Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustningshjälp

• Utrustningshjälp

Publicerad av Borttagen användare på 4 juni, 2011 vid 20:18

Hej allihopa!

Efter att ha sett ett par rejält snabba killar på brädor när jag var i nice förra året, så kom jag hem rejält sugen på att börja vindsurfa. Och eftersom att min gode far hade surfat på sånna nån gång på åttiotalet och jag inte kunde någonting om denna sport, så inpulsköpte vi en gammal Dufour wing.

Jag ångrar inte köpet, för den var absolut inte dyr och jag har fått pröva på lite av sporten.
    Men nu under våren så har jag börjat läsa på lite och insåg ganska snabbt att om jag överhuvudtaget vill fortsätta med det här så måste jag köpa nya grejor (För dem som inte vet är Dufour wing en drygt fyra meter lång, tjugo kilo tung bräda med trekantssegel :tongue: ).

Men för att komma till saken så behöver jag hjälp med att välja grejor.
    Jag är 16 år så min budget är kanske inte den bredaste, men den finns ändå. Jag har i gengäld mycket tid och stor vilja att lära mig.

Det är klart att jag är en nybörjare och ska såklart inte börja med det svåraste, men jag vill inte heller ha utrustning som jag tröttnar på direkt, utan som jag kan utvecklas en bra bit på.

Ja det jag vill ha är helt enkelt hjälp. 🙂
    /Adrian

EDIT:
    Okej jag var kanske lite otydligt i mitt första utkast, det är ju inte meningen att ni ska sitta och plocka ihop ett helt set åt mig.

Men om man tar den här kitet som exempel:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32748&title=fanatic-stingray-tt-150l-2c-simmer-vision-4-2c5-kvm-och-tillbehoer&cat=29

Då har vi en Fanatic Stingray TT på 150l, 73cm bred och ett 4,5kvm segel, är det något att satsa på?

tsss svarade 13 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • oscar

Medlem
    5 juni, 2011 vid 12:02

Bra att börja med men du kommer behöva ett större segel ganska snart. Stingray är en riktigt snabb bräda som du kan ha mkt kul med. Komplettera med ett 6.0 och sen ett 7.5 så har du ett bra kit.

• Borttagen användare

Borttagen användare
    5 juni, 2011 vid 13:02

Okej tack! Men, vad är egentligen poängen med så många olika storlekar på seglen? Dum fråga kanske, men jag är ju ändå nybörjare 😛

• tsss

Medlem
    5 juni, 2011 vid 13:14
    AddeB;657983 wrote:
    Okej tack! Men, vad är egentligen poängen med så många olika storlekar på seglen? Dum fråga kanske, men jag är ju ändå nybörjare 😛

hej

Läs min kommentar under annonsen, tror att det är en 137 liters -bräda. Men 3000 är helt ok, tom bra pris om brädan är helt oskadd. Och troligen rätt bräda för dig, tyvärr något omtålig för en nybörjare eftersom detta var den lättaste modellen …

Konstigt nog står det inget om mast i annonsen? Dessutom är bommen för kort för segel som du behöver; ett 7,0 segel behöver normalt en bom som klarar 210-220

Köp brädan o sen en rigg på 6-7 kvm, du har ingen nytta av 4,5 segel till denna bräda. (Om det blåser så hårt att du behöver köra småsegel så skall du vara förbi nybörjarstadiet samt ha en mindre bräda än denna) Olika segelstorlek används i olika vindområden. För dig så bör det vara mellan tummen o pekfringret 7,5 kvm-segel för vind 0-6 M/sek, runt 6 kvm för vind 6-9 m/sek samt drygt 5 kvm för vind 10m/sek och hårdare

• Borttagen användare

Borttagen användare
    5 juni, 2011 vid 15:40

Tack, det var mycket svar där. Men på vilket sätt ömtålig?

• jr555se

Medlem
    5 juni, 2011 vid 19:10

oftast har instegsbrädor eller steg2 brädor en mjukare eller tåligare yta, de är oxå ngt tyngre..
    motsatsen är således de snygga lätta coola brädorna som dock lätt får dyrare märken m.m iaf om man ska tro vad alla säger 🙂 (själv har jag inte haft ngn än)

Men jag undrar lite vad du väger och om det verkligen är så vettigt att gå från kanot till liten planka sådär. Be farsan att skjutsa till en klubb eller hyr en bräda av surfspot(tror det var dem man kunde hyra av) så du kan testa först.. hade jag varit i dina skor så skulle jag gjort så. Annars kanske du står där och vinglar och aldrig får komma iväg. alternativt tröttnar på fem minuter för att brädan var för stor 😀

Givetvis om du har tid,tålamod och lätt att lära(åldern till fördel) så kanske det går bra med lite smalare bräda(smalare än 80cm)
    Kan bara utgå från mig och jag ångrar inte en sekund mitt val av ganska bred 80cm bräda. Med centerbord(som du iofs lär klara dig utan)

Kolla de spikade trådarna i detta forum om utrustning så får du lite mer kött på benen av vad som Kan vara rätt för dig.

-johan

• billie

Medlem
    5 juni, 2011 vid 20:02

Den brädan som annonseras ut är inte en stingray tt 150 utan en tt170 270×80 155 l Inte en dålig bräda om man man vill ha modell större

• wallin

Medlem
    7 juni, 2011 vid 06:46
    Quote:
    Be farsan att skjutsa till en klubb eller hyr en bräda av surfspot(tror det var dem man kunde hyra av) så du kan testa först.. hade jag varit i dina skor så skulle jag gjort så. Annars kanske du står där och vinglar och aldrig får komma iväg. alternativt tröttnar på fem minuter för att brädan var för stor.

Bra tips! Testa innan köp är alltid bäst. I Österskär, en halvtimme nordost om Stockholm, kan man också hyra och testa olika brädor. http://www.osterskarsvk.se/vindsurfingskola

Uthyrning finns också i rålambshovsparken sthlm, öland, varberg, motala, gotland mfl.

• Borttagen användare

Borttagen användare
    8 juni, 2011 vid 21:15
    Billie;658025 wrote:
    Den brädan som annonseras ut är inte en stingray tt 150 utan en tt170 270×80 155 l Inte en dålig bräda om man man vill ha modell större

Men tror du att den kommer vara för stor om jag väger drygt 60kg?

• tsss

Medlem
    8 juni, 2011 vid 21:28
    AddeB;658388 wrote:
    Men tror du att den kommer vara för stor om jag väger drygt 60kg?

Fel bräda för dig, passar mer en 85 kg gubbe dvs som jag.

Detta paket skulle vara perfekt, det innehåller ju även mast, segel i rätt storlek – nåja kanske litet stort att starta med, rätt storlek på bräda osv
    Men det är kanske för dyrt … Borde gå att pruta kanske 1½ tusing

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32560&title=laettvindspaket&cat=29

• Borttagen användare

Borttagen användare
    8 juni, 2011 vid 21:43
    tsss;658392 wrote:
    Fel bräda för dig, passar mer en 85 kg gubbe dvs som jag.

Detta paket skulle vara perfekt, det innehåller ju även mast, segel i rätt storlek – nåja kanske litet stort att starta med, rätt storlek på bräda osv
    Men det är kanske för dyrt … Borde gå att pruta kanske 1½ tusing

http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=32560&title=laettvindspaket&cat=29

Jo, jag har tittat lite på det, men jag trodde att brädan var för liten i volymen. Men vad tror du idealvolymen är för mig?

• tsss

Medlem
    9 juni, 2011 vid 09:23

hej igen

Har inte riktigt kläm på var du ska surfa, men om det är ostkusten så är det många som har 125 liter som största bräda, när dom är lättviktare alltså som du.

I början kommer den att kännas liten kanske samtidigt som 7,5 kommer att kännas jättestort. Så köp ett mindre segel runt 5,5 att ha i början. (Du kan få låna ett litet segel av mig under sommaren om du bor i Sthm)

• Borttagen användare

Borttagen användare
    9 juni, 2011 vid 18:11
    tsss;658430 wrote:
    hej igen

Har inte riktigt kläm på var du ska surfa, men om det är ostkusten så är det många som har 125 liter som största bräda, när dom är lättviktare alltså som du.

I början kommer den att kännas liten kanske samtidigt som 7,5 kommer att kännas jättestort. Så köp ett mindre segel runt 5,5 att ha i början. (Du kan få låna ett litet segel av mig under sommaren om du bor i Sthm)

Okej jag börjar få kläm på det här. Jag har tittat vidare lite och det finns ju saker här och var som ser schysta ut. Men problemet är att jag då bor i Sthlm och då vet jag inte riktigt hur jag ska köpa en bräda i t.ex göteborg och en rigg i t.ex skåne utan att behöva be min pappa skjutsa mig med bil, då en sån resa kommer att ta ca 20timmar tur och retur…

• jr555se

Medlem
    9 juni, 2011 vid 20:56

posta en fråga om transporthjälp. asså en fråga om ngn kan ta med grejer från x till y.

Annars går det mesta att skicka med bussgods för inte så dyra pengar.
    Men jag känner igen… man vill ju gärna klämma och känna på grejerna innan 🙂

• tsss

Medlem
    9 juni, 2011 vid 21:04
    jr555se;658508 wrote:
    posta en fråga om transporthjälp. asså en fråga om ngn kan ta med grejer från x till y.

Att åka kors o tvärs över landet blir ju dyrt (o miljöovänligt…)
    Men man vill ju helst inte skicka en bräda med transportföretag. Bästa är om man kan hitta någon som ska åka mellan berörda orter – och som vet hur man behandlar en bräda. Samma med master, dom är ju också omtåliga
    Så via vänner o bekant samt via surfzone brukar man kunna hitta lösningar, ibland kan det ta ett tag.
    Segel o bommar kan man gott skicka med t ex bussgods

Var någonstans i Sthm bor du?

• Borttagen användare

Borttagen användare
    9 juni, 2011 vid 21:06
    jr555se;658508 wrote:

Ja, och när jag körde en snabb koll på vad det kunde kosta med bussgods så blev det ändå inte så jättebilligt :S . Körde dock med lite dryga mått och dryg vikt.

Jag bor på Södermalm 🙂

Men jag funderar på att gå nån kurs, prata ytterligare lite med instruktören och sen ta ett beslut. Så jag inte impulsköper något utan att tänka igenom eller utan att ha fått chans att känna på grejorna.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utrustningshjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.