Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utrustning och spots i hårda vindar

• Utrustning och spots i hårda vindar

Publicerad av yomoooo på 22 augusti, 2020 vid 23:09

Ni som kört en del speed, hur gör ni när det börjar blåsa över 10 m/s? Har en freerace-utrustning som jag kört med i några år men kör bara den upp till 7,0-vindar, sen byter jag till en freewave-utrustning får att få lite mer kontroll. Känns som att om man ska ut och åka i hårdare vindar måste man ha en spot där det inte blir så förbannat choppigt om man ska kunna bränna på i 30 knop+

Behöver man en anpassad spot för speed? Är grejerna tillräckligt förlåtande för att hantera chop? Eller är jag bara feg? 🙂

Hur gör ni?

sailortrash svarade 4 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • Stefan_Foil

Medlem
    23 augusti, 2020 vid 10:31

Vad har du för bräda? +30 knop borde va möjligt även om choppigt.

• yomoooo

Medlem
    23 augusti, 2020 vid 22:00

Vad har du för bräda? +30 knop borde va möjligt även om choppigt.

Jag kör på en AHD SL1, freeracebräda på 125 liter som jag använder upp till drygt 10 m/s, sen tycker jag den börjar bli väl stor och ta vind.

Frågan jag ställer är väl egentligen vilken bräda/segel man kliver ner på under den storleken om man vill fortsätta åka fort, och hur den upplevelsen blir när man inte har tillgång att köra på en välplöjd speed-kanal i Sydfrankrike? Hur ser det ut där du brukar köra?

• Stefan_Foil

Medlem
    25 augusti, 2020 vid 19:39

Nä jag kör inte så mycke speed men har varit uppe i 30+ knop med en Copello 265, 95 lit slalom race bräda och 6,4 race segel. I Näsby park vid nordligt, ganska platt vatten då men byigt och kulingvindar. Det va många år sen, på 90 talet. Smalare/mindre freerace brädor duger nog bra men freerace segel klarar inte så mycket tryck utan att bli ohanterliga enligt min erfarenhet.

• sailortrash

Medlem
    26 augusti, 2020 vid 17:45

en snabb slalom kring 90-100 l plus ett fullcambrat segel i lämplig storlek (5.7) låter väl bra
    Tror knappast du behöver årets grejer ens, för att spräcka 30 knop i är väder…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Utrustning och spots i hårda vindar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.