Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing utrymme for brada i bilen

  • safesurfer

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 19:14

    Har kört en 293 lång 80 bred det gick bra.

  • culing

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 19:23

    Jag har en Volvo 855, i den får jag in en freestyle, en vågis, 5 segel, 4 master, 2 bommar mm.
    Helt OK surfbil om man har ett förråd, men det har inte jag.
    Det är ju skönt att åka fashonabelt till surfet.

  • garage

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 20:12

    Hej!

    Jag fick iaf in en 280 i en S40 så du får nog in en riktig pråm med lite vilja, men jag skulle tippa att det blir billigare att köpa ett takräcke i långa loppet, mycket tveksam till vad polisen skulle säga om de såg dig köra omkring med en bräda inne i bilen, för att inte tala om vad snubben i bilen du krockar med skulle säga!

    Mvh Andreas

  • getwet

    Medlem
    2 oktober, 2003 vid 20:19

    Har haft en Drops 293 som längsta bräda i V70, men det var precis. Fördelen med just volvon är det helt fällbara framsätet mot panelen, klarar ingen annan kombi vad jag vet. Det gjorde att jag fick in en formula, en 293 och en 268 plus samtliga riggar till dem, nada på taket.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 04:42

    Kan du fälla stolen ända fram i din V70 ?
    Inte jag, har närapå skruvat sönder gängorna i min och det fattas en bra bit. Och ja, jag har stolen längst fram. Kan det vara olika på olika årsmodeller v70 kanske.

  • basse

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 05:15

    Är det inte smidigare att fälla sätet bakåt… då kan man ju trycka ner fören under panelen. Jag gjorde så i min Passatkombi och fick in 2 brädor och segelbag på varandra och sedan en passagerare bakom föraren. fungerade bra.

  • ola-h

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 06:07

    Som lite allmän kuriosa i ämnet:

    Jag körde länge omkring med hele min vågutrustning i min (givetvis fyrhjulsdrivna) Golf II. Deuutom med plats att sova i den också. Jag monterade helt enkelt bort passagerarstolen och även högra baksätet, sedan in med tre-fyra master och två brädor (ned under hanskfacket) och segelbag och bommar över. Efter att (ibland i alla fall) ha säkrat med ett par remma så tror jag inte det är några problem ur trafiksäkerhetssynpunkt.

    Detta trick funkar även i klar mindre bilar. I somras körde jag tre sprillans Starboardar inuti en Renualt Clio (tillsammans med fyra master, tre banankartonger, en dator med skärm, tre stora väskor en ryggsäck och en del småplock). Jag hade då alla säten med men stuvade själva dynoran lite här och var. Framsätet fälldes bakåt och lade brädorna under hanskfacket samt på instrumentpanelen. Det tog i och för sig ca tio försök och enåenhalv timma innan jag lyckades pussla ihop allt. Detta var möjligen ur trafiksäkerhetssynpunkt aningen tveksamt. I och för sig var den närmast perfekt presspassing på hela lasset, men det fann ingen som hellst möjlighet at nyttja någon annan ruta att se ut genom än delar av framrutan samt förarens sidoruta. Restan var fullt från golv till tak.

    Monterer man bort framsätet skulle dock en Clio funkar helt OK för en vågutrustning med en-två korta brädor och 5-6 segel etc. Nu har jag ju redan en inredd VW-buss, men av vissa skäl har jag ändå funderingar på att inreda en minisurfbil, men kok och sovmöjliheter alternativ möjligheter till ansändig utrustning inuti bilen.

  • adde

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 06:18

    Min röda peugout 309 har som mest svalt följande:

    Freestylebräda (260×60), 3 master, 5 segel, två bommar. All övrig utrustning, campingutrustning och kläder för två personer, en fåtölj ritad av Werner Panton samt min flickvän och migsjälv.

    Bilen går att göra sovbar genom att plocka bort dynorna från baksätet och fälla ryggstödet så det blir helt platt ca 180 cm fram till förarsätet. I detta tillstånd har bilen en gång rymmt 13 flyttkartonger. Och två bärare.

    /adde

  • andreas-t

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 07:18

    Åtminstone på V70N, den som kom -00, är det busenkelt att fälla fram passagerarstolen. Tryck på två spärrar i nederkant av ryggstödets baksida och vips så fälls ryggstödet framåt.

  • lars_k

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 07:43

    På V70 måste man dra bak pass-stolen så mycket det går innan man fäller fram ryggstödet. Då passerar nackskyddet precis i-brädan. Sen trycker man ned nacksyddet medan man drar fram stolen igen. Allt som blir kvar av stolen är ett litet knyte under ibrädan…nästan.

  • poopzilla

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 07:58

    Funderar på att köpa en Passat kombi. Vad har du för erfarneheter i övrigt av denna bil? Funderar väl på något som inte är äldre än 2001. Egenskaperna för transport av surfgrejerna inuti bilen är tungt vägande vid mitt val av bil. Någon som har andra rekommendationer?

    Thomas

  • basse

    Medlem
    3 oktober, 2003 vid 10:08

    Riktigt bra bil i mina ögon. Hade en -98 tills för ett par 3 veckor sedan men nu har jag bytt upp den mot en Dodge van -88…. mer plats grin.gif

  • getwet

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 11:39

    jag hade tidigare en 98 V70 och där satt det två “hakar” i nederkant på baksidan av stolen. När dessa trycktes ned så for ryggstödet fram till panelen.

  • dr-masse

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 11:45

    Jasså, den blev såld, ah!

    Det funkar lika fint på min V70 99, bara att fälla fram. Tungt vägande skäl till val av bilen, faktiskt. Har kommit på mig själv med att tycka om kärran oväntat mycket… (kändes lite väl svenssonmässigt å åka volvoskåp, men ibland verkar svensson ha koll… 🙂

    Surfa På!

  • xavier

    Medlem
    8 oktober, 2003 vid 14:34

    Gammal hederlig VW Passat -86 halvkombi med passagerarsätet fram och halva sittdynan bak utplockade rymmer gott och väl

    2 stora freestyle brädor
    3 master
    5-6 segel
    2 bommar
    väskor med diverse våtdräkter och småprytlar
    flickvän + mig själv
    + gott om plats över för eventuella ihopfällbara stolar och annat lullull som gör livet gött att leva.

    Har uppgraderat till en -88 halvkombi med samma utrymme, dock hamnar brädorna på taket nu, allt annat annat får lätt plats inne i bilen utan att plocka ur några säten.

    /bättre billig bil och mycket surfprylar, än mycket bil och lite surfprylar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing utrymme for brada i bilen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.