Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Utkast till Länstyrelsen. Yttran angåend surförbud
-
Men så fort ordet ”meter” kommer in i bilden så går ju allt fel! Jag vill inte ha någon överriggad nybörjare varken 25 eller 50 meter upwind om mig om jag får välja. Samtidigt så är det ju hur dumt som helst att man som nybörjarvindsurfare skulle hålla sig 50 meter bort från badande; det enda man kan göra som kan skada folk är ju att tappa masten på dem.
Försök sedan att dra parallellen till kajakpaddlarna… :smirk:
Och, försök till sist att få en politiker till att förstå vad vi snackar om utan att dra slutsatsen ”det är nog enklast att förbjuda alltihop” :crazy:
Men – jag håller med om att mastlängds avstånd låter konstigt. Kanske ”Försvarbart avstånd” låter bättre?
-
Det ser ju bra ut, sen har vi ju vår yttran med till länstyrelsen som vi skickar in på måndag.
-
Ok, det bärjar se riktigt bra ut. Bra jobbat, hikvis med creds grabbar. SJälv har jag inte surfat på Ribban, men det här är en inställningsfråga för hela skåne!
-
HugeO;461012 wrote:Midwind är det taget eller?
Helt rätt det är tagit namn
-
@Thorbjorn 460421 wrote:
Surfing på Ribban, är en meningsfull fritidssysselsättning för människor av i alla åldrar, särskilt ungdomar. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre som mig själv snart 50, samt att man finner en internation samling av utövare här i Skåne.
Bra idé att nämna lite av ”nyttan” med sporten även om jag tycker du gärna får förstärka detta något.
Exempelvis
Kitesurfing är en meningsfull fritidssysselsättning som blandar motion med action och äventyr. Som alla surfsporter är kitesurfing fritt från avgaser och buller och det ges ofta en positiv bild av sporten i olika media. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre som mig själv snart 50, samt att man finner en internationell samling av utövare här i Skåne.Eller tja, det är mitt föreslag. Det gäller inte att bara stapla fakta på varandra utan att skriva något som mottagaren faktiskt kommer ihåg *tips*. Lycka till med allt 😉
-
Här är den redigerade versionen som vi får arbeta vidare med
Enligt Carin Brange, Informatör vid Malmöpolisen, har polisen ej någon kännedom om att någon vind- eller kitesurfare har varit inblandad i någon incident eller olycka. Det finns heller ingen kännedom om några klagomål mot vår verksamhet på Ribban, öster om kallbadhuset, under badperioden från maj till september i 2007.
Kitesurfing är en meningsfull fritidssysselsättning som blandar motion med action och äventyr. Som alla surfsporter är kitesurfing fritt från avgaser och buller och det ges ofta en positiv bild av sporten i olika media. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre som mig själv snart 50, samt att man finner en internationell samling av utövare här i Skåne.
Det är vid väldigt få tillfällen som det förekommer både badgäster och surfare i vattnet samtidigt. Då erfarna som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s, dvs förhållanden då det för det mesta inte finns några badgäster. De oerfarna surfarna som seglar i mindre vind är få, har oftast en erfaren instruktör med sig och slutligen så kommer de inte upp in någon farlig hastighet i de låga vindarna.
Det har kommit oss till känna att hemställan har blivit kompletterad med ett förslag där surfare ges begränsad tillgång till stranden, både genom kanaler eller avskurna områden samt genom tidsbegränsade perioder när surfarna är bannlysta från stranden.
Då det inte kan påvisas något sammanhang mellan skador på badare och surfare, till vår kännedom varken på Ribban eller vid internationella stränder med högre integration av vattensport och badare föreslås härmed att ej motordrivna vattenfarkoster inte förbjuds vid Ribban. Om ett förbud mot surfare mot förmodan skulle antas, så bör det läggas stor vikt på att se till så att man inte skyddar specifika data och specifika avstånd till stränder, utan skyddar de badande samtidigt som man inte gör allt för stor inverkan på kustlivet. Detta görs inte genom sektorer och datumavgränsade perioder. Sätt då i stället upp en regel som säger att en surfare inte får vara inom ett försvarbart avstånd från de badande eller liknande; det skulle betyda att sjövett och sunt förnuft är nog för att alla ska kunna samexistera på Ribban på samma sätt som i dag även i framtiden.
Vi ser det som självklart att alla skall kunna fortsätta att utöva dessa miljövänliga sporter, vilket vind- och kitesurfing är, på Ribban!
Jag önskar översänt en kopia på länsstyrelsens beslut
Bifogar här namninsamling med xxx st underskrifter från surfare och allmänhet.Med Vänlig Hälsning
Thorbjörn Midwind med vänner
-
Finfint. Jag kommer här med lite små ändringsförslag på första stycket och underskriften:
Enligt Carin Brange, Informatör vid Malmöpolisen, har polisen ej fått kännedom om att vind- eller kitesurfare ska ha varit inblandad i någon incident eller olycka på Ribbersborgsbadet, i folkmun kallat Ribban. Det finns heller ingen kännedom om några klagomål mot vår verksamhet på Ribban, öster om kallbadhuset, under badperioden från maj till september i 2007.
/…/
Med Vänlig Hälsning
Ribbans surfare genom Thorbjörn Midwind
-
Okej. Nu har jag inlemmat Johans kommentarer samt tagit bort det där med att ’utifall att ni ändå vill ha ett förbud’… I stället så står det bara att vi aldrig strular. Anledningen är några kommentarer som jag har fått angående det konstiga i att ”erkänna sig besegrad innan slaget”.
Hur eller hur så är ändringarna gjorda efter en pava rödtjut, så det är nog bra om någon läser igenom det och säger om det blev bättre eller sämre…
Yttran angående ett eventuellt surfförbud på Ribban.
Enligt Carin Brange, Informatör vid Malmöpolisen, har polisen ej fått kännedom om att vind- eller kitesurfare ska ha varit inblandad i någon incident eller olycka på Ribersborgsbadet, i folkmun kallat Ribban. Det finns heller ingen kännedom om några klagomål mot vår verksamhet på Ribban, öster om kallbadhuset, under badperioden från maj till september i 2007.
Kitesurfing är en meningsfull fritidssysselsättning som blandar motion med action och äventyr. Som alla surfsporter är kitesurfing fritt från avgaser och buller och det ges ofta en positiv bild av sporten i olika media. Vi som surfar är i alla åldrar från tidig ungdom till äldre som mig själv snart 50, samt att man finner en internationell samling av utövare här i Skåne.
Det är vid väldigt få tillfällen som det förekommer både badgäster och surfare i vattnet samtidigt. Då erfarna som surfar är ute när det blåser mellan 8 – 15 m/s, dvs förhållanden då det för det mesta inte finns några badgäster. De oerfarna surfarna som seglar i mindre vind är få, har oftast en erfaren instruktör med sig och slutligen så kommer de inte upp in någon farlig hastighet i de låga vindarna.
Det har kommit oss till känna att hemställan har blivit kompletterad med ett förslag där surfare ges begränsad tillgång till stranden, både genom kanaler eller avskurna områden samt genom tidsbegränsade perioder när surfarna är bannlysta från stranden.
Ett generellt förbud mot ej motordrivna vattenfordon i vissa sektorer med tidsavgränsningar skulle bli allt för konstlat, då olika surfsporter och kanotister och jollar förflyttar sig på olika sätt och under olika förutsättningar.
Det viktiga faktum att vattensportsutövare av ej motordrivna farkoster aldrig är oförsvarbart nära badande överhålls i dag genom vanligt sjövett och det finns ingen anledning att tro att det inte kommer fortsätta på det sättet även i framtiden.
Då det inte kan påvisas något sammanhang mellan skador på badare och surfare, till vår kännedom varken på Ribban eller vid internationella stränder med högre integration av vattensport och badare, föreslås härmed att ej motordrivna vattenfarkoster inte på något sätt förbjuds vid Ribban.Vi ser det som självklart att alla skall kunna fortsätta att utöva dessa miljövänliga sporter, vilket vind- och kitesurfing är, på Ribban!
Vänligen notera att vi är flera som står till länsstyrelsens förfogande med sakkunskap om det är något av det som står i det här brevet som är oklart eller behöver understrykas.
Jag önskar översänt en kopia på länsstyrelsens beslut
Bifogar här namninsamling med xxx st underskrifter från surfare och allmänhet.Med Vänlig Hälsning
Ribbans surfare genom Thorbjörn Midwind
Logga in för att svara.