Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Uthalsjustering på Freeracesegel

Taggad: 

• Uthalsjustering på Freeracesegel

Publicerad av windride på 8 augusti, 2004 vid 15:53

Vinner man mycket på att på ett freeracesegel (GunSails Raptor 9,5kvm) använda samma typ uthalsjustering som formulariggarna har ?

Vad jag sett är dessa uthalstrim-set ganska dyra – kan man till betydligt lägre pris bygga något liknande själv? Hur ska detta i så fall göras och vilka delar behövs ?

anonym-anvandare svarade 20 år, 3 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • swe-1

Medlem
    9 augusti, 2004 vid 09:23

Skall du tävla är det nog idé. Det är mycket viktigt att kunna släppa på uthalet för att få et bukigt segel med mycket driv på undanvind/läns, tappade fyra placeringar på en undanvind på VM när mitt uthalstrim hade pajjat! frown.gif

Kolla på http://www.clamcleat.com/PDF_files/cl244_instructions_screenq.pdf
    så ser du vad som behövs.

//JIMMY

• anders_hoffman

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 20:01

Svar till:

Vinner man mycket på att på ett freeracesegel (GunSails Raptor 9,5kvm) använda samma typ uthalsjustering som formulariggarna har ?

Vad jag sett är dessa uthalstrim-set ganska dyra – kan man till betydligt lägre pris bygga något liknande själv? Hur ska detta i så fall göras och vilka delar behövs ?

[/ QUOTE ]

Kolla även senaste BOARDS dom har ett långt reportage om uthalstrim! Massa olika varianter på hur man bygger själv!

• rasmus_w

Medlem
    16 augusti, 2004 vid 23:52

Jag har bara en trissa i bakbeslaget på min bom (Nautix Carbon R). Går det att fixa uthalstrim ändå eller behövs nytt bakbeslag?

• swe-1

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 13:32

Man kan bygga om alla bakbeslag!
    Om du bara har ett block så måste du alltså komplettera med två till (på ovansidan av bakbeslaget). Jag har använt Harkens kullagrade 16mm Airblocks #404. Sen är det bara att borra hål tvärs igenom bakbeslaget och sätta fast blocken med genomgående skruv och mutter, rostfritt såklart. Oftast är blocket som sitter där orginal helt kasst varför jag rekommenderar att sätta dit ett tredje block i stället för orginalblocket på undersidan av bakbeslaget.

Det är mycket viktigt att ha så låg friktion som möjligt i uthalstrimmet så att man slipper ta i när man skall trimma, av denna anledning brukar jag använda ytterligare två Airblocks som jag sätter på vardera sida om öljetten på seglet. Då har man ett uthalstrim som man kan fintrimma med tumme och pekfingret även om det är fullt tryck i seglet, GRYMT PORRIGT!!! wink.gif

//JIMMY

• swe223

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 14:50

Tja, det beror ju på vad man tycker är porrigt. Jag föredrar en söt tjej med stora strutar, vissa går loss på harken block. Alla är olika! smirk.gif
    Dax och laga brädan snart ser ut att kunna bli lite skön afterwork surf på Bolinder Strand på torsdag.
    //Nicke

• anonym-anvandare

Medlem
    17 augusti, 2004 vid 22:42

Visst f-n är en harkenbestyckad formulabom porrig! Sätt dessutom på en italiensk 2,5 mm skallös dynematamp så slår det högre än många plastbrösbestyckade damer… Jesper P, menar B.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Uthalsjustering på Freeracesegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.