Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning i Stockholm

• Utrustning i Stockholm

Publicerad av anonym-anvandare på 26 april, 2002 vid 07:36

Jag funderar på att köpa lite grejer till i år, jag har inte haft windsurfing prylar sedan mitten av 90 talet. Men jag har windsurfat ett par veckor per år utomlands och hyrt grejer.
    Nu vill jag ha lite grejer som man kan använda i Sverige och i Sthlm. Finns det någon proffs tyckare som har windsurfat mycket i Sthlm som vet vad jag skall ha för bräda och segel storlekar. Hur många repor/år kan man räkna med osv?

anonym-anvandare svarade 22 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 07:59

Personligen tycker jag (utan att ha provat) att formulaprylar verkar lite stora, men det är många i Sthlm som har och trivs med såna. Vill man segla riktigt mycket så är nog en Starboard 155 eller 175 e.d. med en 10-11-kvadratrigg det bästa. Uppenbarligen kan man köra mellan 4 och 10 m/s, fast jag tror att man nog vill vara på en (mycket) mindre bräda när det blåser.
    Personligen har jag bytt upp mig från 107 till 125 liter och 7.5 som störst, och även om jag inte får segla lika mycket som formulakillarna så tror jag att jag kommer att ha mycket roligare;-)

Kort sagt, segla nästan varje dag och ha roligt – formula
    Segla lite mer sällan men ha jätteskoj (min högst personliga teori i alla fall) – 125-140 liter med runt 8 kvadrat som störst och dessutom minst ett mindre segel.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 08:41

RRD AVANTRIDE M 275, 130 volym och ett NP Diablo 8,4 borde väl fungera?

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 09:32

Jag har seglat 296/8m2 i ett par år och det är definitivt för klen utrustning (väger 85 pannor) om man vill segla mycket och har ett vanligt kneg…dvs seglar mest på helgerna. En SB55 går att få hyggligt billigt eftersom den inte kan matcha de bredare brädorna på tävlingarna i år. Den är dessutom rolig att segla enlig de som haft/har en dylik! Köp stort och du kommer att få segla mycket…

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 11:22

Borde vara hur bra som helst! Fast den anonyme som också har svarat har tyvärr en poäng i att man får segla mer med formulaprylar.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:15

Men formula prylar är väl inte så kul att köra med, är det inte väldigt tyskt att bara ligga och köra fram och tillbaka hela tiden?

• boman

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:16

Jag är ju inget proffs men….
    Skaffa en formula med en 11m2 rigg (endast en rigg räcker) perfekt att plana runt med i Sthlm skärgård och på andra platser i sverige, självklart måste du kompletera detta med en freeride eller freestyle ca 96l-105 liter, ett 6,7 & 5,7 segel när det blåser i.
    Formulan gör att du kan segla nästan jämt, sköna sommar dagar med sjöbris,shorts och lyckra tröja…mmhh,

Om du vill ha ett riktigt optimalt kitt för Sthlm, som täcker allt, typ blåsiga dagar på Torö& Väddö, så köper du till en vågis på 74L och några vågsegel,
    Många prylar blir det men det bli ännu mera repor, det finns inga genvägar till det optimala kittet, Hej hopp o lycka till.

• boman

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:28

seglat fram och tillbaka har jag gjort i senaste tio åren! med små prylar.

Men med en formula går det ju att ta sig någonstans,

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 13:38

men ett formula kitt är tokigt dyrt, bara en bom går lös på 4 000 – 8 000 kr.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 16:10

Akta dig för formulagrejor om du är ute för att ha kul, de är ju avsedda för att tävla med och typ tokkryssa, mycket tyskt.

Går ju knappt att bära skiten til vattnet dessutom 🙂

Nej!
    Köp Freeride bräda och Nocam segel typ 8.5 max!!

• anonym-anvandare

Medlem
    26 april, 2002 vid 18:17

Köp inte Formula,

Jag provade F för första gången förra veckan och kan inte förstå att det fått sådan spridning, skittrist precis som du misstänker, den defenitiva dödsstöten för “surf” delen i vindsurf.

Själv har jag en RRD 280 Avantride (150l) och ett NP supersonic 9m2 för lättvind. Jag funderar dock på att byta till chamberssegel. Jag väger 80 kg och hade skaffat mindre bräda om jag bodde på västkusten.

ok, lycka till.
    /Richard

• boman

Medlem
    26 april, 2002 vid 19:24

Det är absolut inget krav på kolbom när man seglar formula.

• boman

Medlem
    26 april, 2002 vid 19:40

150L & 9m2 !! oj vad stort att frirajda med.
    den har du skit kul på förstås, vad gör du på den som du inte gör på en formula? jag har ju bara 5 liter mer på min formula.
    Ska du verkligen byta till chamber segel? freeride känslan försvinner fort då,
    ditt nästa steg efter det blir att byta bräda till en formula….

Kör hårt!

• oscar

Medlem
    26 april, 2002 vid 19:50

Ja, det är inte så kul att segla runt på en formulabräda i sommarbrisen, MEN ställ dig på samma startlinje som svenska eliten och det är garanterat en helt annan grej. Du pressar dig till det yttersta för att ta den där extra graden höjd för att nå upp hela vägen till kryssmärket utan att behöva slå en extra gång. Sen är det tokslör i full speed. Brädan dyker i vågorna och du är nära att få kastfall men du klarar dig ner till gippen och kan se fram mot ytterligare ett varv trots att mjölksyran redan sprutar i armarna. Det värsta är att du ser att Marcus Emanuelsson redan är uppe vid kryssmärket igen.

Racing är för män!
    Vem som helst kan kryssa runt på en freeride och tycka att “Jag har SÅÅÅ mycket roligare än de där formulaseglarna”. Kom igen när du testat att köra riktig racing.

Okej, det är kanske inte så mycket surf i formula men fråga Anders Bringdal vad han tycker om freestyle. Inte mycket surf där enligt honom kan jag säga, han har inte en freestylebräda i sin nya AB+ linje, det är racing eller vågsegling som gäller för honom. Och hur mycket surf är det i freeride? 95% av alla vindsurfare skulle nog inte kunna kalla sig surfare.
    Kolla in Scott Mckercher i Margret än masthög dag, där kan vi snacka SURF!

Där har ni iallafall min åsikt. Formula rockar för alla som VÅGAR ställa sig på startlinjen.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 april, 2002 vid 13:15

Ok,

Ursäkta alla Formula ägare men vad jag talar om är ju en fallskärm för de dagar man åkt ner till kusten och vinden sviker. Det är ju betydligt billigare att skaffa ett begagnat rejält tilltaget freeride paket för detta ändamål.

• dr-masse

Medlem
    29 april, 2002 vid 08:27

Det där tycker jag låter som ett perfekt kit som största grejor i Stockholm, om du är av min vikt å längd ungefär. (190 + 75 kg är jag)

Tycker faktiskt att just den brädan är rätt lockande…

Från Diablot kan du kliva ner på sexhalv eller nåt, sen typ femhalv och fyrhalv. Allt du behöver på fyra segel, inte dumt.

Komplettera med mindre våg/friåkningsbräda och du är kitad!

Ungefär så har jag gjort, och det funkar för mig. (jag har alltså två brädor å fyra segel allt som allt).

Vill man segla mest är det, som många redan påpekat, Formula-grejor som gäller. Men då bör man nog vilja tävla oxå, som det skrivits här så är det på startlinjen det avgörs.

Fast har man som jag inga tävlingsambitioner (och liten möjlighet att anpassa sitt liv efter tävlingsdatum och liknande) så är jag mer tveksam till Formula. Grejerna ÄR rätt dyra, håller sämre (det är tävlingsprylar vi talar om här) och mindre manövrerbara än en medelstor freeride-bräda (som du frågar om). Vill man kunna kryssa runt i väldigt lätta vindar fina skärgårdsdagar så kan ju en beggad formula och en nio-tiokvadratrigg vara klart intressant, själv väljer jag bort de dagarna surfmässigt utan väljer dagar med mer vind numera.

Skälet till att jag skriver varför formula är dyrt är att det hänger ihop med att tävla (för de flesta). Och när man tävlar vill man inte bli omseglad som f-n hela tiden för att man har toksämst grejor av alla. Det här är ju iofs i hög grad en mentalitetsgrej, men jag har grymt svårt att se mig själv tävla så smått i formula och INTE suktas av kolbommar, fetfenor, värstingmaster samt jättesegel. Och det kostar. Rejält. En redig kolbom kostar ju som min bräda.

En stor nackdel som formula brädor har, tycker jag, är att den “prylbalans” de är byggda för kräver rätt stora riggar. Jag gillar att segla på så små grejor som möjligt, då är det inge vidare med en formula-bräda som är mer eller mindre oduglig med segel under åtta kvadrat… Visst, moderna formulagrejor har ett ruggigt vindregister, men här gäller det att fråga sig vad man vill. Tävlar man så är det enkelt, men själv skulle jag aldrig välja att köra en fet formula med 9.8 när jag kan köra vågbräda och 6.2 istället… Ja, jag väntar gärna på vindbyarna, det är en konsekvens jag har valt att ta. Med Formula planar du hela tiden.

I Stockholm så åker jag i lättare vindar på AHD FreeDiamond 70 och Simmer 8.6 som största grejor. Brädan har valts för att kunna vara ute och åka lite de dagar det är fint och blåser lite mindre. Det funkar utmärkt. När det blåser mer så är brädan skoj, så fort det går åker lilla brädan fram (vid typ 8-10 sekundmeter).

Faktiskt så funderar jag på att i framtiden köpa en snäppet mindre “största” bräda för att minska gapet mellan AHDn och vågbrädan något. De dagar det blåser lite för lite så tänkte jag träna manövrar i lättvind istället, det är kul att förbättra sig på detta har jag nån slags idé om. Smygtittar på en stor freestyle eller freemove, typ.

Nu vart det kanske lite dissning av Formula här 😉 Det var ju inte riktigt meningen, men jag tror att man bör reflektera över vad man köper när man väljer en sådan bräda. Allt det här är ju som när jag för ett par år sedan här på konfen ställde en liknande fråga som dig och fick till svar “fundera på vad du vill istället” och det var ju helt sant.

Så – fundera först på vilken segling du vill ha och prioriterar. Och vad får det kosta?

Hade jag fett med pengar och tid skulle mitt “drömkit” vara superenkelt:

ett styck Formula + niotiokvadrat helkolrigg

ett styck Friistalj + sju å sexnoll

ett styck våg + femfem, fyrsju å fyrnoll

ett styck åka-fort-som-fan + sjunoll cambervörsting

ett styck nybörjar för kompisar.

Men det har jag varken råd, plats eller tid med. Så det blir kompromiss, istället. Och just precis där någonstans så börjar det bli knepigt… 😉

Men jag är klart nöjd med mitt “Stockholmskit”, hoppas du kan hitta DITT!

Lycka till å Surfa På!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustning i Stockholm

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.