Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › utrustning på taket
-
utrustning på taket
Publicerad av men på 29 mars, 2004 vid 16:08ska iväg i sommar och tänkte ta med utrustningen som jag ska sätta på taket. det blir en bräda i boardbag och en segelbag, jag undrar hur snabbt man kan köra med det på taket utan att det faller av, det kommer antagligen sitta fast ganska hårt men vi ska genom tyskland så farsan har planer på att gasa kring 200 är det äns möjligt
mvh micke
surfen svarade 20 år, 9 månader sedan 14 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
ähhh kommer knacka i grejerna som satan. Körde en gång i 140 med min lilla bmwn och det kändes obehagligt. I 200 säger du.. Hm jag rekomenderar det inte
-
Hej
fråga GETWET om detta, han vet hur fort man inte ska åka….gäller både med egen bil i svedala samt hyrbil på Fuerte………..
-
Allstå, det har ju hänt att det gått över 110 något litet ögonblick då och då. Av en ren slump, som ofta hängt ihop med kulingvindar å så.
Men 200… hmmm. Nej.
Har kört 140-150 med prylar på taket i Tyskland (och även öhrmrmm i ett land mellan Tyskland, Danmark, Norge och Finland) och det går ju. Men 200 är liksom lite mer.
Skulle inte vilja förklara för tysken varför min bräda spetsade hans AMG Benz på autobahn utanför München i 210 stundenkilometer, nein.
Surfa På!
-
Har legat och bränt 180 – 190 utan problem. Har då vanlig dropplist eller railsräcke, har du de nya fötterna som pressas mot taket vet jag inte om det stoppar.
Var noga med att ha nya spännband då de halverar sin styrka efter 5 år. -
Det man inte kan få med in i bilen är inte värt att ta med…därför skaffar man inte en sedan-modell eller för liten bil eller sportbil…ALLT msåte in i bilen såklart! Tar lite plats o ger jävligt dålig sikt…men på taket…då går det ju inte lika fort!
Fick in följande i en gammal Renault 5 en gång: 3-4 bommar, 12 segel nånting, utrustning, selar o grejer o vanlig packning och fyra personer(!) Världsrekord? Kanske! Brädorna hade vi på taket den gången…
/David -
Hehe…..det går att köra över 200 men det blir dyrt…
Robert “Bräck” och jag körde med fyra brädor på taket i 230-240 på autobahn med trimmad turbo bil och det gick bra……tills jag lämnade in bilen på service. Services killen påpekade att han aldrig sett ett roofracket sitta löst någongång………
Så de är väl inte direkt att rekommendera.
Man har väl tappat ett par brädor genom åren. Glömmer aldrig bort en gång i Varberg när jag inte ens spännde fast brädorna………efter ca 2 km blev jag omkörd av vettvilling (tyckte jag) som hytte med näven och stoppade mig samt påpekade att jag nog “glömt” något därborta i diket……och där låg två brädor inne i en kohage och ett gäng mycket nöjda kor stod och slickade av saltet från min fina vågis….
På Fuerte har det också tappats en del grejer samt på E22:an, bråttom till sjöbrisen på Haga…..fast jag tyckte det var snyggt med RRD logga och glasfiberstänk i fronten på dyra Mercan, men ägaren delade inte min uppfattning. -
Micke!
Det är fasen tur att du skaffat släp, och förvarar prylarna där istället.
-
Svar till:
Hehe…..det går att köra över 200 men det blir dyrt…
Robert “Bräck” och jag körde med fyra brädor på taket i 230-240 på autobahn med trimmad turbo bil och det gick bra……tills jag lämnade in bilen på service. Services killen påpekade att han aldrig sett ett roofracket sitta löst någongång………
Så de är väl inte direkt att rekommendera.
Man har väl tappat ett par brädor genom åren. Glömmer aldrig bort en gång i Varberg när jag inte ens spännde fast brädorna………efter ca 2 km blev jag omkörd av vettvilling (tyckte jag) som hytte med näven och stoppade mig samt påpekade att jag nog “glömt” något därborta i diket……och där låg två brädor inne i en kohage och ett gäng mycket nöjda kor stod och slickade av saltet från min fina vågis….
På Fuerte har det också tappats en del grejer samt på E22:an, bråttom till sjöbrisen på Haga…..fast jag tyckte det var snyggt med RRD logga och glasfiberstänk i fronten på dyra Mercan, men ägaren delade inte min uppfattning.[/ QUOTE ]
Vad sade försäkringsbolagen? -
Hej!
Tappade 3 brädor,5master,3bommar,9segel på väg ner till haga för 10 år sedan från pappas nya bil. Hade polare som låg i en bil bakom och hetsade till omkörningar. I en omkörning av 3 andra bilar lossnar allt från taket, takräcket släppte från alla fästen samtidigt. Gick väl i ungefär 150-160. Jag såg hela vindsurfing paketet flyga i väg i backspegeln och missade polaren bakom med en decimeter. Vågar knappt tänka på vad som hade kunnat hända om dom träffats, eller om en mötande bil träffats, ojojoj man hade väl suttit i finkan fortfarande. Hur som helst så studsade prylarna en gång i asfalten och fortsatte sedan ut på en äng. Det var bara att vända om och lasta på prylarna igen, medans vi står där och lastar på igen passerar en snutbil typ en minut efter att prylarna seglat av taket. Nära ögat fick ett nytt begrepp…
Nu mer kör jag aldrig fortare än lagen tillåter 🙂 Det är inte värt att komma 15-20 min tidigare till surfet, när man riskerar andra människors liv genom att köra som en dåre för att man är surfsugen.//Nicklas
-
Åk tidigare så behöker ni inte åka så fort så är allt löst. Sparar bensin, liv, bil.
-
Vad händer egentligen med brädan när den flyger av? Den borde ju pulvriseras tycker man..
-
Apropå detta, vilket håll skall man lägga brädan på? När man ser surfare på väg ser man alla möjliga kombinationer.
Själv har jag alltid kört med brädan upp och ned och nosen fram, så att den sticker upp så lite som möjligt.
När jag nu köpte min nya starboard och boardbag till den så följde det med instruktioner att alltid lägga brädan på botten med nosen bakåt, som en spoiler typ. Vad är det för bra med det???
.s
-
man får ju inte dålig downforce med ett par brädor på taket
i starboardfallet kanske det handlar om att brädan inte ska täcka sikten, greppet inte ska pajja, fenan inte ska sticka upp o pajja närmstsa viadukt det sistnämnda gäller kanske bara formula. Kanske också är så att brädan är utformad så at den är plattare i botten och ger bättre yta mot takräcket och att den kanske ger mindre motstånd.
Kan nog vara bra att köra en rem igenom nån stropp eller så också så att brädan iaf hänger kvar o pajjar din bil ist för en dyr merca.
oj
-
På dagens nya och lätta brädor måste man lägga brädan med botten ned! För om du har otur så så förstör spännbanden kanterna på brädan, du kommer om du har otur att få djupa jack där. För det är oftast inte mer en ett par lager kol/glasfiber i botten. Kanske fyra fem lager där du står.
Så botten neråt nosen bakåt för att minska luftmotståndet….
Logga in för att svara.