Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustningsångest…Hjälp!

• Utrustningsångest…Hjälp!

Publicerad av loyssan på 11 juli, 2006 vid 08:28

Har nu bestämt mig för att köpa en egen utrustning, men jag lyckas inte bestämma mig för vad jag ska köpa ..Har en enorm beslutsångest så den tid jag skulle kunna haft på vattnet tillbringar jag framför datorn istället, suck!

Har gått en del kurser så jag har väl kommit från det allra första nybörjarstadiet, klarar väl med lite vilja av strandstart o jipp. Vad ska jag ha för bräda tror ni? Har funderat på en Starboard Carve 133? Är det värt att köpa wood varianten? Den kanske är för liten, kanske ska satsa på en mer nybörjarbräda? Väger 67 kg. Men jag vill ju inte ha nåt som blir tråkigt direkt.

Och det här med segelstorlek. Är ett 5,4 segel för litet för carve brädan? Kommer segla mest på vänern, så ett större segel kanske vore bättre men då blir det nog för jobbigt att dra rigg.Lite klen:wink:Kommer nog vara en del på västkusten, så där borde ett 5,4 segel funka tycker jag. 2 segel vore ju det optimala men det får bli nästa år.

soundwave svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    11 juli, 2006 vid 08:53

Kan du köra hyffsat och väger 67kg skulle jag satsa på en bräda i 120litersklassen, 133an är ok oxå men större tröttnar du nog fort på.

Jag skulle satsa på ett 6.0 segel- det ger fler dagar på vattnet. mindre än 5.4an är nog dumt som enda segel iaf.

/Thomas

• bergelin

Medlem
    11 juli, 2006 vid 09:32

Håller med föregående talare om att det är bättre att satsa på en bräda i 120-litersklassen. Då kan du som andra bräda köpa en 100-liters sedan och då kommer du att vilja köpa en typ 80-litare och då säljer du din 120-liters. En bra stege att gå nerför om man vill kombinera fulländad inlärningskurva med optimal surfupplevelse. En 130+ -bräda är rolig i en kvart.

// Erik

• jhj

Medlem
    11 juli, 2006 vid 10:32

Det är bara att köpa min Fanatic Triple X 119 2004 så försvinner ångesten. Brädan finns i Karlskrona. Skicka ett meddelande om du är intresserad.
    Jonas

• loyssan

Medlem
    11 juli, 2006 vid 16:53

Tackar för tipsen, får nog tänka om lite angående brädvalet. Jag är lite rädd för att jag med en mindre bräda kommer tillbringa mkt tid i vattnet istället för på..Nån som har nåt bra att säga om Carvebrädan annars?

• bergelin

Medlem
    11 juli, 2006 vid 16:58
    Loyssan wrote:
    Tackar för tipsen, får nog tänka om lite angående brädvalet. Jag är lite rädd för att jag med en mindre bräda kommer tillbringa mkt tid i vattnet istället för på..Nån som har nåt bra att säga om Carvebrädan annars?

Ja det som finns att säga om den är att den är för stor att köra igång på om du väger 67 kilo. Annars är det en bra bräda om man bor vid en sjö och kör med segel mellan 6.5 och 8 kvm.

Eller rättare sagt, den är PERFEKT för dig den första veckan (de 5-6 första surfdagarna) men så fort du lär dig grundläggande saker såsom att använda fotstroppar och hängsele vill du aldrig använda den igen.

Lyssna till tipsen och köp en bräda runt 120 liter. (framförallt om du redan testat på vindsurfing ett par gånger)

// Erik

• Knatte

Gäst
    11 juli, 2006 vid 17:45
    Loyssan wrote:

Har ingen jättekoll på carvebrädan, men de brukar väl få bra i tester i alla fall:laugh:
    Du skall definitivt ha större segel än 5.4 kvm om du har en sådan Carve bräda. Du bör nog välja minst 6.5-7.0 kvm om du skall ha ett segel. Det kommer bara bli konstigt med ett 5.4 kvm.
    Tror du utan problem kan välja 133 modellen om du inte skall lära dig loopa och satsa på höga hopp mm. Du kommer få mycket seglingstid och klara vindar uppåt 10-11 m/s om du väljer ett segel i storleken 6.5-7 kvm. Vill du ha en bräda som klarar mer vind, så ta modellen 122 liters modellen som är lite mindre.

Visst får du roligare på en 120 liters modell, men du kan tappa lite seglingstid också.:tongue:

• wiseguy

Medlem
    12 juli, 2006 vid 06:29
    Bergelin wrote:
    Håller med föregående talare om att det är bättre att satsa på en bräda i 120-litersklassen. Då kan du som andra bräda köpa en 100-liters sedan och då kommer du att vilja köpa en typ 80-litare och då säljer du din 120-liters. En bra stege att gå nerför om man vill kombinera fulländad inlärningskurva med optimal surfupplevelse. En 130+ -bräda är rolig i en kvart.

// Erik
    130 liter kan vara rolig i längre än en kvart. Det roliga kan faktiskt vara att få komma ut lite oftare. detta gäller speciellt om man bor i en vindfattigare del av landet, det är ju skönt att emellanåt bara få komma ut och plana lite. Men visst, brallar det i så är ju det minsta som går att köra med också det roligaste.

Men nästa bräda jag köper kommer vara en stor jäkel så kommer jag kanske att få upp mina surfdagar över 10 per år 😀

• bergelin

Medlem
    12 juli, 2006 vid 12:11
    wiseguy wrote:
    Bergelin wrote:

// Erik
    130 liter kan vara rolig i längre än en kvart. Det roliga kan faktiskt vara att få komma ut lite oftare. detta gäller speciellt om man bor i en vindfattigare del av landet, det är ju skönt att emellanåt bara få komma ut och plana lite. Men visst, brallar det i så är ju det minsta som går att köra med också det roligaste.

Men nästa bräda jag köper kommer vara en stor jäkel så kommer jag kanske att få upp mina surfdagar över 10 per år 😀

Det du säger är sant! Jag har största segel 6.2 och ska istället köpa en kite för att segla med den när det blåser mindre..

Tycker inte att det är superkul med ett 8 kvm och en 130-liters.. Men det är bara min åsikt.

men en 130-liters eller tillochmed 160 liters är ju bättre för en nybörjare, inget snack om saken! 🙂

// Erik

• soundwave

Medlem
    12 juli, 2006 vid 21:22

köp en formula

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustningsångest…Hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.