de bästa kolfiber/kevlar/dynema väver som finns på marknaden. Cobra använder prepreg väver med epoxi i exakt rätt mängd för att optimera styrka med lägsta möjliga vikt och laminerar i vaccum under hög värme för att epoxin ska få högsta möjliga styrka. Jag har provat och kan lova att det inte är värt besväret och detta redan innan man börjar titta på hälsoriskerna!
    /Doffe

    Eeeh. Inte mycket rätt där.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.