Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning för kort nybörjartjej

• Utrustning för kort nybörjartjej

Publicerad av chester på 18 maj, 2014 vid 17:24

Hej Allihopa, jag antar att det dyker upp trådar liknande denna titt som tätt, och jag har verkligen försökt googla och läsa i gamla trådar men jag hittar inte den info jag behöver.

Jag har precis avslutat en tvådagars nybörjarkurs i vindsurfing och lyckades lära mig kryssa hjälpligt. Jag fick testa två brädor, en dynamic (?) med två fenor och en annan modell som var längre och skulle vara mer stabil. Jag tyckte klart bäst om den första eftersom den var mer lättmanövrerad och balansen inte är ett problem just nu.

Jag är 156 cm lång, väger 53 kg och behöver hjälp med hur jag ska tänka vid köp av bräda och segel, Kan ju tillägga att jag är en rätt fattig student^^

Finns det någon vänlig själ som vill dela med sig av sina tankar? 🙂

alexasu svarade 10 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • tsss

Medlem
    18 maj, 2014 vid 19:44

Det generella svaret är alltid likalydande: Gå med i en klubb! Vet inte vad dom har i låneväg borta i Österskär, men där finns ju vad jag förstår en livaktig klubb. Så köp en passande våtdräkt och en midjesele och häng på dom som är aktiva. Vänta med att köpa egna grejor!
    Dom flesta surfare delar med sig av sina erfarenheter och kan säkert hjälpa dig. En minoritet av landets surfare är damer så du är ett välkommet tillskott

Om dom inte kan bistå dig så gå med i TWC, vi har ett gäng lånebrädor men det är söder om stan.

• bicless

Medlem
    18 maj, 2014 vid 20:09

Tomas tips är kanon.
    Annars så kan en generell tumregeln för en 53 kilos nybörjare vara att brädan skall vara minst 70cm bred, gärna bredare. Även helst centerbord, annars får du avdrift och får svårt komma tillbaka till det stället du började. Uppfyller brädan de 2 kraven kommer du kunna lära dig första stegen. Seglet bör inte vara för stort, gissar ca 3,5-4,7 kvm till dig. Gärna dacron som de har på surfskolor mm, de är kanon för lätta nybörjare. Vågsege som är 4,5 kvm är egentligen designade för hårdvind och 75-85kg seglare så inte optimalt för 53 kilos tjej men det funkar helt ok. Blir lite ryckigare bara.

Det mesta som inte är för litet (brädan) eller för tungt (riggen) går att lära sig på, sen när du kommit igång och skall köra i stroppar och sele så ökar kraven och då får du vara lite nogrannare när du skaffar utrustning.

• alexasu

Medlem
    19 maj, 2014 vid 13:56

Precis som tidigare talare tycket jag att du ska börja att hyra eller låna grejer på en klubb tills du kommit igång lite. Förhoppningsvis har de grejer av lite olika storlekar så att du kan testa dig fram och själv lista ut vad du vill ha för grejer.
    Tänk på att all utrustning är relativt din storlek, så när en 90 kg-person kör 100 liter borde du kunna köra 60-65 liter om ni är lika duktiga. Lika dant bör du kunna köra ca en kvadratmeter mindre än 90 kg-personen.
    Jag säger absolut inte att du ska ha en sådan liten bräda som första bräda, men jag vill bara trycka på att när man väger väldigt lite, kan utrustningsvalet ibland verka extremt.

Var tänker du vindsurfa någonstans?
    Det är stor skillnad om man har tillgång till långgrunt spot med stabil vind eller om man kör byig insjö med djupt vatten.

I vilket fall som helst kan ett vågsegel runt 3.5-4.0 vara en bra början. Juniorsegel går bra också med din vikt. Tänkt på att absolut inte använda en för styv (lång) mast för seglet, utan rekomenderad eller kanske till och med mjukare. Tänkt även på att hitta en bom som är tillräckligt smal om du har små händer.

Angående bräda: Ska du köra i lättare vindar är det inte så kritiskt, då kommer allting mellan 120-180 funka. Hittar du inget med centerbord så släng på en riktigt stor fena istället, det borde funka eftersom du inte kommer köra med så stora segel.
    Om du däremot kommer köra mer i hårdare vindar och på ett långgrunt spot där du kan träna strandstart så är det viktigt att du inte kör med en för bred bräda med för stor fena för då kommer du inte kunna styra brädan när den börjar plana. Något i 90-100 liter passar nog bättre då.

Min tjej är precis i din storlek och gick nybörjarkurs förra året. (och det är jag som väger 90 kg… 😉 )

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning för kort nybörjartjej

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.