Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Uthalstrim för speed

• Uthalstrim för speed

Publicerad av klang på 6 mars, 2008 vid 19:34

Är lite sugen på att testa på uthalstrim när jag kör speed och slalom. Kan tänka mig att när man är på väg tillbaka på kryssen att det kanske skulle vara gött att dra åt uthalet.

Eftersom många av er speedare även är formula nissar, och är därigenom experter på uthalstrim, så undrar jag om det är värt ansträngningen på segel mindre än 7.0?

joth svarade 17 år sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jfr007

Medlem
    6 mars, 2008 vid 20:13

Definitivt värt att ha även på mindre segel än 7 kvm. För mig känns det annars ungefär som att köra bilen på trean hela tiden.

• joth

Medlem
    7 mars, 2008 vid 16:20

Jag hade ett Sailworkstrim förra året och det är skönt att kunna höjda utan att ta ut sig. Det har kommit på igen inför 2008 efter bombrottet förra året. Tycker det fungerar bra på 7.5 men skall testa på 6.5 med.

• klang

Medlem
    8 mars, 2008 vid 10:49

@joth 450258 wrote:

Jag hade ett Sailworkstrim förra året och det är skönt att kunna höjda utan att ta ut sig. Det har kommit på igen inför 2008 efter bombrottet förra året. Tycker det fungerar bra på 7.5 men skall testa på 6.5 med.

Gött Jonas, du får visa hur det fungerar nästa gång. Har du börjat värma upp prylarna ännu?

• oaxen

Medlem
    8 mars, 2008 vid 12:00

Är man bara säker i stropparna och kan vattenstarta så är det en stooor fördel med justerbart uthal på alla segelstorlekar och sorter, särskilt när man vågseglar!

På formula tycker jag Clamcleat-varianten funkar bäst medan på mindre segel är sailworks uthal bäst på marknaden. Jag kör deras formula-variant på vågseglen, men med en liten modd så att den effektiva längden bara blir hälften så lång.

• joth

Medlem
    8 mars, 2008 vid 13:03

@Klang 450458 wrote:

Gött Jonas, du får visa hur det fungerar nästa gång. Har du börjat värma upp prylarna ännu?

Klart jag visar. Jag har dock fått modda lite med egna block för att det skall fungera. Bommen jag har är inte direkt anpassad till uthalstrim.

Och jag värmer upp mina prylar efter att vår lilla kommit så det bli väl i början av april. I mina drömmar i alla fall 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Uthalstrim för speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.