Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utveckling bowkites 06 ->

• Utveckling bowkites 06 ->

Publicerad av flirrrt på 23 september, 2007 vid 16:22

Ska köpa ny kite, och kollat en del på begagnatlistan.. hur är det egentligen med utveckling de senaste åren? Anser ni att det hänt väldigt mycket, att det är stor skillnad på 06 mot 07-kites?

Har kollat på på Best Waroo.. nån som har erfarenhet av både 06an och 07an (kanske till och med 08a?)

above_the_law svarade 17 år, 1 månad sedan 20 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • surfmc

Medlem
    23 september, 2007 vid 18:24

Har ej kört Best men generellt så var väl 06orna den första modellen som kom när det gäller alla märkens Bows / SLE, vissa hade lite barnsjukdomar som rättades till till 07.

Har du råd så vänta och testa så många 08or som möjligt och bilda dig en egen uppfattning, jag har bara hunnit testa Naish 08or, eller två av dem Cult och Helix, jag gillar båda men kommer att satsa på Cult. Det blir säkerligen demodagar under hösten när du kan testa framöver. I Varberg är det demos rätt ofta, håll utkik.

• skanepaul

Medlem
    23 september, 2007 vid 18:42

@surfmc 417484 wrote:

I Varberg är det demos rätt ofta, håll utkik.

Ja, lite orättvist!!!

• debkausf

Medlem
    23 september, 2007 vid 19:03

Det finns en hel del riktigt bra beg 07 cabrinha kites på steffos köp o sälj just nu då många uppgraderar till 08 nu. Switchblade o xbow fick one pump 07, de tror jag inte många andra har.

• skejtar_henke

Medlem
    23 september, 2007 vid 19:15

Jag skulle kunna tänka mig en sigma kite med vanlig femlinors setup utan briddlels och skit.

• coffer

Medlem
    23 september, 2007 vid 19:40

Har kört både 06an o 07an waroo…

Största skillnaden enligt mig är väl att 07an e stabilare.
    07an har oxå stopper på bommen, vilket jag tycker va en klar förbättring.

Annars, riktigt sköna drakar…

http://www.surfstore.se har 20% på waroo nu om man vill ha nytt vill säga…

• eddie

Medlem
    23 september, 2007 vid 20:14

Jag har bara kort en Best-kite… den kandes skon.
    Men har i Cumbuco sa finns det massor med Waroos som beter sig javligt underligt… Wobblar och har sig i luften som om LE vore punkterad. Nar de landar kiten sa ser den helt normal ut.
    Jag har en kansla av att Best har svart att halla en jamn produktionskvalite.
    Cabrinha ar marke nr 2 att dissa. De kan ju fortfarande inte gora kites som haller “tätt”.

• sourra

Medlem
    23 september, 2007 vid 20:28

Jag har en laddning Naish Shockwaves (2006-2007) ute på köp och sälj. Den största skillnaden som jag upplevt det mellan årsmodellerna är att 2006orna måste moddas för att kunna köras 1:1. Drag, höjdtagning och kontroll är riktigr bra på alla årsmodellerna. Moddningen är redan gjord på bommarna så det är bara att bestämma dig för en eller några storlekar och dra ett PM till mig så ska vi nog kunna komma överens om ett pris.

• dedde

Medlem
    23 september, 2007 vid 20:57
  • skotten

Medlem
    24 september, 2007 vid 01:04

the waroo is an awesome kite, one of the best out there and least seen in skåne I think. As always try before you buy.

• surfmc

Medlem
    24 september, 2007 vid 09:08

@skotten 417573 wrote:

the waroo is an awesome kite, one of the best out there and least seen in skåne I think. As always try before you buy.

I wanna try it, demo soon?

• skotten

Medlem
    24 september, 2007 vid 11:26

I represent EH, so I dont have any Waroo’s, I only know a couple of dudes down near malmö with them as well.

It does say a lot of the kite when I speak so highly of it though.

If you wanna try an EH, I will gladly sort you out with a days riding, and a campfire with beer though.

• flirrrt

Medlem
    24 september, 2007 vid 19:35

Har kört 06:ans waroo tidigare, och gillar den starkt.. men har inte testat 07:an…därav tänkte jag fråga efter lite experthjälp 🙂

Får kolla lite, se hur jag gör.. har en en par bra deals på G…

• stebe

Medlem
    25 september, 2007 vid 05:41

@Flirrrt 417759 wrote:

Har kört 06:ans waroo tidigare, och gillar den starkt.. men har inte testat 07:an…därav tänkte jag fråga efter lite experthjälp 🙂

Får kolla lite, se hur jag gör.. har en en par bra deals på G…

Största skillnaden mellan -06/-07 är att -07an är stabilare i det övre vindregistret. Dett beror på att draken har fått cambattens som förhindrar luften att trycka på ovansidan av kiten vilket ger den ett enormt vinregister. Sedan har 07an lite högre AR och fler förstärkningar av sömmar och utsatta delar.

Nu låter 07an som ett givet val, men 06an är fortfarande en grymt skön kite, jag har en 7m som jag aldrig tänker göra mig av med. Så till rätt pris är det ett utmärkt köp.

PS Det Eddie beskriver är vad som händer när vinden trycker på ovansidan av kiten. Istället för att invertera som många andra märken så fladdrar/flaxar hela kiten till. Detta kan ske i stark vind när man skickar kiten genom powerzon med full depower, ofta i kombination med dåligt pumpad kite. De gånger det har hänt mig är när jag släpper bommen i samband med urkrokade hopp.

• eddie

Medlem
    26 september, 2007 vid 18:07

@stebe 417820 wrote:

PS Det Eddie beskriver är vad som händer när vinden trycker på ovansidan av kiten. Istället för att invertera som många andra märken så fladdrar/flaxar hela kiten till. Detta kan ske i stark vind när man skickar kiten genom powerzon med full depower, ofta i kombination med dåligt pumpad kite. De gånger det har hänt mig är när jag släpper bommen i samband med urkrokade hopp.

Har sett det hända några ggr när folk har haft kiten still i “cenit”, på väg in eller ut. Ser jäkligt underligt/otäckt ut

• jbi

Medlem
    26 september, 2007 vid 19:07

Kan bara instämma i lovorden för BEST-kitarna….o råkar dessutom ha en till salu haha. BEST Waroo 11m2 -07 komplett med -07 års bom säljes då det är dags att byta till -08 prylar. Skada i duken som är lagad hos segelmakare. Tänkt mig 4800kr för paketet. JB 070-542 53 10

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Utveckling bowkites 06 ->

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.