Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Utrustningen kan sabba allt!
-
Utrustningen kan sabba allt!
Publicerad av farbror_j på 19 september, 2005 vid 08:29Hade just trätt i nedhalstampen i spännhandtaget och tog i för att få en segelsättning (cambersegel kan vara lite bångstyriga så jag tog i en del) då nedhalshandtaget gick rakt av och skar djupt in i långfingret. Blodet sprutade och jag fick nödtorftigt tejpa ihop fingret och lämna alla prylar på plats. SÅ, istället för att få en underbar söndag på vatten tillbringades 4 timmar på akuten.
Det blev 7 stygn i ena handen och lite diverse hudlimningar i den andra. Kommer nu lämna draghandtagen och istället fortsätta med de hederliga rundstavarna, går de av ramlar man på sin höjd baklänges på rygg och får istället använda hängselen för att få ner nedhalet.
Hoppas ni andra hade en trevligare helg!
/Jörgen
anonym-anvandare svarade 19 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
Kan du lägga upp en bild på hantaget så man
ser vilken man skall hålla sig borta från.Har själv en som set ute lite som ett styre
med två hål i mitte. -
Fasen vad retligt!
Om du hade samma handtag som jag har haft, alltså ett sånt man håller i en hand, så vill jag också varna för dom.
Har också dragit sönder en sån, men skadade mig inte alls lika allvarligt.
Däremot blev jag lite skärrad, för det blev några riktigt vassa kanter på bitarna.Nu kör jag med en sån där alu-pinne med två hål, och dom känns mycket säkrare. Går den av gör den det förmodligen vid ett av hålen, alltså mellan händerna där dom inte gör någon skada, och inte inne i handen.
Pinnen är dessutom mycket, mycket skonsammare mot tampen. Men enhandshandtaget var det skitlätt att dra sönder tamparna.
/jeppo
-
Det var ett sådant som man håller i en hand. Får försöka komma ihåg att fota den när jag kommer hem och lägger sedan ut bilden.
/Jörgen
-
Trist att höra! Ett förslag är att du använder hängselens krok istället. Bara att linda tampen ett par varv runt kroken och sedan ett varv runt stången. Har gjort det i flera år och förutom att det är en pryl mindre att tänka på så är det både enklare och säkrare än alla andra sätt tycker jag.
-
Använd midje/sittsele kroken istället.
Gör en timmerstek runt röret, INTE kroken!! den kan lossna, och dra. Enkelt, och man slipper en massa onödiga prylar.
-
Köp en nedhalsvev istället, fungerar bra och sparar både rygg och händer!
Frid
-
vindsurfing.se har oxå vev, billigare än surfbutiken.Jag har pinsystem, men är osäker på om dom har för förlängare med “vårtor”.
-
hej, jag har gjort en egen tampspännare som funkar hur bra som hällst. kan förklara hur du kan göra.
1.
slakta ett ganska stort spännband, ett sånt som man sätter fast bräderna på taket med. nu menar jag inget klick klick spännband utan ett vanligt där man drar i bandet.
2.
fila av räfflerna på halva den fjäderbelastade metalbiten i metallramen. altså, fila från ena kanten och till mitten.
3.
Sen tar du och klipper av bandet ca 30cm och gör en fet ögla.
4. klarnu kan jag förkalra hur den funkar.
1.
öglarn är meningen att man ska dra i.
2.
ta tampen och forma på lagom avstånd ett u.
3.
stick in u:et i spännaren där den delen av tampen som ska spännas går genom den räfflade delen och den andra delen av u:et går tillbaka där det är filat så att den inte får något fäste. den är det bara att dra.fördelen med denna är att man kan sätta den mitt på en tamp utan att behöva sticka igenom någon ände först.
-
Nu har jag hört så många varianter att jag måste visa min egenhändigt tillverkade “riggpinne”: ett gammalt stolsben i hårt trä, diameter cirka 4 cm, längd cirka 30 cm, två borrade hål. Som lyx-option en fastskruvad clam-cleat att fästa tampen i. Funkar helt otroligt bra!
-
Som Farbro-Barbro säger:
“Det finns Innnnga genvägar till det perfekta ljudet”
-
Om man vill vara riktigt lat i framtagandet av riggpinne så kan man skippa hålen och bara slå ett dubbelt halvslag runt pinnen…
-
eller en pålstek som man sedan drar i med hängselen, eller handen om det är vågsegel..
-
Glenn, vad skulle du ta för att konvertera en förlängare du har väl ingen till salu va??
Logga in för att svara.