Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Uthalet?
Taggad: racing
-
Uthalet?
Publicerad av anonym-anvandare på 6 maj, 2003 vid 09:16Hej!
Hur anser ni att uthalet skall träs för att få bästa möjliga prestanda under följande förutsättningar:
-HPL bom (dvs. fyra “hål i clewen”)
-inga “pulleys” i segletJag har testat med bara en gång genom seglet, men det blir för tungt att dra när jag seglar! Andra hemgjorda lösningar är också intressant!
Tacksam för svar.
Mvh.
/Willeanonym-anvandare svarade 21 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Köp 2 block till Öljetten i seglet och skruva fast dem med en genomgånde skruv.
Per, Jona eller Jimmy borde kunna säga vilka block de har där som passar och hur de har gjort exakt…. -
Som Mattias påpekar så är två block i öljetten det enda som gäller om man vill kunna justera uthalet utan att behöva skota ut seglet.
Chinook har en färdig lösning som fungerar bra, den kan du köpa hos http://www.surfbutiken.com Vill man ha lägsta möjliga friktion så är det Harkens kullagrade microblock #404 som gäller, se länken. http://harkenstore.com/uniface.urd/scpdinw1.ShowProd?B4RPMEB9Y9C5SO. Då måste man också köpa ett gäng rostfria brickor i en storlek som precis går i genom öljetten och två lite större ytterst. Sedan är det bara att dra ihop hela kittet med M3 skruv och låsmutter (gärna loctite också), klippa av överflödig skruv och fila till.//JIMMY
-
Hej!
Kollade länken. Är det harken air block #404 man ska ha? Hittade inget microblock med nummer 404.
Vet du om det finns några återförsäljare i sthlm som har dessa block ((watski/erlandssons brygga etc?) eller måste man beställa dem?
MVH
Gustav
-
Sorry, trodde alla dessa småblock kallades micorobloc. Men det är 404 du ska ha. Jag köper mina hos RodRig (tror jag butiken heter) som ligger brevid (100m) Skidsport på Drottningholmsvägen.
//JIMMY
-
tack för svaret, ska dra till butiken och kolla…
/gustav
-
fyra “hål i clewen !! är inte bra tycker jag, sätt ett harken block i bakbeslaget som på bilden.
-
JAg har knåpat ihop ett eget system som du endast behöver dra igenom öljetten en gång. Du behöver inte köpa några block för att montera i öljetten. Det ger samma utväxling som den dyra clamcleatvarianten, dvs 8:1 men har istället ett remspänne som låsfunktion. Remspännet är självlåsande. Du behöver aldrig vara orolig för att tappa trimmet.
Många i Fiskebäck/Göteborg kör med detta system och är mycket nöjda.
Det blir ditt för endast 250 kronor.
Hör av dig till [email=”staffan.jaktling@telia.com.”]staffan.jaktling@telia.com.[/email]
/S-45 Staffan…
Logga in för att svara.