-
Utveckla vågsegling
Efter att ha ägnat en sisådär 15 säsonger åt att lära mig segla vågor någorlunda, med en extra skjuts de senaste 5-6 åren skulle jag väldigt gärna ta ett steg till i utvecklingen.
Mitt stora mål under den här tiden har egentligen varit väldigt enkelt – att kunna segla i stora vågor och svårare förhållanden utan att bli tokspolad mest hela tiden, bli bättre på front-side segling och, framförallt, ha kul oavsett vind och vågvinkel.
Och på många sätt tycker jag att jag är där nu. Två egna kvitton på detta – först en skapligt stor dag på Torö förra året då jag både kom ut, plockade några bumlingar och tog mig in igen trots att det var rätt stökigt och halvknepigt. Hade inte fixat det för några år sedan. Nästa kvitto kom i vintras då jag på Maui, wohooo!, var ute och seglade (och simmade) på både Kuau och Ho’okipa i, för mig, rätt stora vågor.
Det som jag funderar på nu är vad jag bör fokusera på för att bli bättre på vågridning. För när jag kollat på de få bilder finns på mig själv, hur jag upplever min egen segling och vad resultatet blir så kan det sammanfattas med ett ord. Mjäkigt. Och när jag fick möjlighet att äntligen segla Bjäre så var det… väldigt kul men åter mjäkigt. Så, vad bör jag jobba på att förbättra?
Jag vet att ett problem är farten, ett annat mitt emellanåt usla vågval. Men jag är nog ute efter något mer konkret att jobba på. Hitta en nyckel. Som mer driv i bottensvängen. Eller våga träffa senare på läppen. Bli smidigare. Starkare. Smartare (öh). Eller tänka på ett annorlunda sätt. Ja, vad säger ni?
Ett par bilder från Ericeira häromåret tycker jag är ganska avslöjande. Först en mjäkig Masse, Sedan en kunglig sväng av Ola. Nu kanske man inte skall jämföra sin vågridning med Ola H. i alla lägen, fast jag tänker lite ‘varför inte?’ i nuläget.
Logga in för att svara.