Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utlåtande om Fanatic Falcon Formula TT06

Taggad: 

• Utlåtande om Fanatic Falcon Formula TT06

Publicerad av s15 på 20 april, 2006 vid 12:55

Hej,

Är det någon som hört något utlåtande om denna bräda, är det någon som köpt den och ev. provseglat?

Funderar på att köpa den men är tveksam med tanke på vad som hände förra året. Jag har varit inne och tittat på Fanatics forum men Formula verkar inte hett där. Hur står det till med Fanatics formulasatsning, är det Starboard och F2 som gäller i år?

mvh Jonas

swe223 svarade 18 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • andypower

Medlem
    20 april, 2006 vid 14:09
  • jesper_b

Medlem
    20 april, 2006 vid 15:36

Vet inte mycket om 2006ornas brädor. Ett ytterligare alternativ är dock Exoceten som jag tänkte köra på i år. Har för mig att Jona formulerade något vist i en annan tråd på detta forum. Något i stil med att: idag är alla brädor och segel bra. Det som avgör är HUR man seglar inte på VAD!

/Jesper B

• swe-1

Medlem
    20 april, 2006 vid 16:37
    Jesper_B wrote:
    Vet inte mycket om 2006ornas brädor. Ett ytterligare alternativ är dock Exoceten som jag tänkte köra på i år. Har för mig att Jona formulerade något vist i en annan tråd på detta forum. Något i stil med att: idag är alla brädor och segel bra. Det som avgör är HUR man seglar inte på VAD!

/Jesper B

Håller med Jesper och Jona.
    Har iof med mig nya Fanaticen här i frankrike och den ser iaf ut att vara en dräpare, så jävla grym!!! Men man kanske skall provsegla mot någon också? :rolleyes:

//JIMMY

• hartwig

Medlem
    20 april, 2006 vid 17:20
    S15 wrote:
    Hej,

Är det någon som hört något utlåtande om denna bräda, är det någon som köpt den och ev. provseglat?

Funderar på att köpa den men är tveksam med tanke på vad som hände förra året. Jag har varit inne och tittat på Fanatics forum men Formula verkar inte hett där. Hur står det till med Fanatics formulasatsning, är det Starboard och F2 som gäller i år?

mvh Jonas
    Jag har seglat TT06:an i påskhelgen tillsammans med Ulf Sjöstedt på Starboard 05 och Markus Emanuelsson på F2, 06. Det är stor skillnad i egenskaper mot TT05 och då till TT 06:ans fördel. Annat vore ju bedrövligt.
    Med 05:an var det omöjligt att hänga med på kryssen men med 06:an verkar det inte vara några som helst problem. På slör och läns var jag lite långsammare än Starboard-och F2-seglarna. Nu hör det till saken att Markus Emanuelsson hör till dom allra snabbaste formulaseglarna så att uttala sig om TT06:ans fartkapacitet med mig som seglare är nog inte riktigt rättvisande. Med rätt trim, fena och seglare så är jag helt säker på att TT 06 kommer att vara med i främsta ledet. Brädan var väldigt lätt att få upp i planing i lätt vind. När vi seglade rådde byiga förhållanden med som mest c:a 7-8m/s. Det skall bli intressant att uppleva brädan när det brallar i lite mer.
    Surfhälsningar från
    Mats Hartwig, SWE- 412

• swe-496

Medlem
    20 april, 2006 vid 17:23

Har du hunnit segla den något Jimmy? Jämfört med brädan du seglade förra året?

• swe223

Medlem
    20 april, 2006 vid 17:25

Brädan ser helt klart porrig ut:-) Ligger och väntar på balkongen och vill snarast möjligt bli av med oskulden. Görveln ser faktiskt ut att vara seglingsbar idag. Lite isflak kvar här och där men om man kör lite försiktigt så ska det nog gå. Söndag ser ut att kunna bli bra för premiär turen.
    Om någon vill komma och köra mot/med mej på söndag på Bolinder Strand så är du/ni välkommna.
    Jag kommer att köra MauiSails TR1 och TT06.

//Nicklas

• swe-496

Medlem
    20 april, 2006 vid 18:09

Hade jag fått mina grejer så hade jag varit på Nicke….
    Segel när som helst nu….;)
    Bräda ca 1,5 – 2 veckor….

• swe22

Medlem
    20 april, 2006 vid 21:41

Var ute en sväng på TT06:an i Årsta Brygga i Måndags. Var inte ute så länge då jag bara hade en vante, vart så jävla kallt om ena handen. Den kändes helt klart skön att segla. Riktigt bra bett på kryssen och lättseglad på undanvind. Var dock själv och då är det ju svårt att säga hur bra man går. Men det känns som den kommer att dominera i lätt-mediumvind med all volym, längd och dess boxiga kanter och feta häck… Hade främre stropparna längst bak och bakre i mitten. Nyinskaffad R17 S +8 fena gav en skön flying feeling.

• swe223

Medlem
    21 april, 2006 vid 07:45

Kul att höra att den inte verkar vara helt kass iaf 🙂
    Man har ju varit lite orolig för att man köpt grisen i säcken med tanke på förra årets groda. Ska bli kul att testa brädan till helgen.
    //Nicke

• swe223

Medlem
    23 april, 2006 vid 20:22

Premiär tur idag på TT06.
    Jag på TT06, TR1 11,5 och curtis 31C. Jona på starboard F160, severne code red 11.0 och drake R13. Vind mellan 2-10 m/s (byigt som vanlig på görveln)
    Som vanligt när det är premiär för säsongen så har man taskig koll på trimmet, det är svin kallt i vattnet, och man har alldeles för för klena muskler.
    Att det dessutom flyter runt så mycket vass att man instället borde köra med weed fena gör ju inte saken bättre när man ska försöka jämföra speed, höjd osv. Hur som helst så tyckte jag nog att jag hängde med Jona lite bättre på kryss än vad jag gjort tidigare på *board. Om det beror på brädan eller någon annan omständighet är svårt att säga men jag är ganska säker på att TT06 kommer att stå sej bra mot andra brädor på kryssen. En annan fena och det hade kanske gått ännu bättre.
    På slör tycker jag att den största skillnaden märktes. Jag har seglat ganska mycket mot Jona under dom senast åren och jag har alltid får mer eller mindre pisk på undanvind. Nu hade jag lite bätte fart och det har aldrig hänt förut.
    Hmm vi får väl se hur länge det håller i sej, nästa gång kanske man är hjälplöst efter igen.
    En tidig slutsats: TT06 är en fröjd att segla tycker jag, tuggar bra höjd på kryssen och går ”so far” riktigt bra på undanvinden.
    Enda negativa hitills som jag lyckats hitta är att den vägde precis så mycket som fanatic uppger att den får väga 9,5 <>0.6. Min vägde snustorr utan stroppar 10.1. Typiskt, varför hade den inte kunnat väga 8,9 isället.
    //Nicke

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utlåtande om Fanatic Falcon Formula TT06

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.