• Uthalstrim?

Publicerad av anonym-anvandare på 17 april, 2000 vid 17:35

Hej!
    Förra året såg jag en kille som använde någon form av block och trimutrustning för att justera uthalet på seglet.
    Såg lite spännande ut så jag har några frågor som kanske någon kan hjälpa mig med:

* Hur stor skillnad och hur mycket nytta gör det?
    * Från vilka storlekar är det värt att försöka fippla med sånt? små segel är väl ingen mening?
    * och slutligen var kan jag köpa sånt? har aldrig sett någon butik som haft en “trim-sats”

MVH
    Anders

linsurfer svarade 24 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    17 april, 2000 vid 19:10

bra att ha för att justera draget……..jag vet inte hur jag har kunnat segla utan med stora segel förut det är helt klart ett lyft………..
    för mycket drag dra åt lite och tvärt om…..
    om du bor i gbg så vet jag en kille som syr upp såna som funkar väldigt bra…..

the Trimmer

• anonym-anvandare

Medlem

Uthalstrim gör en väldig skillnad på kryss o slör. Spännt vid kryss o slappt vid slör, halvvind o läns. Jag använder från 8,0 o uppåt. men endel har använt det änad ner till 7,0. Jag har beställt mina från Watski på Erstagatan i Stockholm. De har en katalog från Clamcleat där. Lev tid brukar vara från 1-3veckor. Jag har för mig att den heter CL 211. Inte riktigt säker. Men du behöver dessutom 4st enkelblock. 2 st i bomnocken o en på vardera sida om bommen. Jag kommer att vara i Järfälla 29/4 för städning av JBSS´s klubbområde. Kommer även att vara där 1/5. Men jag kommer inte att ha så mycket tid över då eftersom det är tävling. Men det kommer finnas flera där som har samma lösning som jag har på bommen. Det e bara att komma fram o fråga. Du ska väl vara med på mellansvenska cupen som har sin urpremiär då?????

mvh Mattias SWE 496.

• linsurfer

Medlem

Används mest av raceseglare för att platta till seglet vid kryss och få mer buk på slör/halvvind. Fast det finns vissa som kör med det i vågor också. Många nya Nocamsegel rekommenderas av tillverkarna att användas tillsammans med justerbart uthal. T ex Sailworks skickar med ett till sina Retro. Vet att det finns att köpa has Wallén för 179:- (on the fly heter det på hans sida). Vet inte om det passar till andra än Northbommarna men annars är det inte så svårt att bygga själv. Finns förslag på hur man kan göra på Fiberspars hemsida http://www.fiberspar.com

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.