• Publicerad av wiberg på 12 juli, 2006 vid 14:53

Jag har en gammal bom där jag inte kan se hur lång skiten är. Därför är det litet klurigare att dra uthalet efter alla rigguider eftersom dom mest bara säger ”ställ in bommen rätt och dra åt”. Eftersom jag också är nybörjare så vet jag inte riktigt hur buken ska se ut heller. HUr kan man se på seglet att det är rätt uthal? hur mycket buk är mycket buk?

Knatte svarade 18 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • fredrik-ygge

Medlem
    12 juli, 2006 vid 15:14

Beror på segeltyp m.m.

Lägg upp ett kort på seglet, riggat som du tror är lagom, så får du garanterat synpunkter på både ut- och nedhal.

• johnjrambo

Medlem
    12 juli, 2006 vid 15:41

Många drar ju uthalet så de är lätt trycka ner det mot bomen..där av mera buk, drag/tryck i seglet..många segel beter sig olika beroende på hur du trimmar dem.

Själv så riggar jag mina segel exakt likadant oavsett segel, alltid samma nedhal (om de inte blåser rumpa o jag behöver döda det lite extra).
    Men utahalet drar jag alltid likadant, hårt!

Gillar när det är platt o stumt, tycker jag får bättre manöverbarhet o kännsla i riggen då.

Det är indeviduellt hur man riggar sina segel, men sen har dem som gör seglena ofta alltid ett riktmärke på vad som är optimalt, ex: mast 434-440, boom 165-169..osv.

men lägg in en bild som ovan sa så kommer de nog mer svar än du orkar läsa igenom.

• herodude

Medlem
    12 juli, 2006 vid 16:11

mm det är olika från person till person, jag t.ex. vill ha ett lite mer levande och har därför kanske ungefär vid en fjärde del in i seglet så man precis kan trycka ner det så det rör bommen när mna pressar på det, iaf som utgångsläge men när det är kamikaze surf på g så är det ända ut till nocken, kör det som känns bäst…

• anders_hoffman

Medlem
    12 juli, 2006 vid 22:50

Jag brukar ställa in bommen så jag har 4-5 centimeter luft mellan bomnockens ”inre del” och uthalsöljetten i seglet, och sedan dra så hårt jag kan med handkraft.
    Gillar precis som Herodude, att rigga seglet lite bukigt så man får ett härligt drag!

• svenne

Medlem
    13 juli, 2006 vid 07:16

Tumstock?..

• Knatte

Gäst
    13 juli, 2006 vid 07:25
    Svenne wrote:
    Tumstock?..

Tänkte på samma sak. Jag brukar också mäta med tumstock/måttband för att kolla upp läget:smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.