Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Utkast till Länstyrelsen. Yttran angåend surförbud
-
Utkast till Länstyrelsen. Yttran angåend surförbud
Publicerad av imported_thorbjorn på 23 april, 2008 vid 17:54Magnus Gjerstad
Länsstyrelsen
291 86 KristianstadTel 040-252070
Yttran angående ett eventuellt surfförbud på Ribban.
Enligt Carin Brange Informatör vid Malmöpolisen har det inte kommit till polisen kännedom om någon vind eller kitesurfare har varit inblandad in någon incident eller olycka eller om det skulle finnas några klagomål med våran verksamhet på Ribban öster om kallbadhuset. Under perioden 2007-05-01 till 2007-09-30.
Bifogar här namninsamling med xxx st underskrifter från surfare och allmänheten.
Det är väldigt få tillfällen då det verkligen är både badande och surfare i vattnet samtidigt. Vi som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s vid de flesta av de tillfällan är den inga badande i vattnet Samt att den bästa säsongen för oss är häst och vinter.
Lås oss profilera Malmö som en dynamisk & sportig kuststad.
Surfing på Ribban, är en meningsfull fritidssysselsättning för människor av i alla åldrar, särskilt ungdomar. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre som mig själv snart 50, samt att man finner en internation samling av utövare här i Skåne.
Vi ser det som självklart skall man kunna fortsätta utöva så bra sporter som vind och kitesurfing på Ribban!
Det är bra sporter för våra ungdomar att ägna sig åt. Säkerhetsfrågorna kan hanteras – det finns många lösningar på det.
Jag önskar översänt en kopia på länsstyrelsens beslut
Med Vänlig Hälsning
Thorbjörn Midwind med vänner
Jag kommer att göra en sammanstälning av namnuderskrifterna och skicka iväg brevet på måndag förmidag. Så min deadline är måndag morgon 08:00.
Kom med förslag ändringar mm.
Thorbjörn
nundy svarade 17 år sedan 14 Medlemmar · 34 Svar -
34 Svar
-
……….
@Thorbjorn 460421 wrote:Magnus Gjerstad
Länsstyrelsen
Enligt Carin Brange Informatör vid Malmöpolisen har det inte kommit till polisen kännedom om någon vind eller kitesurfare har varit inblandad in någon incident eller olycka eller om det skulle finnas några klagomål med våran verksamhet på Ribban öster om kallbadhuset. Under perioden 2007-05-01 till 2007-09-30.
Bifogar här namninsamling med xxx st underskrifter från surfare och allmänheten.
Det är väldigt få tillfällen då det verkligen är både badande och surfare i vattnet samtidigt. Vi som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s vid de flesta av de tillfällan är den inga badande i vattnet Samt att den bästa säsongen för oss är häst och vinter.
Surfing på Ribban, är en meningsfull fritidssysselsättning för människor av i alla åldrar, särskilt ungdomar. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre som mig själv snart 50, samt att man finner en internation samling av utövare här i Skåne.
Vi ser det som självklart skall man kunna fortsätta utöva så bra sporter som vind och kitesurfing på Ribban!
Vi ser det som självklart att man skall kunna fortsätta utöva så bra sporter som vind och kitesurfing på Ribban!Det är bra sporter för våra ungdomar att ägna sig åt. Säkerhetsfrågorna kan hanteras – det finns många lösningar på det.
Jag önskar översänt en kopia på länsstyrelsens beslut. <
ny punktMed Vänlig Hälsning
Jag kommer att göra en sammanstälning av namnuderskrifterna och skicka iväg brevet på måndag förmidag. Så min deadline är måndag morgon 08:00.
Thorbjörn
-
Kanonjobb! Här kommer förslag på ett par ändringar förutom ovanstående:
@Thorbjorn 460421 wrote:
Magnus Gjerstad
Länsstyrelsen
Enligt Carin Brange, Informatör vid Malmöpolisen, har det inte under perioden 2007-05-01 till 2007-09-30 kommit till polisen kännedom om någon vind– eller kitesurfare som har varit inblandad i någon incident eller olycka eller om det skulle finnas några klagomål på våran verksamhet på Ribban öster om kallbadhuset.
Det är väldigt få tillfällen då det verkligen är både badande och surfare i vattnet samtidigt. Vi som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s vid de flesta av de tillfällen är den inga badande i vattnet Samt att den bästa säsongen för oss är häst och vinter.
Surfing på Ribban,(<-- behövs ,?) är en meningsfull fritidssysselsättning för människor i alla åldrar, allt från tidig ungdom till äldre som mig själv, snart 50. Dessutom finner man finner en international samling av utövare här i Skåne.
Vi ser det som självklart skall man kunna fortsätta utöva så bra sporter som vind– och kitesurfing på Ribban!
Det är bra sporter för våra ungdomar att ägna sig åt. Säkerhetsfrågorna kan hanteras – det finns många lösningar på det.
Med Vänlig Hälsning
Thorbjörn
-
Små stavfel och syftning:
i rubrik, heter det inte ”yttrande”? + ”..angående surfförbud.”
Vår
surfare och allmänhet
Tillfällen
Internationell
”Dessutom finner man finner en…”
”..ser det som självklart att man ska kunna…”
”…jag vill att ni skickar en kopia på länsstyrelsens…” -
Här kommer ytterligare ett förslag:)
Enligt Carin Brange, Informatör vid Malmöpolisen, har polisen ej någon kännedom om att någon vind- eller kitesurfare har varit inblandad i någon incident eller olycka. Det finns heller ingen kännedom om några klagomål mot vår verksamhet på Ribban, öster om kallbadhuset, under perioden 2007-05-01 till 2007-09-30.
Lås oss profilera Malmö som en dynamisk & sportig kuststad!
Surfing på Ribban är en meningsfull fritidssysselsättning för människor i alla åldrar, särskilt för ungdomar. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre, bl.a jag själv som snart är 50. Det är bra sporter för våra ungdomar att ägna sig åt.
Dessutom har vi en internationell blandning av utövare här i Skåne, vilket är mycket positivt.Det är vid väldigt få tillfällen som det förekommer både badgäster och surfare i vattnet samtidigt. Vi som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s, dvs förhållanden då det för det mesta inte finns några badgäster.
De säkerhetsfrågor som ändå har uppkommit kan hanteras – det finns många lösningar på detta.Vi ser det som självklart att alla skall kunna fortsätta att utöva dessa miljövänliga sporter, vilket vind- och kitesurfing är, på Ribban!
Bifogar här namninsamling med xxx st underskrifter från surfare och allmänhet.Med Vänlig Hälsning
-
Vad är det förresten för ”säkerhetsfrågor som ändå uppkommit”???
-
Tack, Thorbjörn och Anna Sofia!
nundy;460484 wrote:Vad är det förresten för ”säkerhetsfrågor som ändå uppkommit”???Det är Jan Sjölin vid Kustbevakningen som har dragit igång alltihop. Det sista i kommunikationen med Kustbevakningen kan du läsa här:
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=57161
Sök bara på Sjölin här på forum så hittar du nog mer.Jag försöker rycka Sjölin för ett svar och säger att vi behöver det i morgon senast.
Chrille
-
SUperbt! SKitbra jobbat, riktiga poäng till er:
En lite varning: Det låter, för en utomstående, som att det HAR förekommit olyckor med surfare inblandat, nämligen på datumen 2007-04-30 och 2007-10-01 när man läser detta. Varför just denna tidsperiod? Har det skett olycket på dessa datum, eller fiunns det annan grund för just desa datum, som att satistik endast samlades in då? I så fall bör det nämas varför just dessa datum anges. Lät några bekanta läsa det och båda fick samma intryck.
Återigen, bra jobbat!
-
2007-04-30 och 2007-10-01 det är den perioden då det kan förväntas att någon badar på ribban, förutom eventyella hundar.
-
@Thorbjorn 460720 wrote:
2007-04-30 och 2007-10-01 det är den perioden då det kan förväntas att någon badar på ribban, förutom eventyella hundar.
Ta bort ”under perioden 2007-05-01 till 2007-09-30” helt då
eller om det är med för att ni bara kollat den perioden skriv förslagsvis i så fall
”under badsäsongen maj till augusti förra året”
fast helst ta bort det helt och förklara detaljerna vid behov.
nic
-
Några lösa tankar och ändringar:
Enligt Carin Brange, Informatör vid Malmöpolisen, har polisen ej någon kännedom om att någon vind- eller kitesurfare har varit inblandad i någon incident eller olycka. Det finns heller ingen kännedom om några klagomål mot vår verksamhet på Ribban, öster om kallbadhuset, under badperioden från maj till september i 2007.
Lås oss profilera Malmö som en dynamisk och sportig kuststad!
Surfing på Ribban är en meningsfull fritidssysselsättning för människor i alla åldrar, särskilt för ungdomar. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre, bl.a jag själv som snart är 50. Det är bra sporter för våra ungdomar att ägna sig åt.
Dessutom har vi en internationell blandning av utövare här i Skåne, vilket är mycket positivt.Det är vid väldigt få tillfällen som det förekommer både badgäster och surfare i vattnet samtidigt. De erfarna som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s, dvs förhållanden då det för det mesta inte finns några badgäster. De oerfarna surfarna som seglar i mindre vind är få, har oftast en erfaren instruktör med sig och slutligen så kommer de inte upp in någon farlig hastighet i de låga vindarna.
Det har kommit oss till känna att hemställan har blivit kompletterad med ett förslag där surfare ges begränsad tillgång till stranden, både genom kanaler eller avskurna områden samt genom tidsbegränsade perioder när surfarna är bannlysta från stranden.
Då det inte kan påvisas något sammanhang mellan skador på badare och surfare, till vår kännedom varken på Ribban eller vid internationella stränder med högre integration av vattensport och badare föreslås härmed att ej motordrivna vattenfarkoster inte förbjuds vid Ribban.
Om ett förbud mot surfare mot förmodan skulle antas, så bör det läggas stor vikt på att se till så att man inte skyddar specifika data och specifika avstånd till stränder, utan skyddar de badande samtidigt som man inte gör allt för stor inverkan på kustlivet. Detta görs inte genom sektorer och datumavgränsade perioder. Sätt då i stället upp en regel som säger att en surfare inte får vara inom mastlängds avstånd från de badande eller liknande; det skulle betyda att sjövett och sunt förnuft är nog för att alla ska kunna samexistera på Ribban på samma sätt som i dag även i framtiden.Vi ser det som självklart att alla skall kunna fortsätta att utöva dessa miljövänliga sporter, vilket vind- och kitesurfing är, på Ribban!
Bifogar här namninsamling med xxx st underskrifter från surfare och allmänhet.Med Vänlig Hälsning
Nu har jag alltså tagit bort det där med ” De säkerhetsfrågor som ändå har uppkommit kan hanteras – det finns många lösningar på detta.”. Anledningen är att ”De säkerhetsfrågor” som har nämnts inte är giltiga på något sätt.
Två saker som slår mig själv är
Först: är det för mycket, det där med ’internationella stränder’. Vår research är ju lite begränsad.
Men också: ska vi spekulera i hur ett förbud borde se ut, eller bara gå ut ifrån att det inte blir något?Andra kommentarer?
-
Angående mastlängd från badande är det inte bättre med att sätt förslagsvis 25 eller 50 meter från någon badande.
Själv tycker jag att det borde vara 50 meter om det nu är någon som är nybörjare och draken rycker till så är där marginaler.
Logga in för att svara.