Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning för styrketräning

• Utrustning för styrketräning

Publicerad av Oregistrerade på 20 februari, 2006 vid 21:15

Då jag sett att många av er tränar så tänkte jag att jag också ska göra det…hmm…jag har i alla fall ett rum på ca 9m2 som jag tänkte göra om till ett gym. Nu undrar jag vad jag ska skaffa för utrustning, gärna begagnat. Jag har funderat på ett total gym http://www.tvshop.com/index.phtml?set_country=SE (Chuckens hemliga vapen…hahaha…allvarligt talat så tror jag att den är bra). Har ni några andra bra förslag?
    🙂 Mats

brucealmighty svarade 18 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • adde

Medlem
    20 februari, 2006 vid 21:24
    Oregistrerade wrote:
    Då jag sett att många av er tränar så tänkte jag att jag också ska göra det…hmm…jag har i alla fall ett rum på ca 9m2 som jag tänkte göra om till ett gym. Nu undrar jag vad jag ska skaffa för utrustning, gärna begagnat. Jag har funderat på ett total gym http://www.tvshop.com/index.phtml?set_country=SE (Chuckens hemliga vapen…hahaha…allvarligt talat så tror jag att den är bra). Har ni några andra bra förslag?
    🙂 Mats

http://www.almcareplan.se
    http://www.casallproducts.com
    http://www.gymleco.se
    http://www.nordicgym.se
    http://www.motionskompaniet.se
    http://www.svmotionfitness.se
    http://www.pfitness.se
    http://www.solana.se
    http://www.spiritgruppen.se
    http://www.swe-sun.se/
    http://www.xrsize.se
    http://www.eleikosport.se/
    http://www.kiprod.com

/adde

• fastforward

Medlem
    20 februari, 2006 vid 21:26

Den erfarenhet jag har av så kallade “hemgym” är att de brukar användas mindre och mindre ju längre tid som går. Man kan alltid hitta anledningar för att slippa träna just den dagen. Dessutom blir träningen med denna typ av maskiner oftast enahanda och tråkig.

Mitt förslag är att träna någon annanstans än hemma – gör en aktivitet av träningen som du planerar upp precis som allt annat. Då är det större chans att det blir av.

• henke201

Medlem
    20 februari, 2006 vid 21:45

Skippa hemmagymmet och lägg pengarna på ett träningskort på närmaste gym istället. Mycket bättre med variation för musklerna och för kroppen!

• Oregistrerade

Gäst
    20 februari, 2006 vid 21:48
    fastforward wrote:
    Den erfarenhet jag har av så kallade “hemgym” är att de brukar användas mindre och mindre ju längre tid som går. Man kan alltid hitta anledningar för att slippa träna just den dagen. Dessutom blir träningen med denna typ av maskiner oftast enahanda och tråkig.

Mitt förslag är att träna någon annanstans än hemma – gör en aktivitet av träningen som du planerar upp precis som allt annat. Då är det större chans att det blir av.

Total trainer blir nog inte så enahanda tror jag. Förresten har jag inte en suck att lösa träningen på annat sätt än detta. Har inte den tiden helt enkelt… Tänkte träna tillsammans med frugan när knoddarna sover. På med babywatchen och köra hårt en timma ett par tre gånger i veckan. Hårt liv eller hur!? Jag har alltid varit totalt oförberedd när surfsäsongen börjar så nu tänkte jag ha gymmet igång till mars så att jag hinner med ca 10 pass innan jag doppar brädan för första gången i år. Jag sitter vid datorn hela dagen så nuvarande fys-status är katastrofal…skulle knappt orka rigga…

• jakob_s

Medlem
    20 februari, 2006 vid 22:22

Den bästa träningen är den man gör..
    Att du gör tränings-starten till ett “projekt” är ett illabådande tecken.

Det klart bästa du kan göra är att ta på dig Skorna och börjar promenixa 30 -45 minuter per dag i raskt tempo, du ska ligga på medel intensivt, ~60% hjärta, precis så du får lite flås..

• rasmus_w

Medlem
    20 februari, 2006 vid 22:29

Tänker du VERKLIGEN köra hemgym, varför inte skaffa en skivstång och ett par skivhantlar? Där har du redskap som kan varieras i det oändliga. Nån slags bänk att köra bänkpress på ska väl vara hyfsat enkelt att fixa. DonPedro brukar ofta slå ett slag för dörrposttrapetsen, gör chins på den och häng i fingerspetsarna så blir fingrarna starka. När chinsen känns lätta, häng på er ett viktbälte.

Ett alternativ kan vara att gå ihop med några grannar/kompisar och köpa gymprylar och kanske inreda en gemensam gymlokal. Fast hur mycket bättre än ett gymkort på ett vanligt gym det är, vet jag inte.

Tilläggas skall att jag tycker råstyrkan mest gör nytta i svaga vindar när man har formulastorlek på prylarna. Är det fullt drag i trefemman upplever jag att konditionen är viktigast, många spinningpass ger många timmar på vattnet i sånt väder.

• Oregistrerade

Gäst
    20 februari, 2006 vid 22:46
    Jakob_S wrote:

Det klart bästa du kan göra är att ta på dig Skorna och börjar promenixa 30 -45 minuter per dag i raskt tempo, du ska ligga på medel intensivt, ~60% hjärta, precis så du får lite flås..

Projekt…jag både vill och måste så det är lugnt. Jag ska ha någon form av cykel eller annat för att få upp värmen innan styrkepasset. Jag hade också tänkt på hantlar och skivstång men är lite osäker på om det ska vara en enkel träningsbänk med lutbar rygg eller något mer avancerat. Jag har 215 cm takhöjd som begränsar. Och givetvis kompletteras det med konditionsträning? Och…jag hinner inte åka in till gym…bor ute på landet med två småbarn…jag har 100m2 källare…alltså SKA jag bygga ett hemmagym.
    Som det ser ut nu så blir det ett Total Gym 1000 för att kunna göra allt möjligt och så en bänk med skivstång och hantlar till att börja med. Vi ska träna 2 pers samtidigt så det behövs två “grejor”.

• donpedro

Medlem
    20 februari, 2006 vid 22:55

Ja jag kan verkligen rekomendera dörrposttrappetsen grymt bra. Bara hänka lite varje gång du går förbi och när de blir för enkelt ere bara att byta grepp, häng bara i fingrarna, växla mellan underhand och överhandsfattning. Låt frugan hänga runt di om du vill det.

Ang hemma gymmet vet jag att kallsupen (vågsurfsite) hade en ressension om den för ett tag sen. Mer inriktad för vågsurfare och deras paddling men kan kanske va värt att kolla ändå. http://www.kallsupen.com/

Annars måste jag ju instämma med resten av kören. Köp ett gymkort definitivt bättre!

• oaxen

Medlem
    21 februari, 2006 vid 08:16

Skippa motionscykeln! En roddmaskin kör igenom nästan hela kroppen, lägg till lite sit-ups och armhävningar så har du fått med 95 % av kroppens muskler.

• s

Medlem
    21 februari, 2006 vid 08:37
    donpedro wrote:
    Ja jag kan verkligen rekomendera dörrposttrappetsen grymt bra. Bara hänka lite varje gång du går förbi och när de blir för enkelt ere bara att byta grepp, häng bara i fingrarna, växla mellan underhand och överhandsfattning. Låt frugan hänga runt di om du vill det.

Håller med!

Jag har tillverkat en själv mellan en vägg och en garderob (av den gamla stadiga varianten). Den gjorde jag av 28mm rundstav och två små träklotsar som jag gjorde ett spår i som rundstaven ligger i. Kostade väl typ 50kr och är superbra. Dessutom tre decimeter bredare än en dörrpost och placerad högre upp.

Denna tillsammans med armhävningar och sittups samt cykling/löpning så kommer du i form. När du sedan känner att framstegen kommer så kommer du hitta tid att träna.

Själv så brukar jag hänga i min trappets någon gång i veckan numera, jag passerar den ofta utan att lägga märke till den… Men jag cyklar till jobbet varje dag och mellanlandar på gymmet några gånger i veckan så det går nog ingen nöd på mig… 😉

/Staffan

• getwet

Medlem
    21 februari, 2006 vid 17:19
    Oregistrerade wrote:
    Jakob_S wrote:

Projekt…jag både vill och måste så det är lugnt. Jag ska ha någon form av cykel eller annat för att få upp värmen innan styrkepasset. Jag hade också tänkt på hantlar och skivstång men är lite osäker på om det ska vara en enkel träningsbänk med lutbar rygg eller något mer avancerat. Jag har 215 cm takhöjd som begränsar. Och givetvis kompletteras det med konditionsträning? Och…jag hinner inte åka in till gym…bor ute på landet med två småbarn…jag har 100m2 källare…alltså SKA jag bygga ett hemmagym.
    Som det ser ut nu så blir det ett Total Gym 1000 för att kunna göra allt möjligt och så en bänk med skivstång och hantlar till att börja med. Vi ska träna 2 pers samtidigt så det behövs två “grejor”.

Jag köper ditt resonemang rakt av. Bor själv numera på landet och det blir då som “stadsborna” påpekar näst intill omöjligt att “köp gymkort och träna istället”. Att ta sig en timme till gymmet, träna 1-2 timmar och hem en timme igen……..icke försvarbart! Inte heller ekonomiskt. Köp du ditt hemma gym, träna när ungarna sover och håll igång kroppen bara. Vi surfare behöver inte vara några superatleter med 100 timmar spinning i veckan och modetrendiga flashiga gym.
    Själv köpte jag en mycket billig variant av hemmagym, började träna på den så smått och upptäckte att det fungerar utmärkt att hålla igång kroppen med. Vissa modifieringar behövdes dock eftersom gymmet tycktes vara byggt för den kortare delen av världsbefolkningen, men det var väl troligen också någon stackars liten Kines som fått skruva ihop det för en billig peng. Kompletterade med fler vikter också eftersom det var anpassat till min fru…….Håller som sagt var igång med hemmagymmet, kommer att komplettera med en motionscykel i garaget om några dagar, och kanske ta en 10-15 gympass på dyra stället långtborthemifrån straxt innan säsongspremiär. Förförra året fungerade det, förra likaså och borde göra det i år igen. 😉

• surfmanj

Medlem
    21 februari, 2006 vid 17:33

Spara dina 1500 och köp dig ett 9,5 m2 segel, då kan du segla när det inte blåser ett skit pumpar du sedan i 2 timmar har du fått riktigt bra träning!

• Oregistrerade

Gäst
    21 februari, 2006 vid 19:07
    getwet wrote:
    Oregistrerade wrote:
    Jakob_S wrote:

Jag köper ditt resonemang rakt av. Bor själv numera på landet och det blir då som “stadsborna” påpekar näst intill omöjligt att “köp gymkort och träna istället”. Att ta sig en timme till gymmet, träna 1-2 timmar och hem en timme igen……..icke försvarbart! Inte heller ekonomiskt. Köp du ditt hemma gym, träna när ungarna sover och håll igång kroppen bara. Vi surfare behöver inte vara några superatleter med 100 timmar spinning i veckan och modetrendiga flashiga gym.
    Själv köpte jag en mycket billig variant av hemmagym, började träna på den så smått och upptäckte att det fungerar utmärkt att hålla igång kroppen med. Vissa modifieringar behövdes dock eftersom gymmet tycktes vara byggt för den kortare delen av världsbefolkningen, men det var väl troligen också någon stackars liten Kines som fått skruva ihop det för en billig peng. Kompletterade med fler vikter också eftersom det var anpassat till min fru…….Håller som sagt var igång med hemmagymmet, kommer att komplettera med en motionscykel i garaget om några dagar, och kanske ta en 10-15 gympass på dyra stället långtborthemifrån straxt innan säsongspremiär. Förförra året fungerade det, förra likaså och borde göra det i år igen. 😉

He låt vettigt. Du är ju säkert lite äldre och större än undertecknad (som måste hitta sitt login). Det folk inte verkar förstå är att tid ibland inte finns liksom. Min “lediga” tid med en 2-åring och en 5-åring brukar infinna sig efter 21.00 då man är ganska mör. Ibland kan man få dispans av makten men nio är normalfalet och då brukar man säga hej till frugan och utmattad som en blöt disktrasa ramla ihop framför TVn. Bättre då att träna OCH snacka med frugan samtidigt! Jag har också funderat på att köpa lättvindsutrustning tex Jesters Falcon (som jag suktar efter ett par gånger i veckan…) som finns billigt och bra bara några mil härifrån men jag tror att jag ska fokusera på blåsiga helger i Varberg… Vis av alla de gånger jag varit där när det verkligen blåser är att jag är så ovan vid vågor att jag storknar på en halvtimma och det ger ju inte så mycket. Jag tror att jag i alla fall fått bra tips så att jag kan fixa gymmet. De billiga hemgymmet tror jag inte på av samma anledning som getwet. Jag är för lång och dessutom brukar de vara rappliga. Det blir alltså en Total Gym 1000, en bänk med hantlar och skivstång samt en dörrposttrapets eller vad det hette å kanske en träningscykel. Jag har ju stort hus och måste utnyttja ytorna liksom…

🙂 Mats mitt på onsala-sverige-världen…

• donpedro

Medlem
    21 februari, 2006 vid 20:05
    Oregistrerade wrote:
    getwet wrote:
    Oregistrerade wrote:
    Jakob_S wrote:

He låt vettigt. Du är ju säkert lite äldre och större än undertecknad (som måste hitta sitt login). Det folk inte verkar förstå är att tid ibland inte finns liksom. Min “lediga” tid med en 2-åring och en 5-åring brukar infinna sig efter 21.00 då man är ganska mör. Ibland kan man få dispans av makten men nio är normalfalet och då brukar man säga hej till frugan och utmattad som en blöt disktrasa ramla ihop framför TVn. Bättre då att träna OCH snacka med frugan samtidigt! Jag har också funderat på att köpa lättvindsutrustning tex Jesters Falcon (som jag suktar efter ett par gånger i veckan…) som finns billigt och bra bara några mil härifrån men jag tror att jag ska fokusera på blåsiga helger i Varberg… Vis av alla de gånger jag varit där när det verkligen blåser är att jag är så ovan vid vågor att jag storknar på en halvtimma och det ger ju inte så mycket. Jag tror att jag i alla fall fått bra tips så att jag kan fixa gymmet. De billiga hemgymmet tror jag inte på av samma anledning som getwet. Jag är för lång och dessutom brukar de vara rappliga. Det blir alltså en Total Gym 1000, en bänk med hantlar och skivstång samt en dörrposttrapets eller vad det hette å kanske en träningscykel. Jag har ju stort hus och måste utnyttja ytorna liksom…

🙂 Mats mitt på onsala-sverige-världen…

En liten tanke som slår mig när ni pratar om att ni är ledig från 21 och att det inte finns någon annan tid. Varför träna inför vindsurfingsessången då för. Brukar ju bli mörkt vid den tiden så då hinner du nog inte bli så utmattad på vattnet trots att du inte tränat. Det tar säkerligen längre tid att åka till surfet rigga grejjerna och surfa än att åka till gymmet och gymma 1-2 timmar. Bara en fundering, hur har ni tid att surfa när den sessången kommer då?

• getwet

Medlem
    21 februari, 2006 vid 20:20

Eftersom du skrivit i Ni form antar jag att du syftar på oss bägge två, oregistrerad samt undertecknad. Jag har inga problem med tiden för att träna, troligen den här på konfen som har mest tid till surf och fritid förutom en o annan pensionär. Avståndet till gymet är problematiken för min del, och att lägga fyra timmar för att träna 1 1/2 till 2 timmar känns helt fel…….. Därför tränar jag hellre hemma, på hästryggen eller i mitt snikgym som duger gott för den nivån jag surfar på.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning för styrketräning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.