Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvärdering av headcam?

• Utvärdering av headcam?

Publicerad av gurra1978 på 10 februari, 2008 vid 20:28

Vad jag förstår från tidigare trådar har flera vindsurfare köpt på sig denna lilla vattentäta headcamen, ATC2K Action Cam.

[IMG]http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=22200&stc=1&d=1164394420[/IMG]

Kan man nu få höra en utvärdering av er som köpt den?

Några frågor jag har så här spontant är följande:

1. Går det att redigera materialet i Premiere Pro på något sätt? Den filmar ju i avi format vad jag förstått och om jag försöker importera en sån fill till PP går det inte.

2. Hur blir filmmaterialet i dåligt ljus, typ regn och mulen himmel.

3. Är det någon som kan tänkas låna ut den en gång till mig ifall den bara ligger och skräpar i någon låda?

Tacksam för svar

gurra1978 svarade 16 år, 1 månad sedan 23 Medlemmar · 51 Svar
  • 51 Svar
  • getwet

Medlem
    10 februari, 2008 vid 20:42

Jag har nu testat den en gång, tyvärr bara en gång hittills, men är mycket förvånad över hur bra resultatet blev.
    Skulle dock önska mer vidvinkel eftersom synfältet blir ganska begränsat. men va fan för den prislappen så.

Den dagen vi provade för ett par ett par veckor sedan på Torkelstorp var det mulet väder och regn i luften. Resultatet trots det bra (med tanke på vad den kostar) och kan bara föreställa mig att det blir ännu bättre den dagen solen skiner.

Jag skulle kunna försöka fixa över råmaterialet (2GB) till dig på något sätt så får du se hur det är att segla i 34-35 knop Gurra:wink: och hur kvaliten är.

• davo

Medlem
    10 februari, 2008 vid 22:06

Gurra! Jag har en. mitt råd, köp inte. Det blir inget vidare om man ser till material att använda i film…det duger att kika på, men inte till film, det är lite skakigt o trist, kräver mängder av ljus och blir mongo med minsta lilla vatten på linsen. Har en testfilm på min facebook om du är nyfiken, från en repa i Björlanda. Det är klurigt att sätta camen i rätt vinkel, vilket kräver dator med för att finjustera. Trots att jag försökte segla mjukt så blev det för skakigt. kameran har ju inte bildstabilisator.
    Min idé är att bygga ett hus med tillhörande grym typ vattentät sony ccd kamera, en sån där liten…kika här;
    http://www.sportkamera.se/index.php
    Lätt projekt -08.
    Kanske lägger upp klippet på youtube.
    hörs/D

• davo

Medlem
    10 februari, 2008 vid 22:12

Jo, en sak till…klämmer du bara fast den lille gynnaren med hjälp av strappen har du inte länge en cam…dessutom måste man tejpa fast den beslutsamt…annars så skakar den av bara tyngden. Borde svänga förbi Oregon Scientific, ligger ju vid Rasta Varberg, o ta dem i örat för att produkten är undermålig ändamålet…men utvecklingen går ju framåt.

• basse

Medlem
    11 februari, 2008 vid 06:59

Tror även att flera har haft problem med att den stänger av sig själv.

Adde’s har väl knappt funkat alls!

• adde

Medlem
    11 februari, 2008 vid 08:32

Nä, den funkade så länge man inte skakade på den, vid lite skak (tex i ett trick eller när man kör på bakhjulet) så stängs den av…

/adde

• hellgren

Medlem
    11 februari, 2008 vid 09:07

@Davo 444069 wrote:

Har en testfilm på min facebook om du är nyfiken, från en repa i Björlanda.
    hörs/D

Jag hade gärna sett den exempelfilmen. Men jag vet inte vad du heter, så jag kan inte hitta dig på facet. Har du fått upp den på youtube eller nått?

• andreas-f

Medlem
    11 februari, 2008 vid 10:12

Jag lekte lite med en sån i sydafrika (staffans) men tyckte inte det blev nåt vidare tyvärr. För kass vidvinkel helt enkelt. Man fattade inget av vågridning, saker händer för nära.

• hankloose

Medlem
    11 februari, 2008 vid 10:17

@getwet 444040 wrote:

Jag skulle kunna försöka fixa över råmaterialet (2GB) till dig på något sätt så får du se hur det är att segla i 34-35 knop Gurra:wink: och hur kvaliten är.

Du kan väl låna ut kameran till Gurra så får du se hur det är att göra en Pushloop
    Hög bakåt eller kanske bara en gipp…..(-:

• spray

Medlem
    11 februari, 2008 vid 11:58

Ja så lägger ni ut filmen här sen 😀

• davo

Medlem
    11 februari, 2008 vid 14:21

I fix. Ska se om jag kan ordna ner filmen o lägga på mitt youtube konto, då blir den ju jättepublic. Min har inte stängt av sig…men är rätt värdelöst ändå.

• davo

Medlem
    11 februari, 2008 vid 14:52

Sådär. Nu blev kvaliteten något sämre eftersom jag inte tankade upp orginalet, kan göra det en kväll då jag har tillgång tilll rätt fil.

http://www.youtube.com/watch?v=aOVgOaqW8OI

/D

• getwet

Medlem
    11 februari, 2008 vid 15:09

Jag fattar inte riktigt vad man begär av en kamera för 1500kr………Om den kostade 15000kr och resultatet blev detsamma skulle jag vara grymt besviken på produkten, men 1500 får man för fan knappt en bra speedfena för.
    Känns lite overkill och begära det omöjliga…..

• getwet

Medlem
    11 februari, 2008 vid 15:12

@Hankloose 444109 wrote:

Du kan väl låna ut kameran till Gurra så får du se hur det är att göra en Pushloop
    Hög bakåt eller kanske bara en gipp…..(-:

Utmärkt ide Hankloose, då kan du få se film både på mig och Gurra på saker du aldrig upplevt och förmodligen aldrig kommer att få uppleva heller.:wink:
    Åka fort, gippa, loopa och en o annan vattenstart.

• getwet

Medlem
    11 februari, 2008 vid 15:18

@Davo 444149 wrote:

Sådär. Nu blev kvaliteten något sämre eftersom jag inte tankade upp orginalet, kan göra det en kväll då jag har tillgång tilll rätt fil.

http://www.youtube.com/watch?v=aOVgOaqW8OI

/D

Det där såg riktigt dåligt ut, Men om syftet är att glutta hemma i projjen eller på TV:n så tycker jag nog att det duger innan man börjat komprimera och mixtra. Men det är min inställning som sagt var.

Alternativt kan man väl köpa en kamera för 5000-10000kr.

• gurra1978

Medlem
    11 februari, 2008 vid 16:31

Tack för alla era svar. Jag var mycket sugen på en när jag skrev tråden men nu känns det inte så lockande längre. Det är bra med andras åsikter om saker och ting. För min del så får man väl leta vidare efter något bra koncept men jag är lite inne på att bygga eget vattenhus till en kamera med vidvinkellins. Det borde kunna ge några sköna filmsekvenser. Problemet är väl dock tätning och allt skakande. Finns det några alternativa (bättre) headcams eller lösningar?

Getwet, jag ser gärna på speedrullen men du kan ju kanske lägga ut en snutt här på konfen kanske.

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Utvärdering av headcam?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.