• Publicerad av swe650 på 13 juni, 2006 vid 06:56

hej, jag har som många andra blivit sugen på att skaffa slalomgrejer, och sälja formulaprylarna, för det är ju hur som helst inget skoj att segla i svaga vindar….

vad rekommenderas i bräd och riggväg när det gäller nytt, samt hur pass gamla grejer kan man köpa begagnat för att inte förlora alltför mycket av dom tekniska landvinningarna…

storlek på bräda, samt två segel?

jag är 180 och väger 85.

tacksam för svar

jester svarade 18 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • jester

Medlem
    13 juni, 2006 vid 07:17

På västkusten är det 6.7-6.8 som är den absolut bästa storleken. Bor du på ostkusten ligger nog 7.2 bra till. Komplettera med en kvadrat mindre för dom riktigt blåsiga dagarna så ligger du riktigt bra till med bara 2 segel.

En bräda runt 90-100 liter sitter som en fläskläpp till detta.

På segelsidan rekommenderar jag segel från 2004 och framåt. Och antagligen även från detta år och framåt på brädorna.

Kan ju tipsa om att Robban (faster) säljer sin Fanatic Falcon 90 till ett ohyggligt bra pris. Kolla denna annons: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8522&sort=1&cat=12&page=1

Glöm inte att lägga upp lite stålars till bra fenor oxå!

• Knatte

Gäst
    13 juni, 2006 vid 07:53
    Jester wrote:
    På västkusten är det 6.7-6.8 som är den absolut bästa storleken. Bor du på ostkusten ligger nog 7.2 bra till. Komplettera med en kvadrat mindre för dom riktigt blåsiga dagarna så ligger du riktigt bra till med bara 2 segel.

En bräda runt 90-100 liter sitter som en fläskläpp till detta.

På segelsidan rekommenderar jag segel från 2004 och framåt. Och antagligen även från detta år och framåt på brädorna.

Kan ju tipsa om att Robban (faster) säljer sin Fanatic Falcon 90 till ett ohyggligt bra pris. Kolla denna annons: http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=8522&sort=1&cat=12&page=1

Glöm inte att lägga upp lite stålars till bra fenor oxå!

Nu får du tänka på att Jester och de andra stora killarna väger lite mer :laugh: Men ett största segel mellan 6.5 – 7.0 kvm kan vara bra. Sedan kan du hoppa ner ca 1-1.5 kvm mindre på nästa segelstorlek..

Annars är väl råden som smäck… 😉

• jester

Medlem
    13 juni, 2006 vid 08:07

Äh… Surfan väger ju cirkus 90 kg, och han körde *enbart* med 6.7 RS4 och Falcon 90 förra året, och det gick ju bra för honom…

• swe650

Medlem
    13 juni, 2006 vid 10:41

vad är bra fenor? märke, storlek?

• jester

Medlem
    13 juni, 2006 vid 11:09

Select, G-Sport (Curtis), Deboichet, Drake mm. Storlekar mellan 28 och 35 cm i det segelspannet jag rekommenderade. Allt är ju dock beroende av vikt, vind och vattenförhållande. Plattare vatten = mindre fena och tvärtom.

• swe170

Medlem
    13 juni, 2006 vid 11:31

Svårt att säga innan du bestämt bräda och vilka segel du skall ha men en bra tumregel för att bestämma största fenstorleken till din bräda är om det inte finns rekommenderat från tillverkaren är att mäta ”one foot off” – mät en fot från aktern från brädan och bredden brädan har där brukar vara bra till största storlek och om man bara har en fena skulle jag även satsa på den längden.

Generellt gäller oxå att ren speedsegling använder man kortare fenor och med allround/slalom segling där det är viktigt att komma igång snabbt och ta lite höjd gäller större fenor, här funkar den rekommenderad fenstorleken från tillverkaren eller one foot off måttet bra som riktlinje.

Om du går in på http://www.wallen.se så finns det en bra fenguide från Select där man kan se rekommendationer för olika brädtyper/storlekar och segelstorlekar.
    /Mats

• hankloose

Medlem
    13 juni, 2006 vid 21:18

RS 5 hade han väl ändå?!?!?

• jester

Medlem
    14 juni, 2006 vid 06:07
    Hankloose wrote:
    RS 5 hade han väl ändå?!?!?

Nej. Bara på slutet då han körde sönder sitt kära RS4 då han satte sitt fina rekord. Mao en bit in i oktober. Sen körde han RS5 en månad innan säsongen tog slut. Seglet såldes sedan till Tobhed. Nåt mer du ville veta om Surfans utrustning??? 😉

• hankloose

Medlem
    14 juni, 2006 vid 08:54

Ja det går rykten om att han har en vågbräda, stämmer detta?!?!

• jester

Medlem
    14 juni, 2006 vid 09:17

Det stämmer. En gammal RRD WaveOne har jag för mig. Och en liten linje med NP NR segel. Vi leker även med tanken att sätta på ett rejs-segel på hans EasyRider o sätta nya hysteriskt rekord… 😉

• faster

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:33
    Hankloose wrote:

Han har en F2 missile xs (kartongny) också.

• surfan

Medlem
    14 juni, 2006 vid 21:46
    faster wrote:
    Hankloose wrote:

Han har en F2 missile xs (kartongny) också.
    Det stämmer bra det!!

• jester

Medlem
    15 juni, 2006 vid 06:07

Och en Fanatic Fly. Tyckte mig se en gammal Tiga Slalom i redskapsboden oxå…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.