• Utomlands!

Publicerad av ollep på 30 augusti, 2008 vid 18:47

Hallu folks!

Jag planerar att sticka utomlands senare i höst, reser förhoppningsvis i oktober eller november och vill vara borta någon månad eller två. Jag är medveten om att det skapats trådar många gånger tidigare om detta ämne men tycker inte att jag fått dom svar jag vill ha. Det måste även finnas fler personer än jag här på forumet som är nya i sporten och som gärna vill ha lite information om platser runtom i världen som är lämpliga att besöka:smile:

Vart skall ni resa i höst, är det till och med några som redan bokat höstens kiteresa?

Brasilien, Kap Verde, Vietnam, Tarifa etc, jag har hört namnen på länder/ställen som är schysta men inte så mycket mer. Gärna info om platser som fungerar bra under den nu aktuella höst/vinter perioden.

-Först och främst! Hur vindsäkert är det?
    -Fungerar erat ställe för flera veckor/en månad eller tröttnar man på en vecka?
    -Hur mycket kostar flygbiljetten?
    -Hur mycket kostar det att bo (enkelt vs lite lyxigare), äta och dricka?
    -Hur mycket kostar det att hyra bil?
    -Många bra surfspots i närheten, fördelar/nackdelar?
    -Nybörjarvänligt eller för dom som är erfarna?
    -Fungerar det okej med den härliga svengelskan?
    -Finns det saker att göra/se dom dagar då det inte blåser?
    -Uteliv etc, hur är människorna i området?
    -Är det smidigt att ta med sig sin egen utrustning, hur mycket extra kostar det att ta med sig eget?
    -Om man väljer att ta med sig eget vad är det som gäller angående drakstorlekar, våtdräkt etc (höst/vinter perioden)?

För er som har tid och lust att dela med er hade det varit grymt med en ”utförlig rapport”, men all info är självklart av intresse! Jag är väldigt tacksam för svar, jag antar och hoppas att det är fler än jag som kan ha nytta av en liten reseguide i ”steffoform”! :laugh:

Ha det fint / Olle

ollep svarade 16 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • eddie

Medlem
    31 augusti, 2008 vid 10:48

Brasilien:

-Först och främst! Hur vindsäkert är det?
    100%. Ev någon dag per månad som du behöver plocka fram din 12a

-Fungerar erat ställe för flera veckor/en månad eller tröttnar man på en vecka?
    Du kan stanna flera månader. Tröttnar du så flytta bara på dig till en annan by. Cumbuco funkar enligt mig bäst för en ensamresenär. Paracuru är lite större och kanske lite mer pure Brazil. Etc etc

-Hur mycket kostar flygbiljetten?
    Dyra… 10-14 tusen

-Hur mycket kostar det att bo (enkelt vs lite lyxigare), äta och dricka?
    En natt på en bra posuada 200-250 kr. Det kan du förhandla ner om du stannar längre. Du kan bo billigare i lgh.

-Hur mycket kostar det att hyra bil?
    En minibil… kring 300/dag. Vill du maxa upplevelsen så hyr en 4×4 ihop med några kompisar. Kostar 1000 kr/dag, men du får se mycket.

-Många bra surfspots i närheten, fördelar/nackdelar?
    Hahaha…

-Nybörjarvänligt eller för dom som är erfarna?
    Både och… men du har nog roligare om du klarar av att ta dig ut i lite vågor

Inte en käft pratar engelska så det spelar ingen roll

-Finns det saker att göra/se dom dagar då det inte blåser?
    Inte blåser? Hur menar du nu?
    Inga sevärdheter om det är det du menar, fantastisk natur dock.

-Uteliv etc, hur är människorna i området?
    Människorna är bra… utelivet är lugnt. Om du inte tar dig till Fortaleza.

-Är det smidigt att ta med sig sin egen utrustning, hur mycket extra kostar det att ta med sig eget?
    Flyg TAP, du har 64 kg att ta med

-Om man väljer att ta med sig eget vad är det som gäller angående drakstorlekar, våtdräkt etc (höst/vinter perioden)?
    En drake klarar man sig på: en nia. Vill du så ta med din 12a. Skall du längre norrut så har du mer nytta av en sjua
    Vad är våtdräkt?

Läs f.ö min resedagbok på nedan länk

• ollep

Medlem
    31 augusti, 2008 vid 12:17

Helgrymt tack som faen Eddie, härlig info! Hur klarar man sig om man inte talar portugisiska? :confused2:

• johanw

Medlem
    31 augusti, 2008 vid 12:24

@BennyTC 495557 wrote:

Helgrymt tack som faen Eddie, härlig info! Hur klarar man sig om man inte talar portugisiska? :confused2:

engelska..

• rimsson

Medlem
    31 augusti, 2008 vid 12:51

haha närmare teckenspråk…går det inte så vifta med armarna och kalla dem vagabundo och puta…då tror folk att man e dum i huvet och börjar skratta istället 😀 så blir alla glada igen

• ollep

Medlem
    31 augusti, 2008 vid 13:34
    JohanW;495558 wrote:
    engelska..

Inte en käft pratar engelska så det spelar ingen roll

🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.